Proboarder skrev:
Känner mig lite taskig nästan, men jag var tvungen att "känna efter".
Valde ut dom tre av Magnus bilder, som tilltalade mig absolut minst, kände efter o gav kommentarer efter vad jag såg och tyckte. Vilket slutade med 3 negativa kommentarer. (i vanliga fall hade jag, som Terje sa, inte ens kommenterat dom)
Fick tillbaka två rätt negativa från Magnus.
Ja menar, vad är det för mening och vara ärlig och kommentera saker, och sen hugga på folk som inte tycker om ens egna bilder? =)
Dock tror jag absolut inte Magnus är varken den första eller sista som gjort precis så.
Självklart får han skriva precis vad han vill, men det känns lite genomskinnligt bara
Nu kände även jag mig tvungen att ge en replik på det inträffade här ovan. =)
Visst fick jag tre kommenteringar på tre av, enligt mig själv, mina här upplagda bästa bilder.
I vissa fall tyckte i alla fall jag rent objektivt att kommentaterna var rätt obefogade, men ville inte försvara bilderna offentligt som man heller inte ska, utan låta folk tycka precis vad dom vill om de bilder jag vill visa upp för kritik.
Nåväl...
I, för mig ofta, vanlig ordning gick jag, efter att ha läst dessa kommentarer från Christian Laurila alias "Proboarder", in till hans egna galleri(er) och kollade. Tycker det nästan är justast att göra så, har någon visat mina bilder sitt intresse skall väl jag i alla fall kika litet på deras.
Jag "hajjar", av olika skäl, till på två som jag känner att jag vill säga/skriva något om, vare sig det är ris eller ros och kollar in dem mer noggrannt.
Finner det jag tycker mig finna/uppleva och skriver några rader med ansträngning i att det ska vara konstruktiv kritik.
Av texten från "Proboarder" att dömma gick inte mina kommentarer riktigt "hem" med det både ros och ris de fick i varierande grad.
En barnproträtt-bild fick 50/50 "+/-" och en naturbild fick litet mer "-" som enligt mig var objektivt befogad kritik.
Jag försöker dessutom och är väldigt noggrann med det, att inte itta ner under bilderna innan jag skriver något själv för att slippa bli omedvetet påverkad av tidigare kommentarer och inte våga skriva något negativt under någon bild som tidigare bara fått positiva omdömmen.
Om man vill kalla detta "genomskinligt" eller inte är upp till och en, själv strävar jag och har alltid strävat efter att vara ärlig, rättvis och så omdömmesfull som möjligt.
Jag har många gånger gett, på samma sätt som ovan, positiva kommentater på någons bilder som i sig gett mig negativ kritik på mina och tvärtom utan att blinka. Tycker inte det är konstigt alls. Istället är ju motsatsen, att ge igen för något eller "stryka någon medhårs" för fina betyg/kommentarer ett krystat beteende.
Inget för mig.