Annons

Klura på den...

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexNerö

Aktiv medlem
AdobeRgb till Srgb är ju att föredra för web men förklara detta:
samma websida öppnas i Explorer och Firefox,, samma bild ser ju helt olika ut och denna bild kopieras från respektive sida till photoshop och här får man inte samma bild utan två olika.... varför? att Firefox och Explorer hanterar olika är ju en sak men det borde väl vara samma bild man klipper ut och in i photoshop? en olik profil följer väl inte med här? detta kan inte jag begripa,,, inte heller vad som är optimalt för att få en bild att se bra ut i alla webläsare... speciellt här på en fotosida där det ser knasigt ut samma bild ser helt olika ut beroende på vem som tittar...

AdobeRgb till Srgb är ju att föredra för web men förklara detta:
samma websida öppnas i Explorer och Firefox,, samma bild ser ju helt olika ut och denna bild kopieras från respektive sida till photoshop och här får man inte samma bild utan två olika.... varför? att Firefox och Explorer hanterar olika är ju en sak men det borde väl vara samma bild man klipper ut och in i photoshop? en olik profil följer väl inte med här? detta kan inte jag begripa,,, inte heller vad som är optimalt för att få en bild att se bra ut i alla webläsare... speciellt här på en fotosida där det ser knasigt ut samma bild ser helt olika ut beroende på vem som tittar...

Kan tänka mig att du har med en färgprofil i filen? Den ena webläsaren (FF) använder den, den andra inte. Prova att skapa en fil i sRGB men utan profil, då ser dom antagligen mer lika ut.

jag förstår det med profil men om man kopierar en bild från Explorer VS Firefox kommer profilem med i denna kopia/urklipp? trodde inte det men när de sedan klistras in i photoshop är de helt olika....

Jodå, om en profil 'r inbäddad i en JPEG så följer den med vid kopiering, iallafall under moderna Windowsversioner.

Ja men om profilen är inbäddad och man klipper ut exakt samma bild
ur explorer och firefox får jag två olika bilder i photoshop av samma bild..
detta är mer komplext än jag trodde.... jobbigt

explorer

Ja men om filen är inbäddad i filen och man klipper ut samma fil ur explorer vs firefox borde ju profien vara med och samma fil borde se lika ut i photoshop...

Ja men om filen är inbäddad i filen och man klipper ut samma fil ur explorer vs firefox borde ju profien vara med och samma fil borde se lika ut i photoshop...

Inte från Internet explorer 1-8, då denna inte stöder inbäddade profiler fören i version 9. Alltså är profilen inte längre inbäddad när du kopierar den från IE.

Du har kollat så att båda bilderna har samma färgprofil när du öppnar dem i PS? Och att du använder samma arbetsfärgrymd när du tittar på dem?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto