brasse Bosse skrev:
däremot kan man ju allid tycka om eller ogilla en bild, ungefär som med ett vin, jag kan tycka att det är gott eller inte.Jag klarar dock inte av att berätta om bouquet och sånt , för att jag just inte har lärt mig så mycket om vin
Vilken visdom du delar med dig av Bosse! Håller precis med. Man måste inte kunna en massa för att tycka om en bild, eller ens för att kunna avgöra om en bild är bra eller inte, precis som med vin. Däremot underlättar det om man har provat lite olika sorters viner och lärt sig vad termerna innebär när man ska beskriva dem, precis som med bilder. En annan sak som är gemensam med bilder och vin är att smaken dock tenderar att förändras med tiden. Efter några hundra flaskor börjar man tröttna på vin som bara smakar saft och söker sig till viner med mera balanserad smak och tanniner.
Bra nybörjarkommentarer är friare och jag uppskattar dem ofta mera än fantasilösa, klassiska och tjatade "initierade" kommentarer, Så kommentera mera utan att försöka framstå som något du inte är! Pretentiösa nybörjarkommentarer tycker jag också är rolig läsning, men det var kanske taskigt sagt... Roligt på samma sätt som avdankade fotbollsspelare som köpt en vinkällare för några miljoner och plötsligt känner pressen att vara vinkännare.
Jämförelsetabell mellan vin och bildkommentarer:
1) Gott vin! = Fin bild!
2) Bra rödvin, men surt = Bra S/V bild. Saknar färger
3) Moget, välbalanserat, med fin bouquet och
drag av svarta vinbär, kort eftersmak
= Fin kontrast och skärpa, bra kontakt med modellen, snygga diagonaler, men lite hårda skuggor under ögonen
4) En utsökt korsning mellan Primitivo, Pinot Noir och en ferrari med läderklädsel. Magnifik doft av murken lädersadel och löddrande häst. En fyllighet som får Göran Persson att verka anorektisk
= En orgasmiskt färgsprakande sandwitch-kreation i sann Ansel Adams-anda! En fantastisk bokeh som bara måste ha skapats av en Leica. Eftersom skärpan ligger klockrent på främre ögonfransen kan autofokus omöjligen ha använts
;-)
/Pontus