Annons

klarare bild/himmel

Produkter
(logga in för att koppla)
Pol filter

Gör himlen mörkare/djupare. Vrider man för mycket kan det se lite skevt ut..

Den enda effekt som ännu inte går att efterlikna i photoshop.

Med all säkerhet har polfilter använts. Säkert också en del arbete i Photoshop, tycker man kan se det där träden möter himlen. Att himlen är ljus på båda sidorna ser inte naturligt ut, det har jag aldrig sett i verkligheten. Men snygga bilder är det.

Med all säkerhet har polfilter använts. Säkert också en del arbete i Photoshop, tycker man kan se det där träden möter himlen. Att himlen är ljus på båda sidorna ser inte naturligt ut, det har jag aldrig sett i verkligheten. Men snygga bilder är det.

Anledningen till att himlen är ljus på båda sidor är att det är taget med otroligt vid vinkel, funkar inte mer pol filter då..

Menar du att polfilter inte kan användas med vidvinkel?

Kan och kan, eftersom man får med så pass stor del av himlen blir det som i bilden ovan mörkt i mitten, hade man haft en mindre vid lins hade det funkat bättre, bara mörkare på ena sidan, om det är effekten man vill ha..

Kan och kan, eftersom man får med så pass stor del av himlen blir det som i bilden ovan mörkt i mitten, hade man haft en mindre vid lins hade det funkat bättre, bara mörkare på ena sidan, om det är effekten man vill ha..

Ok. Jag fotar mycket med vidvinkel (14-24) men just den effekten har jag aldrig sett. I all fall inte tänkt på. Ska testa så snart solen står lite högre på himlen.

Jag har faktiskt sett himlen bli något liknande, även då med mycket vidvinkel och taget i den amerikanska södern.
Kolla den här bilden.
Här har inget polfilter använts, men däremot Canons EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM på 10 mm. Det handlar inte om vinjettering, för bilden är mörkare i mitten än vid sidorna. Jag har andra bilder som är tvärtom, men det har att göra med från vilket håll solen skiner i bilden. Råkar det bli så att hörnen blir mörkare hjälper förstås vinjetteringen till, så att det ser ännu mörkare ut.

Min bild är tagen i Tennessee, så det är inte lika långt söderut som Texas, men nästan.

Senast ändrad:
Jag skulle gissa på att han använder ett cirkulärt polfilter. Anledningen till att jag tror det är att man kan se ett markant mörkare, halvcirkelformat område i bildens överkant. Detta är vanligt när man använder ett sådant filter på "maxeffekt" och har solen ungefär 90 grader till ena eller andra sidan.

Bilden som är länkad fixar man i efterbehandlingen på ett par sekunder, med ett polfilter får man inte en sådan jämt blå himmel på vidvinkelbilder, med tex, Capture NX så sätter man en färgpunkt på himlen och justerar in färgmättnaden som man önskar, i PS blir det lite struligare, men samma resultat går att uppnå där.
Annars så kan man använda ett avtonat ND filter för att få samma effekt, men enklast och billigast är att fixa det i ett bildbehandlingsprogram, själv använder jag aldrig polfilter mera för att uppnå denna effekt, utan använder det enkom för att ta bort reflexer.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar