Annons

KM 7D & 18-50 sigma kostar 5995kr på expert

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Den här infon tackar man för...

.Z. skrev:
Grattis!

Haka nu inte upp dig för mycket på 100%-förstoringar & skärpa på skärmen, är lätt att bli petig då & besviken.

Vet inte hur detta Sigmaobjektiv är annat än det jag läst & det är väl inte sådär himlastormande positivt, din D7D är dock en pärla & du får nog se det så att du köpt huset för en "struntsumma" & fått Sigman på köpet. Den fungerar garanterat men du har ju möjligheter att uppgradera både med beg. & nytt.

//Larsa

Tackar för det! :)

Det är mest en allmän känsla om att bilden från sigmat har som nåt dis över sig. Inte så skarpa konturer på detaljer... eller hur jag skall förklara. Upplever mitt gamla minolta XI 28-80 som lite skarpare.

Skall inte döma ut sigman än dock. Skall ut och testa mer nu så får vi se vad det blir av det hela. Är kalasnöjd med kamerahuset dock! Det blir en hel del manualläsning och testande framöver. :)

/Fredrik
 
Re: Re: Re: Den här infon tackar man för...

Skalis skrev:
Tackar för det! :)

Det är mest en allmän känsla om att bilden från sigmat har som nåt dis över sig. Inte så skarpa konturer på detaljer...
/Fredrik

När jag testade idag fotade jag i RAW och skärpte upp samt lade på en lätt S-kurva I Photoshop. Det såg inte alls så illa ut tyckte jag.

Mvh,
Leif
 
KM D7D

Hämtade min D7D i fredags 10:00 och läste instruktionsboken 30 min i bilen. Efter att ha konstaterat att D7D fungerar som en vanlig SLR kastade jag mig in i verkligheten med ISO 1600 påslaget - gillar inte blixt.

Lördagen ägades åt att fotografera fyrbenta föremål i 8 timmar = 1.200 bilder - alla på ISO 1.600 - helnöjd.

Det enda frågetecknet jag har är hur jag får räkneverket att fortsätta på det antalet bilder jag hade i mappen innan jag tömde mappen. Min KM D7D börjar ju för bövulen om på 1 igen.

RTFM - vet gällar att läsa manualen men det är ju så förbaskat tråkigt.
 
Kan ju tillägga att ...

Jag köpte 2 GB minne för 900 kr 3 batteri för 245 kr st och en batteriladdare för 165 kr på Zebra Media - ibland är det en fördel att bo i Nyköping - allt gick på 1.800 kr

1.200 bilder krävde nästan 3 batterier som var laddade en gång plus att jag körde en hel del med monitorn - kollade bilder och suddade!
 
Re: KM D7D

JOLidman skrev:
Det enda frågetecknet jag har är hur jag får räkneverket att fortsätta på det antalet bilder jag hade i mappen innan jag tömde mappen. Min KM D7D börjar ju för bövulen om på 1 igen.
Tryck på MENU och välj menyn "skiftnyckel 2". Sätt "BildnrMinne" till "På".

Fabriksinställningen är ju, precis som du själv skriver, som en film-SLR som räknar 1-36 för varje film.
 
Blocknyckel flik 2

JOLidman skrev:
Hämtade min D7D i fredags 10:00 och läste instruktionsboken 30 min i bilen. Efter att ha konstaterat att D7D fungerar som en vanlig SLR kastade jag mig in i verkligheten med ISO 1600 påslaget - gillar inte blixt.

Lördagen ägades åt att fotografera fyrbenta föremål i 8 timmar = 1.200 bilder - alla på ISO 1.600 - helnöjd.

Det enda frågetecknet jag har är hur jag får räkneverket att fortsätta på det antalet bilder jag hade i mappen innan jag tömde mappen. Min KM D7D börjar ju för bövulen om på 1 igen.

RTFM - vet gällar att läsa manualen men det är ju så förbaskat tråkigt.

Under flik nr 2 under blocknyckeln hittar Du bildnummerminne. Sätt det till på så numrerar han vidare. Är inte helt säker, men om Du stoppar i ett kort med gamla bilder så väljer han det högsta utav kortnummer och kameraminne.

När Du ändå håller på..

Under flik 3, så finns menyfliksminne, behändigt om Du t.ex väljer mellan vanlig och trådlös blixt. Detta görs via menyn, och det kan vara kul att komma tillbaka där man var sist.

/Jörgen

edit: såg inte Görans inlägg.
 
Detta erbjudande har gjort att det inte finns ett enda ex kvar i expertbutik i Stockholm med omnejd såvitt jag vet.

Jag beslöt idag att gå och köpa en Dynax 7D.

Lite förvånad blev jag ändå när jag ringde runt olika butiker och ingen hade den kvar.

Ingen som har bokat en kamera och ångrat sig?
 
Lasse H skrev:
Detta erbjudande har gjort att det inte finns ett enda ex kvar i expertbutik i Stockholm med omnejd såvitt jag vet.

Jag köpte nog en av dom absolut sista exen i Stockholm. Var först inne på Expert i Upplands Väsby, men där var den slut. Killen trodde inte att det fanns några kvar, trots att det skulle göra det enligt datorn.

Frugan och jag ringde runt till Uppsala och Västerås medan vi körde mot Sollentuna. Enligt Expert i U-Väsby skulle det inte finnas några i Sollentuna heller, men när frugan ringde till dom, så fick vi besked om att dom hade ett ex kvar, så den bokade vi samtidigt som vi gled av motorvägen och fem minuter senare blev jag en lycklig ägare av ett styck Dynax 7D :)
 
Erfarenhet av KM D7D

Hej igen och tack Göran och Jörgen för tipsen! Har varit in i "skiftnyckelmenyerna" och gjort som ni skrev.

Fotot är taget med Tokina AT-X 28-70/2.8

Data är ISO-1600 70mm/2.8 och 1/60 sek.

Behandling i Elements 3 inskränker sig till beskärning, justering av färger och skärpning.
 
Ett tips är att kolla med butiken igen. Tydligen har det levererats ut lite fler kameror till butikerna?!?!

I Gävle finns det fortfarande kameror hemma i butiken i alla fall.

/Fredrik
 
Jag vet inte vad ni andra tycker, men personligen stör det mig att folk köper en kamera enbart för att sälja och göra sig en slant på det hela.

Anledningen att jag stör mig på det, är att det finns folk (här bland annat) som vill ha kameran och nu missar ett bra erbjudande.
 
Såna är människorna. Att få köpa den bästa DSLR som går att få tag i för en slant som motsvarar den simplaste Canon DSLR-n är helt enkelt ett för bra erbjudande för att missa. Hade det funnits nån kvar hos min hökare så hade jag också köpt ett ex, fast jag inte behöver nån...
 
Blocket

Tänk att folk ångrar sig så fort ;-)

Finns 3 st nya KM D7D på Blocket till salu för mellan 7.500 - 8.000 kr.

Säger bara en sak, lycksökare.
 
Sist jag klämde på en D7D i butik kostade kitet runt 18000... o det var inte för att den var för dyr som jag passade. Så att få samma kit för 8000 idag är ett rent fynd. Om sen en medmänniska lyckas tjäna ett par tusen så låt gå...

Hade köpt en direkt, om jag inte haft min A2 ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.