Det har under trådens gång kommit upp en hel massa förslag på olika kläder och skor. Men inte alls lika mycket om egna
erfarenheter av dessa märken de föreslår. Jag lyssnar mycket gärna till resensioner av testade plagg, inte bara förslag på plagg. Så varsågoda, ni som kan berätta något om dessa märkeskläder.
Själv kan jag bara bekräfta följande som delvis redan kommit upp i tråden;
-Raka dig inte, helst låta bli det så lång tid som helst före expeditionen. Dels så förlorar du inte det skyddande fettlagret, men dels så
skyddar skägget kinderna behagligt mot kyla.
-Flera lager.
Jag har själv dålig erfatenhet av allt vad gäller syntet när temperaturen sjunker under -15 C. Både vad gäller skor och kläder. Innan dess är de torra och sköna, men när det blir kallare än så, blir de först stela och prassliga. Sen blir de kalla, rejält kalla, som att gå i en sopsäck utan underställ. Har dock ej testat de dyrare varianterna av underställ, men intuitivt känns det som en dålig ide att ha plast närmast kroppen när det är kallt. Ull är hellre att föredra, baserat dock endast på mina egna begränsade erfarenheter.
-Ät mycket och
ät rätt! Fettrik mat, feta fiskar t.ex. makrill. Pasta och choklad (riktig choklad) är också bra. Glöm grönsaker och för svårsmälta måltider(rött kött med vinsås
), de tar upp mycket energi när de förvandlas till energi. Ät mat som ger bra energivinst, för det tar [alltid] energi att förbränna maten. Det finns säkert personer som har mer koll på vilken mat som är bäst, berätta gärna.
Dessutom varken
ät eller drick aldrig kall mat och dryck. Kan kännas frestande att äta ravioli kall direkt ur burk när man är hungrig och inte byggt sin basecamp än, men du förlorar en hel massa energi på att värma upp maten i magen på dig, innan det börjar spjälkas.
En spritvärmare ökar din uthållighet flera gånger om. Dock går det att få i sig värmeenergi utan spritkök också, nämligen genom att ätä. Energin från maten förvandlas till värmeenergi i kroppen. Men om du värmer maten till en temperatur som är högre än kroppstemperaturen får du dessutom överskottsvärme i dig. T.ex. när du dricker het kaffe/choklad, eftersom då måste vätskan svalna i din mage innan kroppen kan späjlka ("smälta") den. Vid svalnandet frigörs värme från vätskan som kroppen tar upp. Det motsatta gäller vid kall mat/dryck, som jag redan nämnde, då suger den istället värme
från kroppen. Så om du inte har möjlighet att uppvärma, ät hellre vätskefattig fettfri mat än att dricka drycker.
-Kissa ofta! Inte så noga med skitandet, men urinet är mestadels vatten och alla som läst Kemi B i gymnasiet vet att vatten behöver
enormt med energi för att bibehålla en viss temperatur om den omgivande temperaturen är kallare än vattnets. I detta fall urinets ca.37 grader celsius mot luftens -20C. Det är därför man sköljs över av en underbar värmevåg efter att man kissat om man fryser, den värmeenergi som kroppen "förberett" för att hålla urinet varmt, blir plötsligt över och vämer hela magtrakten. Enkelt förklarat.