Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klonstämpeln funkar plötsligt inte!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

sitter och jobbat med klonstämpeln, och har gjort ett gäng bilder. Plötsligt funkar inte klonstämpeln längre. Jag får ingenting med mig när jag Alt+klickar, det händer liksom ingenting.
Jag har testet i olika bilder, olika lager, stängt ner hela PS, låst, låst upp, kollat Caps Lock o.s.v.
Andra verktyg funkar.

Jag måste ju ha kommit åt och ändrat på någonting, men vad?

Mycket tacksam för hjälp!

//Ulrika

Vet inte om du har Mac eller PC? Om du har en Mac kan du testa att kasta prefs-filen via Gå i menyraden, tryck ner Alt/Option så kommer Bibliotek fram. Där hittar du du Photoshops prefsfil i mappen Preferences.

Det allra bästa är egentligen att spara alla prefsfiler i en egen mapp - när alla programmen funkar felfritt. Då är det bara att byta ut den ev trasiga filen mot den äldre sparade. Annars försvinner alla inställningar och du får upp ett “rent” Photoshop igen.

Vilken version av PS har du? Vad har du för inställningar? Jämför med bilden på mina. Kom ihåg att markera vad du vill klona på rätt lager, så det inte är ett tomt menar jag. Kan tangentbordsspråket ha ändrat sig?

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    38.7 KB · Visningar: 143
Tack för era tips. Det löste sig dock, jag hade fått in Colour Mode istället för Normal Mode, när jag rättade det funkade allt som vanligt igen.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto