Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klockren (!) lösning på sensorrengöring!

Produkter
(logga in för att koppla)
orkade tyvärr inte läsa hela tråden...

annars har man ju då en kamera med självrengörande censor...
Olympus teknik har funkat skitbra för mig, inte hittat ngra dammkorn på mina bilder...
 
Och då fick inte Roger hjälp att veta att du har en Olympus.
Jag tror att Eclipsmetoden (flera gånger) kan hjälpa.
Men uppfinnaren till tejpmetoden kanske har en bättre lösning.
/Fred
 
Re: Panik

whisky skrev:
Testade i går att rengöra sensorn med 3m tejpen.
Och JA jag köpte magic tapen. Första försöket gick bra dock försvann inte allt dam så på det igen. Denna gång tryckte jag till tapen lite grann och nu kom problemet. Tejprester på sensorn. Är det någon som vet hur man får bort dessa?

Ousch, det där lät ruggigt otrevligt. Kanske kan det funka med eclips precis som Fredrik föreslog, men har man inte spatlar och vätska hemma så kanske det är lika bra att lämna bort kameran till verkstad för att få bort skräpet. Jag menar.. för spatlar & eclips-vätskan är ju rätt dyr, så skulle det inte fungera å du ändå får lämna in...då har du ju fått lägga ut bra mkt pengar.

Visserligen så har du ju kvar spatlar å vätska tills nästa gång du får för dig att tejpa på sensorn eller testa annan ny spännande teknik ;)

Trist när det krånglar så, jag hoppas verkligen att du får fason på sensorn.

/C
 
INTE TRYCKA TEJPEN!! Det är väl statisk elektricitet som sköter jobbet o klistret som gör att dammet fastnar? JANNE
 
Tyvärr blev det bara så. När inte all skiten ville försvinna. Det blir väl att lämna in den på måndag:(
 
Du skulle igentligen lämnat in den från början ;o) Kanske lämna med ett objektiv som skulle kunna fokusera bättre? Räkna med runt 800:- för sensor rengörning och justering av ett objektiv. Hoppas dom fixar det snabbt åt dig. Mvh Anders
 
Varför inte prova med mer tejp nu när skadan redan är skedd? kanske funkar som att ta bort tuggummi, att det helre klibbar ihop med sig själv än det de fastnat på
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.