Annons

KM 5D och Dimage Master 1.1

Produkter
(logga in för att koppla)
Det program som medföljer kameran för konvertering av RAW-filer är ju inte kul...
Som tillbehör finns Dimage Master men för D5 behövs 1.1 som finns att köpa sedan augusti.
Har någon erfarenhet av detta? eller rekommenderar ni något annat? Tyvär har jag inte senaste PS.
 
Jag har D7D, och vad jag förstått så är det väl samma RAW från D5D. Skall kolla med min sambos D5D.
//Rolle

Testat nu. Nix, lika stora filer, samma filändelse men den från 5'an gick inte att öppna. Skumt.

//Rolle
 
Senast ändrad:
Roswer skrev:
Jag har D7D, och vad jag förstått så är det väl samma RAW från D5D. Skall kolla med min sambos D5D.
//Rolle

Testat nu. Nix, lika stora filer, samma filändelse men den från 5'an gick inte att öppna. Skumt.

//Rolle

Jag har provat att ändra alla förekomster av "7D" till "5D" i "Rawshooter.exe", och då fungerar det.

/Thomas
 
jtkarlsson skrev:
Jag har provat att ändra alla förekomster av "7D" till "5D" i "Rawshooter.exe", och då fungerar det.

/Thomas

Oj, lite överkurs i hur man går till väga med det, men jag antar att om jag skulle ändra likadant så funkar kanske inte 7D filerna. Tål att tänka på :eek:)

//Rolle
 
Roswer skrev:
Oj, lite överkurs i hur man går till väga med det, men jag antar att om jag skulle ändra likadant så funkar kanske inte 7D filerna. Tål att tänka på :eek:)

//Rolle

Jag använde en Hex-editor som heter UltraEdit-32.
Sen är det bara att köra "sök och ersätt".
Gör en kopia av filen och ändra i den.
Då borde du kunna köra dina 7D filer med den oförändrade och 5D filerna med den ändrade.

/Thomas
 
jtkarlsson skrev:
Jag använde en Hex-editor som heter UltraEdit-32.
Sen är det bara att köra "sök och ersätt".
Gör en kopia av filen och ändra i den.
Då borde du kunna köra dina 7D filer med den oförändrade och 5D filerna med den ändrade.

/Thomas

Hex-editor??
 
jtkarlsson skrev:
Jag använde en Hex-editor som heter UltraEdit-32.
Sen är det bara att köra "sök och ersätt".
Gör en kopia av filen och ändra i den.
Då borde du kunna köra dina 7D filer med den oförändrade och 5D filerna med den ändrade.

/Thomas

Funkar jättebra för mig. Tack för tippset...

/Benke
 
jtkarlsson skrev:
Jag använde en Hex-editor som heter UltraEdit-32.
Sen är det bara att köra "sök och ersätt".
Gör en kopia av filen och ändra i den.
Då borde du kunna köra dina 7D filer med den oförändrade och 5D filerna med den ändrade.

/Thomas

Yess. Jag hittade en som heter XVI32, funkade till slut (ingen hacker precis) så nu kan jag köra Rawshooter med både 5D o 7D.

Tackar.
 
Låter lite otäckt, men jag ska prova nästa vecka när jag har fått ihop min dator igen. ( jag håller på att flytta!)
 
arnenym skrev:
Låter lite otäckt, men jag ska prova nästa vecka när jag har fått ihop min dator igen. ( jag håller på att flytta!)

Nejdå, det är inte otäckt.
Gör bara en kopia på filen och ändra i den, så kan du alltid gå tillbaka till originalfilen om det skiter sig.


/Thomas
 
Har provat med 2st. olika hex-editor, samt testat att editera Adobe DNG Converter. Men den vill inte starta efter det heller.

Någon som kan hjälpa mig eller vet av ett bra "RAW-program" som stöder d5d-filer? Det som följer med kameran är riktigt dåligt!
 
Jag var tvungen att bryta flyttstöket för att prova med lite "Hex-konster" på Rawshooterprogrammet.
Jag kopierade orginalprogrammet och klistrade in det i mina dokument medans jag jobbade med det. Orginalet la jag in i en ny mapp så länge.Sen öppnade jag rawshooterprogrammet med hex-editorn och sökte efter 7D. Jag böt ut alla 7:eek:r jag hittade mot 5 :eek:r om dom stod efter maxxum eller Dynax. Kopierade programmet igen och klistrade in det i programmappen för Rawshooter. Vips så har jag en råformatskonverterare som fungerar smidigt och fint!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.