Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

KM D7D, Sony A100, Pentax K100 eller Nikon D80???

Produkter
(logga in för att koppla)

m_junken

Aktiv medlem
Funderar på att uppgradera mig till system och undrar helt enkelt om det finns någon som kan hjälpa mig lite på traven. Har ingen optik så det behöver jag inte tänka på. Har fotat med Minolta system med film därför har jag mest varit inne på deras kameror men så läste jag om D80 och tycker att den verkar riktigt fin. Jag känner mig väldigt kluven och förvirrad i detta träsk av pixlar och all teknisk mumbo jumbo.

Det viktiga för mig är att det blir bra bilder (så klart) känner att jag vill lägga så lite pengar det går på huset så jag kan köpa bra optik. 6 mp mot 10 mp hur viktiga är pixlarna egentligen??

En annan aspekt är ju att det kanske är lättare att få tag i begangnade prylar till Nikon eller???

Har ganska stora händer så av dom jag känt på så gillar jag D7D bättre än tex 350D (som iofs inte är aktuell) och A100 om man ser till ergonomin.

Den ekonomiska aspekten är väldigt viktig då jag mycke begränsad budget.

Alla åsikter är väldigt uppskattade.

Tack
/Micke

KM D7D är väl en utgående modell som kommer att ersättas Sony A100.

Visst är det skilnad på 6 och 10 mp, men såvida du inte ofta skriver ut större än A4 är i stort sett den enda(fast det kan rädda många bilder) fördelen med 10 mp att man kan beskära mer.

Ja, det finns störst utbud av begnagnade prylar till Canon och Nikon.

Angånde bild kvalliten så är optiken viktigare än kameran, så innan du bestämmer dig för ett system kolla vilken optik du vill ha så att du har råd med tillräckligt bra optik, annars är det inge skoj.

Canon kommer ju troligtvis med en ny kamera i september, kanske värt att vänta och se vad det blir?

Sen beror det lite grann på vad du vill fota, A100 har ju inbyggd stabilisering vilket är bra vid långa slutartider, men det hjälper föga om du vill fota sport, där är Canons brusfrihet på höga ISO mkt bättre att ha..

Så mitt tips, vänta å se vad Canon kommer med, sen låter du plånboken och känslan avgöra vilket hus/system du köper, alla kameror kan ta bra bilder om det är en bra fotograf som kollar genom sökaren =)

Håller med.

Ang D7D så anledningen till att den e med e att en butik har ett ex kvar och jag va på hugget att köpa den när den va med så att säga.

Har kollat lite mer på det med objektiv och inser att det e en hel del pengar men av dom stora fick jag känslan att Canon e lite billigare än Nikon stämmer detta? Efter som jag inte satt mig in i sortimentet mer än jämföra på prislistan så e det lite svårt.

Om man vill komma igång vilka objektiv "bör" man ha, måste man ha bl 2.8 eller kan man snåla och köra bl 3.5? Måste man köpa så ljusstarkt för att få ett riktigt skarpt objektiv?

//Micke

Jag har också fått den känslan att Canon är billigare än NIkon på proffs gluggarna, och Sonys objektiv är ännu dyrare.. Men man ska inte glömma bort 3:e partstillverkarna, de har också skarpa och fina gluggar, ofta till en bråkdel av priset..

Näe, det finns skarpa objektiv som inte är så ljusstarka, men oftast är det så att de ljusstarka är skarpast (specielt när man bländar ner lite grann) En bra uppsättning objektivtester finns på http://www.photozone.de, iaf för Canon och Nikon

Jag har gjort ritkigt bra förstoringar i A3 från en 2 mp kamera. Väger man in betraktningsavståndet räcker 6 mp nästan hur långt som helst och fördelen med fler pixlar är i huvudsak större frihet att beskära mer. Tyvärr verkar det som om 10mp sensorerna också ger mer brus så vad som totalt sett är bäst för bildkvaliten är nog inte självklart.

Begagnatnarknaden för Canon och Nikon betydligt större men priserna på ny bra optik är ofta klart lägre för Pentax.

Några av Pentax allra bästa gluggar som FA35/2.0 och FA50/1.4 är nästan löjligt billiga.

har en Finepix E550 med 6MP som kan om man vill
interpolera till 12MP med utmärkt kvalitet
så att en DSLR med större sensor måste kunna göra dett bättre om man anväder bra mjukvara
vid interpoleringen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar