ANNONS
Annons

KM 7D & 18-50 sigma kostar 5995kr på expert

Produkter
(logga in för att koppla)
Hubbares skrev:
Fick också foldern idag och jag måste säga att jag blev riktigt sugen! Men jag undrar lite om den är ettt bättre köp än t.ex D50 eller rentav en D5D, för dessa ligger ju nu i samma prisklass?

Eller egentligen så är kanske första frågan man ska ställa: Är det vettigt att köpa en DSLR om man Inte fotat så länge? Jag har en Canon PS A70 som jag haft i snart 3 år, men det är väl kanske sista 1½ åren som jag börjat upptäcka hur kul det är att fota. Men jag ska köpa nytt snart, för det känns som att den inte riktigt täcker mina behov. Alternativet är ju en kompaktkamera med mycket zoom, ex. Panasonics FZ7 som kommer i dagarna? Är det vettigare att satsa på nått sånt innan eller är det värt att pynta ca 1500-2000 spänn till för att få en DSLR?

EDIT: Första posten förresten :).

Kan bara tala för egen del och att som du säger pynta till 1500-2000 spänn till för en dslr tycker iaf jag är klart överkomligt och i mina ögon en bättre affär om man vill utveckla sig mer. Sen jag själv inhandlade en dslr så har fotograferandet konstant ökat och kvaliteten på bilderna ökat avsevärt, vilket i sin tur gjort det mycket roligare att fota :)

Hubbares skrev:
Men jag undrar lite om den är ettt bättre köp än t.ex D50 eller rentav en D5D, för dessa ligger ju nu i samma prisklass?
Som kamerahus sett så anser jag att D7D är totalt överlägsen de två andra du nämner.

För dig kanske dock de två andra kan vara ett bättre val om du uppskattar kompakthet, låg vikt och ngt förenklade kontroller.

D50 kan ju idag kännas ngt säkrare innan vi sett vad Sony hittar på. D7D är dock ett överlägset hus i jämförelse.

//Larsa

Jag la beslag på den sista i Varberg.Innan köpehandlingarna var klara hadde 3 st till kommit för att köpa paketet.

beställde min d7 i går och ska hämta den på expert i bromölla i morgon fredag.bara att hoppas att dom kan ta typ en engångskamera som inbyte för den gamla digitala kan ju ungarna få ta över. sjysst pris var det ju iaf blev ju pengar över till extra objektiv och tillbehör också

.Z. skrev:
Du har total koll märker jag-:)
Äntligen ett svar värdigt att bemöta:)
Det jag skrev var mina personliga åsikter, jag har en 20d som jag tycker är underlägsen 7d:n på nästan allt utom kvaliten på bruset vid högre iso.
7d:n har en lite sämre sensor så den filtrerar mer i kameran tycker jag det verkar som. Den får lika fult brus som 10d, vilken också gick bort i mitt kameraval pga. det fula bruset.
Jag tycker även att detaljer filtreras bort, vill jag ha lägre brus på bekostnad av detaljer filtrerar jag hellre själv.

bEPH skrev:
Äntligen ett svar värdigt att bemöta:)
Det jag skrev var mina personliga åsikter, jag har en 20d som jag tycker är underlägsen 7d:n på nästan allt utom kvaliten på bruset vid högre iso.
7d:n har en lite sämre sensor så den filtrerar mer i kameran tycker jag det verkar som. Den får lika fult brus som 10d, vilken också gick bort i mitt kameraval pga. det fula bruset.
Jag tycker även att detaljer filtreras bort, vill jag ha lägre brus på bekostnad av detaljer filtrerar jag hellre själv.
D7D har en hårdare brushantering som går ut över detaljupplösningen ja, inser nu att du skrev att den har en "brusig sensor" & det stämmer nog. Huruvida bruset skulle vara fulare har jag ingen uppfattning om men det är ju samma sensor som sitter i Nikonkamerorna som är kända för att ha ett snyggare brus än Canon (dock mer) så jag vet inte jag. Själv så tycker jag att allt brus är fult, filmkorn kan dock vara snyggt...

Nu är jag dock så oerhört less på denna hysteri runt ett par megapixlar & lite mer eller mindre upplösning/brus som syns i små rutor på Dpreviews sida så jag överreagerade lite.

Skillnaderna är försumbara på papper & jag valde noggrant mellan 20D & D7D, ergonomin men mest sökaren blev avgörande för min del.

Det jag tycker Canon vinner på är optikutbudet (om man har råd) samt snabbheten om man behöver det, där har dom regerat ett tag nu. Har kört Canon i många år & är långt ifrån märkeshysterisk på något sätt. Det finaste huset just nu för "vanligt folk" ser dock helt klart ut att vara D200, AS i den så:)

//Larsa

.Z. skrev:
Själv så tycker jag att allt brus är fult, filmkorn kan dock vara snyggt...
Det är nog mest en (o?)vanesak, men jag håller med om att film generellt har snyggare brus.

Skillnaderna är försumbara på papper
Jag har inte förstått varför ska man ha ut det på papper hela tiden?
Det jag tycker Canon vinner på är optikutbudet (om man har råd) samt snabbheten om man behöver det, där har dom regerat ett tag nu. Har kört Canon i många år & är långt ifrån märkeshysterisk på något sätt.
Jag personligen försöker främja mångfald vad det gäller kameror, alla mina kompisar har kört fast i nikonträskaet och det var en bidragande orsak till att jag köpte annat.
Att det blev Canon berodde mest på tillfälle, annars var det en 7d som hägrade, tyvärr så var det br*set som jag inte gillade på den.

bEPH skrev:
har inte förstått varför ska man ha ut det på papper hela tiden?
Om du inte kör ut det på papper så kan du ju ha vad som helst i kamera/optikväg! Det är ju inte förrän du får ut det på papper i format som du ser skillnaderna, såvida du inte sitter & tittar i 100%-format men det är väl inget nöje. Det kan man ju göra på Dpreview:)

Bortsett från att det inte går att särskilja kleti från pleti eller vad det heter på skärmen i skärmformatet så är det ju inte förrän man har en fin kopia i sin hand som fotot kommer till sin rätt...

Jag märker att många inte gör kopior idag men jag tror att dom missat nåt, nu tar jag dock för givet att du gjort ett antal i alla fall för annars så är utrustningen lätt bortkastad enligt mig.

//Larsa

Senast ändrad:
KM 7D & 18-50 sigma kostar 5995kr på

Vaa billigt!
Det var inte länge sedan, två år cirka, som huset med orig. kitzoomen kostade över det dubbla!
Vadå, nog är det här, att sälja glass innan det smälter helt?
Bättre kamera & med 18-50, till detta låga pris, 5995:-, hittar man inte!
Något lurt kan det ändå vara, kanske Sony har några nya grymma kort i rockärmen, DSLR modeller som KM inte orkade fullfölja?
Det finns många tusen KM fan, knappast att inte Sony har fattat detta, de fortsätter säkert på KM Dynax/Maxxum linjen inom DSLR!
Nya modeller som förvånar och prispressar hela kameravärlden?
Vi får se om några dagar, 26 februari, vad som visas på PMA 2006 (The Photo Marketing Association International's big tradeshow in Orlando, US)

Den här infon tackar man för...

Jahapp, gick in på fotosidan en snabb sväng innan jag gick från jobbet idag och såg den här tråden. Sen på väg genom stan så tittade jag in på Expert och där i montern så stod det en! Fanns flera stycken i lager också.
Efter en stunds velande så kom jag hem med en... Konstigt att man kan bli som ett litet barn på julafton såhär i slutet på februari... ;-)

Jag har länge funderat på att köpa en D5D men nu var det bara att slå till! En 7D för mindre pengar än vad jag räknat med för 5D.

Har tagit lite bilder inomhus med blixt ikväll men är inte helt nöjd med fokuseringen med sigmat... Lite för oskarpa blider för att jag skall vara nöjd, men jag skall läsa på lite mer om inställningarna i kameran och sen skall jag testa lite utomhus i helgen.

Kan f.ö. meddela att minoltas XI-objektiv verkar fungera alldeles utmärkt med den här kameran.

Jag är hittills helnöjd med kameran. Attans vad skönt det känns att få sig en DSLR!

Och för er som undrar så är det inte så jättenoga med vad de får som inbyte... Fråga gärna personalen...

/Fredrik - som är ivrig att få gå ut i solsken och testa lite bilder nu!

Re: Den här infon tackar man för...

Skalis skrev:
Jahapp, gick in på fotosidan en snabb sväng innan jag gick från jobbet idag och såg den här tråden. Sen på väg genom stan så tittade jag in på Expert och där i montern så stod det en! Fanns flera stycken i lager också.
Efter en stunds velande så kom jag hem med en... Konstigt att man kan bli som ett litet barn på julafton såhär i slutet på februari... ;-)

Jag har länge funderat på att köpa en D5D men nu var det bara att slå till! En 7D för mindre pengar än vad jag räknat med för 5D.

Har tagit lite bilder inomhus med blixt ikväll men är inte helt nöjd med fokuseringen med sigmat... Lite för oskarpa blider för att jag skall vara nöjd, men jag skall läsa på lite mer om inställningarna i kameran och sen skall jag testa lite utomhus i helgen.

Kan f.ö. meddela att minoltas XI-objektiv verkar fungera alldeles utmärkt med den här kameran.

Jag är hittills helnöjd med kameran. Attans vad skönt det känns att få sig en DSLR!

Och för er som undrar så är det inte så jättenoga med vad de får som inbyte... Fråga gärna personalen...

/Fredrik - som är ivrig att få gå ut i solsken och testa lite bilder nu!

Grattis!

Haka nu inte upp dig för mycket på 100%-förstoringar & skärpa på skärmen, är lätt att bli petig då & besviken.

Vet inte hur detta Sigmaobjektiv är annat än det jag läst & det är väl inte sådär himlastormande positivt, din D7D är dock en pärla & du får nog se det så att du köpt huset för en "struntsumma" & fått Sigman på köpet. Den fungerar garanterat men du har ju möjligheter att uppgradera både med beg. & nytt.

//Larsa

Tackar för tipset!

Råkade ramla in och fick se denna tråd igår. Idag sitter jag helnöjd och fingrar på D7:an!
Vilket toppenhus! Allting åtkomligt med knappar.Inbyggd bildstabilisering!

Var ute och tog lite provbilder i förmiddags, är mycket nöjd med kvalitén.

Sitter nu och kollar runt på vad för optik som kan tänkas vara bra (förutom den som följde, som jag faktiskt tycker duger långt).
Det gör ju inte direkt ont när man inser att det går att köpa hyfsat skarpa objektiv ca 20år gamla för runt 1000:- och ändå ha bildstabilisering som kostar skjortan till "de stora" :))

Bara lite missnöjd med det förskräckliga spegelljudet, men det kan jag leva med.

Finns en hel Nikonutrustning till salu på Tradera förresten... ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar