Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klockren (!) lösning på sensorrengöring!

Produkter
(logga in för att koppla)
elrohir skrev:
Min lösning var att ta min Hilti och bila bort betongen.. gick jättesmidigt, sen var det bara att ta lite tjep för att få bort dammet... sen var fläcken borta i bilden...
På min tid användde man även ESSVE. Den är grön. Jag undrar om det fins kvar?
HILTI är röd och i alla mina projekt har jag föreskrivit endast HILTI...*skratt*
/Fred
 
Anders Östberg skrev:
Jag tänker mig en Dremel med en fin slipskiva. Bara man är försiktig och inte lägger för mycket tryck på så borde det funka kanon. Finns knappast ett dammkorn som sitter för hårt för den. ;-)

Dremel är för Mjukisar. Jag kör med Sandblästern, blir så slätt o fint

/Göran
 
Ursäkta en DSLR-novis men sitter inte slutaren framför sensorn och "skyddar" den mot damm.
Eller är det filterglaset som blir smutsigt?
Från objektivet sett, sitter filtret-slutaren sensorn i nämnda ordning?

Beställer snart en DSLR men blir lite fundersam när man läser om all skit på sensorer.

/Jörgen
 
Sett utifrån så hittar du spegel - slutare - filter(glasskiva) - sensor

Man rengör alltså inte själva sensorn utan glasskivan framför den.
 
Fullständig novis på sensorrengöring undrar jag nu, efter att ha skummat alla invecklade tips. Kan jag med inköpt Hama-bälg våga mej på att blåsa rent? Hur gör man då steg för steg? Tacksam för några råd hur man gör, om jag nu vågar... Svårt att hitta i den långa tråden.
 
En Drämel är det bästa alternativet, det har vi redan konstaterat här ;)

Nä, skämt å sido.. köp senosor tejp på yfo, det gör jag, funkar utmärkt...

/Jonas
 
Jo men nu råkar jag ha en Hama blåsbälg och har tappat bort tråden där det stod hur jag skulle rent tekniskt göra. Är det någon vänlig som kan skriva ner det här. Förståeligt, tack:)
Annars får jag väl fortsätta att klona bort plumparna... mvh Helena
 
Ta bort objektivet, lås spegeln i uppfällt läge eller sätt kameran på Bulb eller 30 sek slutare. Blås på. Montera på objektivet och ta en testbild mot klarblå himmel med högt bländartal.
 
js1 skrev:


Beställer snart en DSLR men blir lite fundersam när man läser om all skit på sensorer.

/Jörgen

Var inte orolig, det är den bästa kameratypen oavsett damm. Dammet är inget stort problem, det finns bara en massa människor på FS som gillar att framföra sina dåligt underbyggda åsikter.
Jag har haft en D30,D60,10D,20D och nu en 5D. Alltså fem stycken digitala spegelreflexkameror. Problem med damm har jag nog haft fem gånger på dessa år.
Det tar en minut att rengöra.

Till alla er som har attackerat trådskaparen tips som galna afrikanska bin säger jag.
Prova innan ni uttalar er. Annars är er åsikt inte värd någonting.Den som bara ”tror” har inget att tillföra tråden och bör hellre knipa igen. Läs gärna forumreglerna.
Jag tänker i alla fall testa tipset och jag beundrar trådskaparen att han i nte blivit galen på er därute.
Det är skrämmande att det klokaste inlägget kom från en 17 åring!? Det visar nivån.
 
VARNING !!!!! FÖR ALLT I VÄRLDEN, GÖR INTE SOM HENRIK EKSTAND (Closeau) föreslår. Om du sätter slutaren på 30sekundr riskerar du att den slår igen och går sönder när den träffar spetsen på blåsbälgen. Kameran skall alltid sättas i "sensorrengöringsläge" i "menyn". Dessutom skall batterierna vara nyladdade. Allt för att undvika ett slutarbyte á ca 4000kr.
Vilken metod man sedan föredrar, Blåsbälg, eller med tryckluft statiskt laddad syntetpensel (mina två favoriter), eller tryckluftdamsugaren(YFO), eller PecPads med optisk rengöringsvätska.... Fungerar också men dyrt och ibland slabbigt och svårt. Tejp har jag inte provat än. Teoretiskt sett borde ett tunt plastmaterial kunna fungera bra eftersom det med stor sannolikhet går att ladda statiskt så att det får samma egenskaper som sensorbrush syntetpenslar. Är dock inte överförtjust i risken för att få klister på skyddsglaset, något som dock säkert inte är några problem att ta bort med PecPads och optisk rengöringsvätska om det nu skulle hända.
MVH, Niclas Vestman
 
Oj då... ja gör inte så då för allt i världen. Jösses. Tack för att du namngav mig med för, efternamn samt nick och det hela dessutom i versaler. För jag är ju helt galen. Jag är ledsen om mitt råd var nära att åsamka någon stor skada det var inte meningen. Varför i jössenamn måste batterierna vara fulladdade?
 
vad tror du händer om batterierna är dåligt laddade och du har den oturen att slutaren slår igen när du är där och rengör, gissa tre gånger
 
Ville bara tydligt visa vilket inlägg jag syftade på. För övrigt tänker jag inte påstå att du är varesig galen korkad, eller hypertrevlig eftersom jag inte känner dig.
Anledningen att det är vettigt med fulladdade batterier är att sensorrengöring ibland är en tidskrävande procedur. Som mest har jag själv nog suttit i över en timme ibland för att få den helt ren inklusive ett antal provfotograferingar och nya rengöringar som följd. Kameror har väldigt olika batterikapacitet beroende på kameramodell och batterityp. Vissa av mina piratbatterirer håller bar hälften så länge som Canon original. Lägger man sedan till att vissa kameror haft problem med att de tjuvar ström och tappar laddningen av sig själv, kan det nog vara en bra ide att man är säker på att ha fräsha batterier när man kör igång. Visst klarar man sig oftast ändå. Men med tanke på att många nybörjare läser råden om sensorrengöring så skadar det inte att man har ordentligt med marginaler. Jag har själv aldrig kört och krockat, men jag har alltid bilbälte på mig ändå (ok kanske lite drastisk jämförelse, men ändå... ni förstår poängen).
MVH, Niclas Vestman
 
Niklas: Du har rätt. När jag skrev det där så tänkte jag att det självklart är så att om man sätter slutaren på 30 sekunder så förstår man att man har just 30 sekunder på sig innan spegeln faller tillbaka och bör vara klar långt innan det. Men alla har inte koll på alla delar i en kamera och hur det funkar så bulb eller om det finns en dedikerad sensorrengöringsinställning är att föredra.

Rolf: Till att börja med kan du ta att tagga ner på attityden; sedan får du ursäkta mig för att jag dels inte förstår vad du ska göra så nära sensorn när du ska blåsa av den, samt för att jag inte direkt beaktade det problemet eftersom min DSLR inte har någon slutare.
 
Clouseau skrev:
Rolf: Till att börja med kan du ta att tagga ner på attityden; sedan får du ursäkta mig för att jag dels inte förstår vad du ska göra så nära sensorn när du ska blåsa av den, samt för att jag inte direkt beaktade det problemet eftersom min DSLR inte har någon slutare.

Även om man inte behöver vara så nära sensorn om man bara ska blåsa på den kan ju spegeln och dess mekanism skadas om den trillar ner när blåsröret är i vägen.

Ägnar man sig åt någon mer hårdför rengöring som borste eller våtrengöring på sensorn samtidigt som slutaren slår igen (t.ex. för att batterierna tar slut) så lär det bli dyrt ...

En DSLR utan slutare låter för övrigt intressant - vad är det för en tulipanros ;)
 
Hmm... jag hade för mig att D70, D70n och D50 alla hade kombinerat både elektronisk och mekanisk slutare. Men jag är inte helt säker.
PS "Henrik: Jag tycker du har mycket fina bilder på din sida."
MVH, Niclas
 
SixBySix skrev:
Hmm... jag hade för mig att D70, D70n och D50 alla hade kombinerat både elektronisk och mekanisk slutare. Men jag är inte helt säker.
PS "Henrik: Jag tycker du har mycket fina bilder på din sida."
MVH, Niclas

På långa exponeringstider kan det nog finnas poänger med elektronisk "slutare", eftersom då mekaniken kan på avslutat sitt eventuella vibrerande innan sensorn aktiveras, men jag var inte medveten om att det faktiskt finns i existerande kameror.

Jag ber om ursäkt om jag "raljerade" en aning ;)

I vilket fall så har D70 såvitt jag kan se både mekanisk och elektronisk slutare.
 
Senast ändrad:
AE du har rätt men helt fel och jag hade tydligen läst lite slarvigt på Ken Rockwells sida. Det finns en slutare, jag såg den nu för första gången när jag manuelt fälde upp spegel. Den används vid längre slutartider och den elektroniska vid kortare. Därav kan man köra flash synk på 1/500.
D70 har ingen spegeluppfälning för fotograferande utan bara för rengöring så därav hade jag aldrig sett slutaren utan bara läst att den inte fanns. Jag ska genast gå och skämmas... eller lägga mig.

Verligen inte min dag idag...

Ps: Tack Niclas! Jag tycker du har allt för få bilder på din sida ;o) Fast de som är där är å andra sidan ett gott urval.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.