Annons

knee/slope på K10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pjay

Aktiv medlem
Har märkt att min pentax K10D kör med automatisk knee/slope. finns det något sätt ställa in den själv? det är grymt irriterande att inte kunna göra det!
 
Du får nog utveckla lite..

För automatisk knä/sluttning, ja det vill man ju inte ha. Usch, bedrövligt.
 
Jag kan faktiskt inte låta bli att le här haha. :)
Jag försökte kolla upp detta, men inte handlar det om kirurgisk exponering vid knäoperationer?! :)
Nå, skämt åsido, termen är från videovärlden och har med skyddande av ljusdagrar att göra. Det här är ju rätt beroende av optiken faktiskt, vissa objektiv ger en något mörkare exponering än andra (exempelvis DA 16-45 f/4 är känd för det).
Men som ett generalfel, nä.. inte med min iaf. Tycker min exponerar bra i de flesta situationer. Faktiskt. Ja. :)
Så jag förstår inte riktigt vad det är för automatik som pratas om här.
 
Senast ändrad:
Jag kan faktiskt inte låta bli att le här haha. :)
Jag försökte kolla upp detta, men inte handlar det om kirurgisk exponering vid knäoperationer?! :)
Nå, skämt åsido, termen är från videovärlden och har med skyddande av ljusdagrar att göra. Det här är ju rätt beroende av optiken faktiskt, vissa objektiv ger en något mörkare exponering än andra (exempelvis DA 16-45 f/4 är känd för det).
Men som ett generalfel, nä.. inte med min iaf. Tycker min exponerar bra i de flesta situationer. Faktiskt. Ja. :)
Så jag förstår inte riktigt vad det är för automatik som pratas om här.

haha, kunde varit, men tyvärr!:) men det märks ganska tydigt om man använder stark blixt på nära avstånd. bländare 4.5 till ungefär 11 gör ingen skillnad alls. sen händer litegran, och först vid 22-32 nånstans blir exponeringen "rätt". riktigt jävla störande, det går ju inte att maipulera bilden som man vill!! ush o tiv!
 
Ok, kör du den inbyggda blixten eller extern?
Jag kör extern Sigma 500 DG Super och får bra blixtbilder, med blixten på bounce (inte direkt), auto ISO och P-läget, AE länkad till AF och SEL-af. Den inbyggda blixten lyckas jag bra med på mellanavstånd, men inte så bra på mer långt eller nära.

Kameran har exponeringskompensation för blixtljus där du kan påverka.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.