Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Klass"-fråga...

Produkter
(logga in för att koppla)
Pongu skrev:
Någonstans måste man säga stopp och skriva vad man tycker, som i trådar som den här, men det är en konst att göra det på rätt sätt. Jag jobbar vidare på det. Vi har alla saker att lära av varandra, och det är det som fotosidan är till för. Jag tror och hoppas att det kommer att fortsätta så!

/Pontus

Åsyftas dessa rader med att mitt intiativ till tråden var positivt eller de svar på den var det och min tråd inte?
 
Senast ändrad:
RawBeer skrev:
//////////////////////////////////////////////
2003-03-22 17:11
Har du funderat på att köra lite Dia??
En 100VS på detta motiv skulle höjja denna bild avsevärt.
Fin kompostion och fint ljus, Men prova en rulle Dia, Tror du kommer att bli nöjd.

2003-03-26 17:47 Magnus Alkerdun
Så, en "höjning" är att önska, eller...?
Du glömde möjligen att betygsätta bilden, eller, det kanske är onödigt för den bilden? Själv är jag så nöjd med den bilden, både när jag tog den och när jag fick se resultatet att jag kan säga att det åtminstone är EN av mina absolut bästa bilder, på alla sätt.

2003-03-28 08:56
Betyg: 4
Kompositionsmässigt är bilden i det närmaste perfekt. Ljuset funkar också klockrent och ger mycket liv i bilden. Färgmässigt skapas tre huvudsakliga fält, vilket ger bra balans i bilden. Du får också lite av det gyllene snittet genom att träden till mitten och till vänster fyller ut och ger de vackra skuggorna, samt ramar in bilden i ovankant. Det som saknas till en femma, är skärpa och studs i färgerna, även om du lyckats bättre med färgerna i just denna bild. Visst är det din bästa bild.

2003-03-28 10:53 Magnus Alkerdun
Det glädjer mig enormt. Tack Magnus för ett så fint omnämnande, just också på den bilden äntligen. Jag börjar bli varse mer och mer vad det är som eventuellt skulle "spöka" i mitt fotograferande. Det är inte hos mitt kunnande och i mitt bildsinne felet sitter(något som ingen kanske heller har påstått någonstans så vitt jag förstår) utan i min utrustning som i sig är i det närmaste billigaste/snålaste laget, mycket på grund av mina personliga problem i att hitta arbete med följande dålig ekonomi.
Jag har en "gammal" Canon EOS-5000 och på dessa bilder ett original-zoomoptik 35-80 samt inget som helst filter.
Jag funderar hårt på att försöka så snart som möjligt få råd med pol-filter, ny fast optik(90mm) samt en riktig blixt. Kamerahuset kan nog i värsta fall funka ett tag till.
///////////////////////////////////////////////

hmm som jag uppfattar detta så tycker båda kritikerna att det är för lite färg i bilden.
Och båda tycker det är Fin kompostion och fint ljus. Den ena gav dig inget betyg men ett råd på hur du skall få mer färg.
du snäser av han.
den andre gav dig betyg och inget förslag hur du skall få mer färg
här är du extremt tillmötesgående och nästan skriver som man skall tycka synd om dig för du inte är riktigt nöjd med din utrustning. I korta drag skiver du att du har kass utrustning som inte visar din kunninghet inom foto.

Två personer som tyckte nästan likadant men fick helt två skilda bemötande.

Att jag skulle "snäsa av" honom som föreslår DIA får ju faktiskt stå för dig. Kan du känna det i orden så gör du det. Jag ville inte snäsa av denne kommentatör utan mer ställa en motfråga i all nyfikenhet. Man kanske måste börja använda känslo-beskrivningar som man gör i chattar här för att undvika missförstånd. *fundersam*

Visst, jag kan erkänna annars att det är mycket mer upplyftande att få bra/positiv kritik och höga betyg på ens bilder än tvärtom, man är ju inte mer än människa. Sedan har jag på grund av rädsla vid tal inför okända lärt mig att skriva desto mer och detta kan ju få oanade följder, att man glömmer att ord kan tolkas på fler sätt än ens eget.
 
Von skrev:
Åsydtas dessa rader med att mitt intiativ till tråden var positivt eller de svar på den var det och min tråd inte?
Jag tror inte att det var en kommentar kring den här trådens skapande i sig. Hursomhelst så tycker jag att diskussioner liknande den här måste finnas. Det är i dem som normen skapas, det ventileras lite åsikter om vad som kommuniceras och hur, och man lär sig lite om varandra. Det i sin tur gör det enklare att tolka budskapet i texten när man senare läser bildkommentarer och foruminlägg.
 
Alkerdun, jag kollade lite på Din profilsida.

Där skriver Du bl.a. följande:

"Känns ibland som om jag ärligen är en av de få här på FS som innehar stor ödmjukhet inför fotot samtidigt som jag är medveten om min kompetens/erfarenhet och möjliga talang."

Menar Du detta på fullt allvar?

Att de allra flesta av oss andra på FS inte har ödmjukhet inför fotografering och inte är medvetna om våran kompetens??

Jesper
 
Von skrev:
Att jag skulle "snäsa av" honom som föreslår DIA får ju faktiskt stå för dig. Kan du känna det i orden så gör du det. Jag ville inte snäsa av denne kommentatör utan mer ställa en motfråga i all nyfikenhet. Man kanske måste börja använda känslo-beskrivningar som man gör i chattar här för att undvika missförstånd. *fundersam*
Här är ju ett bra exempel på det som jag skrev i ett tidigare inlägg i den här tråden; det är så mycket av budskapet som går förlorat i skrift, jämfört med vid ett samtal mellan två personer. Det är så lätt att misstolka. Det gör ju att man får väga sina ord på guldvåg, verkligen försöka läsa texten man skrivit "utifrån" d v s försöka tänka bort alla bakomliggande tankar och känslor som man har kring den, för den informationen har inte läsaren tillgång till.

Därför är smileys och små inflikningar likt din *fundersam* ovan så värdefulla, för de återspeglar lite av allt det där bakomliggande som inte syns.
 
Jesper K skrev:
Alkerdun, jag kollade lite på Din profilsida.

Där skriver Du bl.a. följande:

"Känns ibland som om jag ärligen är en av de få här på FS som innehar stor ödmjukhet inför fotot samtidigt som jag är medveten om min kompetens/erfarenhet och möjliga talang."

Menar Du detta på fullt allvar?

Att de allra flesta av oss andra på FS inte har ödmjukhet inför fotografering och inte är medvetna om våran kompetens??

Jesper

Jag gjorde givetvis det när jag skrev det, då jag kände det på det viset. Ska skriva om den texten en aning. Det är mycket tokigt formulerat.
Jag har inga som helst intentioner att klanka/se ner på någon av er andra på här på FS, tvärtom.
 
Von skrev:
Jag gjorde givetvis det när jag skrev det, då jag kände det på det viset. Ska skriva om den texten en aning. Det är mycket tokigt formulerat.
Jag har inga som helst intentioner att klanka/se ner på någon av er andra på här på FS, tvärtom.

Ok, det låter bra.

Jesper
 
Till alla ärade medlemmar här...

Med försök till att undvika att låta patetisk nu så skulle jag vilja nämna att jag under de senaste 2-3 månaderna, och i viss mån även mer bakåt i tiden än så, mått hel-risigt mentalt, skulle egentligen inte vara här inne på FS så mycket som jag är, jag är inte riktigt representativ för mig själv. Det är frö mig ingen riktigt aceepterad ursäkt för mitt agerande, men det är vad jag misstänker ligger bakom det.

Skulle härmed vilja be samtliga medlemmar, proffs/frilansare & amatörer om ursäkt för de många mycket tveksamma svar-inlägg och startade trådar jag den senaste tiden varit ansvarig för. Jag ska samla ihop mig/min person och skärpa till mig (även om det är det sista man vill höra/känna i mitt läge).
Hoppas ni alla kan eventuellt återskapa en tidigare generellt positiv bild av mig/mitt fotande så är det en "knuff" för mig åt rätt håll.

Väl mött!
 
Hoppas ändå att FS kan vara ett ställe för dig att finna kraft och inspiration.

Låter som du ska inta en lägre profil ett tag framöver och kolla mer på bilder och debattera mindre, för din egen skull.

Mig har du inte blivit ovän med i alla fall, så du behöver inte be mig om ursäkt.

/magnus
 
Även om det finns visa som tillber sina lokala fotogudar här på fotosidan så är dom ändå i minoritet, enligt mig. Visst finns det trender som kommer och går, t ex "Terje-bilder". Där känner jag att det är svårt att kritisera för att vissa genast ser det som kritik mot deras idol Terje Hellesøs bildstil om deras kritiserade bilder är "inspirerade" av honom, fast relativt sett rätt kassa jämfört med "originalen". Jag tycker man lär sig rätt fort vilka här man i viss mån kan lita på och som inte vänder kappan efter vinden. Jag tror inte heller att enbart fotointresse räcker för att bilderna ska bli "bra". Naturfotograferna har nog en stor fördel av att fotografera något dom bryr sig om (min erfarenhet) och inte bara är ute efter "bra" fotosidan-bilder att lägga i portfolion som jag tycker kritikalbumen i många fall har blivit.

Nä, nu ska jag gå och plåta gym-bilder på Tjockholmen-Glenn och inte sitta och tjura här :D
 
Re: Till alla ärade medlemmar här...

Von skrev:
Med försök till att undvika att låta patetisk nu så skulle jag vilja nämna att jag under de senaste 2-3 månaderna, och i viss mån även mer bakåt i tiden än så, mått hel-risigt mentalt, skulle egentligen inte vara här inne på FS så mycket som jag är, jag är inte riktigt representativ för mig själv. Det är frö mig ingen riktigt aceepterad ursäkt för mitt agerande, men det är vad jag misstänker ligger bakom det.

Skulle härmed vilja be samtliga medlemmar, proffs/frilansare & amatörer om ursäkt för de många mycket tveksamma svar-inlägg och startade trådar jag den senaste tiden varit ansvarig för. Jag ska samla ihop mig/min person och skärpa till mig (även om det är det sista man vill höra/känna i mitt läge).
Hoppas ni alla kan eventuellt återskapa en tidigare generellt positiv bild av mig/mitt fotande så är det en "knuff" för mig åt rätt håll.

Väl mött!
**



Hallojsan!
Bara att ta nya tag:)

För ngn vecka sedan var jag uppe i en liknande situation där jag ordentligt fick lära mig att lägga orden lite mer strategiskt och med tungan rätt i mun...
Det var inte att jag hade varit fräck tidigare utan att jag förökte styra en tråd på rätt spår igen och från början var fullständigt missförstådd:) (till viss del för att trådförfattandet var lite tillspetsat..:) ja, jag ler nu men visst känndes det hårt och illa när man om igen "blev kapad" utan att mena ngt illa alls,,,

Det hela avtog med att jag beklagade mig in i oändligheten med en viss men tyvärr inte fullständig framgång:)
Detta trots att jag enligt mig själv varken varit sur eller otrevlig utan sonika blivit missupfattad...
Tråkig helt klart eftersom den omedvetna skadan är MKT svår att få rätsida på där och då:)

När man läser sina ord i efterkant med perspektiv så kan man lättare läsa dem med "fel" intention och visst kan då nästan vilka ord som helst vridas till det ondskapsfulla och uppretade.

Ja, ja. Jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter och liksom putta dig i rumpan med att "världen går inte under", inta lite lägre profil en vecka och skapa ett tids och skapandeperspektiv till det hela så blir det hur bra som helst:)!

/Niclas.
 
Senast ändrad:
Von skrev:
Åsyftas dessa rader med att mitt intiativ till tråden var positivt eller de svar på den var det och min tråd inte?

alcedo skrev:
Jag tror inte att det var en kommentar kring den här trådens skapande i sig. Hursomhelst så tycker jag att diskussioner liknande den här måste finnas. Det är i dem som normen skapas, det ventileras lite åsikter om vad som kommuniceras och hur, och man lär sig lite om varandra. Det i sin tur gör det enklare att tolka budskapet i texten när man senare läser bildkommentarer och foruminlägg.

Fredrik, tack för att du svarar när inte jag sitter framför datorn! Helt korrekt uppfattat och jag håller helt med dig. Jag upprepar därför inte det du redan sagt.

Magnus, jag tycker det var bra att den här diskussionen kom upp, för dig, för mig, för alla som följt den, och för fotosidans fortsatta välbefinnande. Ditt initiativ var positivt! Däremot håller jag inte med dig, men det är en helt annan sak, och helt som det ska vara. Jag tycker att många kloka synpunkter framlagts och vi har förhoppningsvis lärt oss en del både du och jag!

/Pontus
 
Magnus (Alkerdun), det är helt lugnt. Jag tycker ditt sista inlägg var imponerande modigt och moget skrivet. Inte alls patetiskt, jag lovar. Hoppas att du inte känner dig alltför "kapad" av något av mina inlägg, det var verkligen inte meningen. Man kan bli lite kort i tonen i stundens ingivelse, och det ber jag om ursäkt för. Ge det en vecka eller två och det kommer att kännas mycket bättre!

Försök att inte hänga upp din självkänsla för mycket på bilder du lägger ut för kritik, utan snarare tolka kommentarer som att hjälpsamma människor försöker stimulera dig till att utveckla ditt fotograferande. Då blir plötsligt de kritiska kommentarerna de man längtar efter!

Lycka till!

/Pontus
 
Känner mig lite taskig nästan, men jag var tvungen att "känna efter".

Valde ut dom tre av Magnus bilder, som tilltalade mig absolut minst, kände efter o gav kommentarer efter vad jag såg och tyckte. Vilket slutade med 3 negativa kommentarer. (i vanliga fall hade jag, som Terje sa, inte ens kommenterat dom)

Fick tillbaka två rätt negativa från Magnus.
Ja menar, vad är det för mening och vara ärlig och kommentera saker, och sen hugga på folk som inte tycker om ens egna bilder? =)

Dock tror jag absolut inte Magnus är varken den första eller sista som gjort precis så.

Självklart får han skriva precis vad han vill, men det känns lite genomskinnligt bara ;)
 
Proboarder skrev:
Känner mig lite taskig nästan, men jag var tvungen att "känna efter".

Valde ut dom tre av Magnus bilder, som tilltalade mig absolut minst, kände efter o gav kommentarer efter vad jag såg och tyckte. Vilket slutade med 3 negativa kommentarer. (i vanliga fall hade jag, som Terje sa, inte ens kommenterat dom)

Fick tillbaka två rätt negativa från Magnus.
Ja menar, vad är det för mening och vara ärlig och kommentera saker, och sen hugga på folk som inte tycker om ens egna bilder? =)

Dock tror jag absolut inte Magnus är varken den första eller sista som gjort precis så.

Självklart får han skriva precis vad han vill, men det känns lite genomskinnligt bara ;)


****
Så ni kommenterade bilderna Föör att få en reaktion,,:-/...:) Jag hoppas ni gjorde det lika mycket för fotografens skull:)

JAG menar inte dem svar som ni fick på era kommentarer var negativa, som jag tolkade dem i alla fall:.-) Kanske jag tittade på tre st som inte hörde dit...

Vad var det exakt som var negativt med dem?

:)Jag kanske inte har rätt att lägga mig i men jag blir lite nyfiken!


Mvh Niclas.

Ps, Jag tycker det är HELT ok att efter kommentaren visa/påpeka vad som varit intentionen,, det är ju en diskurs dem flesta av oss önskar och en interaktion med andra betraktare INTE ett slags galleri för slutliga produkter... Men det är ju som JAG ser det:)
 
Tja.
Rätt negativ kanske var fel ord =)
men negativ, i motsats till positiv.

Orkah förklara! ni förstår vad jag menar ;)

men ja, denna, enda gång gav jag en kommentar för att få se en reaktion. o ja måste nog säga att jag lyckades. =)

Dock verkar det hända VÄLDIGT ofta att folk som ger lite negativ kritik, få tillbaka minst lika mycket. (även om god kritik antagligen hade gjort mer ont ;)
 
Jo, ni har rätt i det att man lätt får tillbaka. Men är det "korrekt" och sund kritik så låter man det ganska enkelt "gå in där och ut där",,,

Mvh Niclas.
 
Proboarder skrev:
Känner mig lite taskig nästan, men jag var tvungen att "känna efter".

Valde ut dom tre av Magnus bilder, som tilltalade mig absolut minst, kände efter o gav kommentarer efter vad jag såg och tyckte. Vilket slutade med 3 negativa kommentarer. (i vanliga fall hade jag, som Terje sa, inte ens kommenterat dom)

Fick tillbaka två rätt negativa från Magnus.
Ja menar, vad är det för mening och vara ärlig och kommentera saker, och sen hugga på folk som inte tycker om ens egna bilder? =)

Dock tror jag absolut inte Magnus är varken den första eller sista som gjort precis så.

Självklart får han skriva precis vad han vill, men det känns lite genomskinnligt bara ;)

Nu kände även jag mig tvungen att ge en replik på det inträffade här ovan. =)
Visst fick jag tre kommenteringar på tre av, enligt mig själv, mina här upplagda bästa bilder.
I vissa fall tyckte i alla fall jag rent objektivt att kommentaterna var rätt obefogade, men ville inte försvara bilderna offentligt som man heller inte ska, utan låta folk tycka precis vad dom vill om de bilder jag vill visa upp för kritik.

Nåväl...

I, för mig ofta, vanlig ordning gick jag, efter att ha läst dessa kommentarer från Christian Laurila alias "Proboarder", in till hans egna galleri(er) och kollade. Tycker det nästan är justast att göra så, har någon visat mina bilder sitt intresse skall väl jag i alla fall kika litet på deras.

Jag "hajjar", av olika skäl, till på två som jag känner att jag vill säga/skriva något om, vare sig det är ris eller ros och kollar in dem mer noggrannt.
Finner det jag tycker mig finna/uppleva och skriver några rader med ansträngning i att det ska vara konstruktiv kritik.

Av texten från "Proboarder" att dömma gick inte mina kommentarer riktigt "hem" med det både ros och ris de fick i varierande grad.
En barnproträtt-bild fick 50/50 "+/-" och en naturbild fick litet mer "-" som enligt mig var objektivt befogad kritik.
Jag försöker dessutom och är väldigt noggrann med det, att inte itta ner under bilderna innan jag skriver något själv för att slippa bli omedvetet påverkad av tidigare kommentarer och inte våga skriva något negativt under någon bild som tidigare bara fått positiva omdömmen.

Om man vill kalla detta "genomskinligt" eller inte är upp till och en, själv strävar jag och har alltid strävat efter att vara ärlig, rättvis och så omdömmesfull som möjligt.

Jag har många gånger gett, på samma sätt som ovan, positiva kommentater på någons bilder som i sig gett mig negativ kritik på mina och tvärtom utan att blinka. Tycker inte det är konstigt alls. Istället är ju motsatsen, att ge igen för något eller "stryka någon medhårs" för fina betyg/kommentarer ett krystat beteende.
Inget för mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.