Annons

Klockren (!) lösning på sensorrengöring!

Produkter
(logga in för att koppla)
Bent C. skrev:
Jag köpte två nylonpenslar på den lokala konstnärsaffären samt en burk luft på Clas O. Efter att ha tvättade penslarna ett antal gånger med diskmedel kändes de rena. Jag testade att borsta ett polfilter med dem, och det visade sig att en av penslarna fortfarande var skitig. Efter ytterligare tvättar var båda rena....

Bent
Samma här, 75 spänn pensel på ClasO + AirDuster. Dessutom köpte jag 2 st 12 kronors 12 mm nylonpenslar, mjukare än CO penseln. Tvättat flera gånger och provat.
Det värsta dammkornet, som jag av misstag blåste på satt så hårt att penslarna kunde inte ta bort.
I alla fal penselmetoden är mycket snabb för lättsittande damm OCH spegelhuset, där är det också effektiv.
Men idag svabbade jag med en Digipad och nu är jag nöjd.
I fortsättningen tänkte jag göra i den ordningen:
1. Blåsa med Hamabälg, men lättare och ett filter instoppat i insugningsöppningen.
2. Penselmetoden inkluderat spegelhuset.
3. Digipad sen pec*pad på återanvändda Digipad spatlar.
Det största vinsten med att prova alla, utom tejp är att nervositeten har minskat oerhört mycket vid rengöringen.
/Fred
 
Senast ändrad:
Fred H skrev:
Samma här, 75 spänn pensel på ClasO + AirDuster. Dessutom köpte jag 2 st 12 kronors 12 mm nylonpenslar, mjukare än CO penseln. Tvättat flera gånger och provat.
Det värsta dammkornet, som jag av misstag blåste på satt så hårt att penslarna kunde inte ta bort.
I alla fal penselmetoden är mycket snabb för lättsittande damm OCH spegelhuset, där är det också effektiv.
Men idag svabbade jag med en Digipad och nu är jag nöjd.
I fortsättningen tänkte jag göra i den ordningen:
1. Blåsa med Hamabälg, men lättare och ett filter instoppat i insugningsöppningen.
2. Penselmetoden inkluderat spegelhuset.
3. Digipad sen pec*pad på återanvändda Digipad spatlar.
Det största vinsten med att prova alla, utom tejp är att nervositeten har minskat oerhört mycket vid rengöringen.
/Fred

Oki, skall bums inhandla några nylonpenslar och testa.
 
Jag rekommenderar varmt en pannlupp. Jag köpte en hos Biltema för 49:- Man ser vartenda dammkorn på sensorn, tillsammans med en halogen bygglampa på stativ.
Min pensel från Clas Ohlson är en No. 14 Sang-Syntet art 26-943, men jag tror att Nr 16 hade varit bättre.
12 mm penslarna är mjukare och är av fabrikat Color&Co de Lefranc & Burgeois. Kostade bara 12 spänn.
Att tvätta de ordentligt, flera gånger är ett måste.
Det var faktiskt roligt att se hur de suger åt sig spegelhusdamm.
/Fred
 
Vet ni varför Post-it finns? Därför att ett snille av misstag uppfann ett tejplister som inte lämnar rester på tejpytan och kan fästas om och om igen. Det är själva poängen med Post-it. Klistret är ganska svagt och borde vara perfekt för sensorrengöring. Tror jag måste göra lite prover...
 
Linmajon skrev:
Vet ni varför Post-it finns? Därför att ett snille av misstag uppfann ett tejplister som inte lämnar rester på tejpytan och kan fästas om och om igen. Det är själva poängen med Post-it. Klistret är ganska svagt och borde vara perfekt för sensorrengöring. Tror jag måste göra lite prover...

Yeehaaa! Ännu en pionjär. Nu finns det fyra testiklar i denna diskussionstråd. Have no fear! ;-)


*garv*
 
Robban

Måste beundra ditt ihärdiga motstånd mot trådmarodörer, att du trots ihärdiga försök vägrar vackla och står stolt i motvinden - många trådar skulle behöva mer av tonen du anför!

kokko som kört tejp i 2 år och är helnöjd
 
kokko skrev:
Robban

Måste beundra ditt ihärdiga motstånd mot trådmarodörer, att du trots ihärdiga försök vägrar vackla och står stolt i motvinden - många trådar skulle behöva mer av tonen du anför!

kokko som kört tejp i 2 år och är helnöjd


Tsssss, sluta, jag rodnar. :)

Skämt åsido. Jag har bara som princip att jag tycker att man skall kunna diskutera saker och ting även om man tycker olika. Slutligen är det ändå upp till en själv vilken metod man vill använda. Den falska tryggheten som diskussionsforum tyvärr ger, bidrar till att folk utrycker sig på ett sätt som de ALDRIG hade vågat annars. Om inget annat hade tanken på priset för omfattande dentalkirurgi varit avskräckande nog in real life. ;-)
 
så sant och hur svårt kan det vara? Do or don´t!
Jag plåtar massor och har aldrig haft bekymmer med limrester o.d, dock kan ibland en eller annan
"bekymrad medborgare utan egen erfarenhet men med stor självkänsla" bli ett tyngande sällskap...
Jag menar att brösttoner hör hemma på operan och inte i ett forum för goda råd och vänligt sinnade tips!

kokko
 
Fick nästan hjärtstopp...

Dagens klarblå himmel inbjöd mig att ta en ny testbild efter gårdagens sensorrengöring med DigiPad. Bländare F 25 med D70, kitobjektiv.
Bild 2. visar detta. Va, ny fläck utan att jag rört kameran? Men efter en stund tittade jag på objektivet. Ludd på UV filtret, 3 mm långt.
Blåste med munnen sen fick jag bild 1.
Just bild 1. skulle ha visats efter sensorrengöringen. Inga fläckar m.a.o. Puhhh...man blev paranoid.
/Fred
 

Bilagor

  • ren2r.jpg
    ren2r.jpg
    11.7 KB · Visningar: 718
Re: Fick nästan hjärtstopp...

Fred H skrev:
Dagens klarblå himmel inbjöd mig att ta en ny testbild efter gårdagens sensorrengöring med DigiPad. Bländare F 25 med D70, kitobjektiv.
Bild 2. visar detta. Va, ny fläck utan att jag rört kameran? Men efter en stund tittade jag på objektivet. Ludd på UV filtret, 3 mm långt.
Blåste med munnen sen fick jag bild 1.
Just bild 1. skulle ha visats efter sensorrengöringen. Inga fläckar m.a.o. Puhhh...man blev paranoid.
/Fred

Paranoid är bara förnamnet... Har nu bestämt mig för att strunta i allt vad sensorrengöring heter den närmaste tiden eftersom jag nästan aldrig fotar med så små bländare. Varför göra problem i onödan?
 
Jag tar damm med en stor portion lugn, i de flesta fall ska det till ett mindre grustag i kameran innan jag ser speciellt mycket i bilderna. För sport och fåglar är det väldigt ofta full öppning eller i alla fall i närheten.

De få prickar jag efter ett tag ser i några bilder tar jag bort i Photoshop.

Om jag vet att jag ska ut och fota landskap eller makro så blåser jag ur kameran i förväg.

Har jag varit ute och fotat t.ex. en dammig motortävling så rengör jag kameran efteråt.

That's about it...
 
Robert, Anders, ni har så rätt. Jag upplevde sensorrengöringen som ett ont spöke innan jag gjorde det första, andra och tredje gången.
Photoshop är namnet om det inte är för många och störande fläckar.
Förresten, jag har också testat DustOff med Nicon Capture. Den tar bort ALLT, men är skitlångsammt och vissa fläckar , speciellt på molnbilder lämnar en nyansändrad svag ring efter sig.
Just sa till min hustru idag att nu är jag mer nöjd och glad för min kamera med kunskapen att kunna rengöra den i nödfall. Så bara tuta och köra.
/Fred
 
Efter att ha läst denna smått horribla tråd så kan man ju tro det funkar med nästan vad som helst att rengöra sensorn med... Någon som har provat Häftmassa???
 
Jag tänker mig en Dremel med en fin slipskiva. Bara man är försiktig och inte lägger för mycket tryck på så borde det funka kanon. Finns knappast ett dammkorn som sitter för hårt för den. ;-)
 
Jag var och plåtade på en byggarbetsplats häromdagen och bytte glugg, då kom det in lite betong som la sig på sensorn.. Min lösning var att ta min Hilti och bila bort betongen.. gick jättesmidigt, sen var det bara att ta lite tjep för att få bort dammet... sen var fläcken borta i bilden...
 
Jag provade Magic-tejpen på min 300D. Funkar helt klart. Jag hade tre stora dammkorn, som jag nu slipper klona bort.
 
elrohir skrev:
Jag var och plåtade på en byggarbetsplats häromdagen och bytte glugg, då kom det in lite betong som la sig på sensorn.. Min lösning var att ta min Hilti och bila bort betongen.. gick jättesmidigt, sen var det bara att ta lite tjep för att få bort dammet... sen var fläcken borta i bilden...
Bra metod! Kom ihåg bara, ni som vill prova detta, att skruva fast kameran ordentligt i skruvstycket, om den halkar omkring för mycket så blir det lite svårare att få bort all betongen. :-D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.