Annons

Kläder för extrem kyla

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilmarks grossisten kanske har de kläder du behöver? De har kläder för jakt och friluftsliv. Jag har dock inte erfarenhet av dem.

Edit: Deras kläder verkar vara mera anpassade för hösten, får jag ett intryck av när jag bläddrar på deras sajt.
 
Senast ändrad:
Eeros skrev:
Vilmarks grossisten kanske har de kläder du behöver? De har kläder för jakt och friluftsliv. Jag har dock inte erfarenhet av dem.

Edit: Deras kläder verkar vara mera anpassade för hösten, får jag ett intryck av när jag bläddrar på deras sajt.


Hej

Jo jag märkte det.. men sånt är också intressant då det inte är vinter året om ; )

/Nicklas
 
Det har under trådens gång kommit upp en hel massa förslag på olika kläder och skor. Men inte alls lika mycket om egna erfarenheter av dessa märken de föreslår. Jag lyssnar mycket gärna till resensioner av testade plagg, inte bara förslag på plagg. Så varsågoda, ni som kan berätta något om dessa märkeskläder.

Själv kan jag bara bekräfta följande som delvis redan kommit upp i tråden;

-Raka dig inte, helst låta bli det så lång tid som helst före expeditionen. Dels så förlorar du inte det skyddande fettlagret, men dels så
skyddar skägget kinderna behagligt mot kyla.

-Flera lager. Jag har själv dålig erfatenhet av allt vad gäller syntet när temperaturen sjunker under -15 C. Både vad gäller skor och kläder. Innan dess är de torra och sköna, men när det blir kallare än så, blir de först stela och prassliga. Sen blir de kalla, rejält kalla, som att gå i en sopsäck utan underställ. Har dock ej testat de dyrare varianterna av underställ, men intuitivt känns det som en dålig ide att ha plast närmast kroppen när det är kallt. Ull är hellre att föredra, baserat dock endast på mina egna begränsade erfarenheter.

-Ät mycket och ät rätt! Fettrik mat, feta fiskar t.ex. makrill. Pasta och choklad (riktig choklad) är också bra. Glöm grönsaker och för svårsmälta måltider(rött kött med vinsås :)), de tar upp mycket energi när de förvandlas till energi. Ät mat som ger bra energivinst, för det tar [alltid] energi att förbränna maten. Det finns säkert personer som har mer koll på vilken mat som är bäst, berätta gärna.

Dessutom varken ät eller drick aldrig kall mat och dryck. Kan kännas frestande att äta ravioli kall direkt ur burk när man är hungrig och inte byggt sin basecamp än, men du förlorar en hel massa energi på att värma upp maten i magen på dig, innan det börjar spjälkas.

En spritvärmare ökar din uthållighet flera gånger om. Dock går det att få i sig värmeenergi utan spritkök också, nämligen genom att ätä. Energin från maten förvandlas till värmeenergi i kroppen. Men om du värmer maten till en temperatur som är högre än kroppstemperaturen får du dessutom överskottsvärme i dig. T.ex. när du dricker het kaffe/choklad, eftersom då måste vätskan svalna i din mage innan kroppen kan späjlka ("smälta") den. Vid svalnandet frigörs värme från vätskan som kroppen tar upp. Det motsatta gäller vid kall mat/dryck, som jag redan nämnde, då suger den istället värme från kroppen. Så om du inte har möjlighet att uppvärma, ät hellre vätskefattig fettfri mat än att dricka drycker.

-Kissa ofta! Inte så noga med skitandet, men urinet är mestadels vatten och alla som läst Kemi B i gymnasiet vet att vatten behöver enormt med energi för att bibehålla en viss temperatur om den omgivande temperaturen är kallare än vattnets. I detta fall urinets ca.37 grader celsius mot luftens -20C. Det är därför man sköljs över av en underbar värmevåg efter att man kissat om man fryser, den värmeenergi som kroppen "förberett" för att hålla urinet varmt, blir plötsligt över och vämer hela magtrakten. Enkelt förklarat.
 
Ja det jag kan bekräfta utifrån egna erfarenheter är att det i kallt och tort klimat är klart bäst med en rymlig och stor dunjacka med matchande byxa till. En rejäl mössa och ett par rejäla (skal + innervanet) vantar som går en bit upp på armen.

För blandat klimat så fungerar en bra skaljacka med väl valda issoleranda lager..

Skorna glömmer man ofta och jag kör med ett par Alfa Hjerkin kängor som inte är ngr riktiga vinterkängor med som fungerar ned mot -15 lätt i stillasittande läge.

Men detta med komforttemp och så vidare är ju ngt som varierar från dag till dag utifrån flera faktorer (t.ex de som Eero nämnde + såklart många fler).

Att småäta nötter, russin och choklad är bra,, roligt då man får pilla med fingrarna och så också har ngt att pyssla med i kylan..




Personligen så undviker jag allt för kalla temper,, inte för att inte klarar det utan att jag helt enkelt inte finner mina huvudsakliga motiv där det är så kallt..
Jag fotar mycket i Lofotenregionen och där är det milda vintrar med mycket vind och regn. Men även om det är t.ex -8 så är det så fuktigt och blåsigt att effekten blir låångt kallare.
Men just pga fukten så är det inte så lämligt med dunjacka hur gärna man än vill och önskar..
Där fungerar en kraftigae skaljacka bäst med issolerande lager under.. Skalbyxa, mössa och vantar mm..

Har precis själv investerat i en ny skaljacka (Klättermusen Bifrost) och hoppas att den kommer att vara min följeslagare under många händelserika år.

Skall få sitt eldprov redan om ett par dagar uppe i Lofotens piskande atlanthav hade jag tänkt.. Blir hääärligt.


Säger som en av mina fotolärare en gång sade, det finns två typer av väder.
1. Fint väder.
2. Friskt väder.

:) Jag är 100% enig.




Mvh Niclas,
 
Eeros skrev:

-Raka dig inte, helst låta bli det så lång tid som helst före expeditionen. Dels så förlorar du inte det skyddande fettlagret, men dels så
skyddar skägget kinderna behagligt mot kyla.

För damer har jag f.ö. inga råd att ge i ärendet. Förutom för skäggiga damen i så fall; behåll skägget!
 
Nicklas77 skrev:
Jo jag har ingen större lust att lägga ut 10 000 för vinterkläder när man bor i Sverige, kan kanske vara värt om man bodde på Grönland =)

Tyvärr är det nog så, att skall du vara varm, sittandes timtals i -25 graders kyla, så är det bara att hysta upp de sköna laxarna.

Det är en enorm skillnad att sitta stilla, jämfört med att röra sig, bara så lite. Tro mig, jag har 35 års erfarenhet av vinterpimpling på fjällisarna.

Därför rekommenderar jag dig dunkläder. Skoteroverall är inte tillräckligt om du inte har möjlighet att röra dig ofta.

PS. Fjällrävens exp. är också en superfin jacka.
 
Laponia skrev:
Tyvärr är det nog så, att skall du vara varm, sittandes timtals i -25 graders kyla, så är det bara att hysta upp de sköna laxarna.

Det är en enorm skillnad att sitta stilla, jämfört med att röra sig, bara så lite. Tro mig, jag har 35 års erfarenhet av vinterpimpling på fjällisarna.

Därför rekommenderar jag dig dunkläder. Skoteroverall är inte tillräckligt om du inte har möjlighet att röra dig ofta.

PS. Fjällrävens exp. är också en superfin jacka.

Hej

Jo jag vet att det är så.. men min avsikt är inte att sikta på dom kallaste dagarna på året utan bara att veta att om det nån gång råkar vara -25 grader så kan det vara skönt att veta att man iaf klarar nån/några timmar =) .

/Nicklas
 
Jo, klarar det, gör du med mindre varma kläder. Men det är inte särskilt angenämt.

Skulle nog satsa på en skoteroverall med fleece/ull kläder under i så fall.

Alternativt militärens värmeställ. Dom har nog bästa värme/pris förhållande ;)
 
Laponia skrev:
Tyvärr är det nog så, att skall du vara varm, sittandes timtals i -25 graders kyla, så är det bara att hysta upp de sköna laxarna.

Håller med, varför skulle man inte kunna satsa några tusenlappar på att få rätt kläder, när man lägger ner tiotusentals kronor på objektiv för att få rätt bilder? Att köpa Ellos vinterjacka, alternativt RAB's Expedition, är nog samma skillnad i upplevd kvalitet som mellan kitobjektivet i Canon 20D och Canons 300/f2.8, kan jag tro. När man väl sitter där på pass i kylan, så ångrar man sig nog inte att man la ut några lakan på kvalitet.
 
Hej!

Det är nog bara att du införskaffar en rejäl dunjacka. Så stor och fluffig som möjligt. Kolla efter hög dun % också bör vara över 80% vissa jackor har väldigt mycket fjäder...

Som de andra tipsat om redan så gäller det att du satsar på ett underställ i högkvalitet. Ullfrotte gör ett underställ i 800 grams kvalitet och det kan jag lova är riktigt varmt.

mvh

Johan Pettersson
 
Andreas74 skrev:
Ull är det bästa för värme, syntet transporterar bort fukt bättre. Ull värmer även om det blir blött, syntet inte.
Inga kläder värmer (såvida de inte har inbyggda värmeslingor). De isolerar mer eller mindre bra.

Ull kan binda ganska stora mängder fukt och fortfarande behålla sin isolerande förmåga. Syntet kan inte binda fukt alls. Fukten transporteras bort om det finns en temperaturgradient, och materialet isolerar alltså alltid lika mycket.

(Det är inte riktigt sant att syntet inte kan binda fukt. Det kan vanligen binda någon fukt till någon procent av sin egen vikt, och isolerar då marginellt sämre, men så länge det finns en temperaturgradient så försvinner fukten. I praktiken isolerar alltså syntet minst lika bra som ull.)

Problemet med ull är att det finns en gräns för hur mycket fukt som kan bindas. Efter någon veckas skidåkning så når man antagligen den gränsen och ullen kan inte absorbera mer fukt. Då börjar isoleringsförmåga bli sämre. Vid det laget har dessutom ullkläder också blivit åtskilliga kilo tyngre av all absorberad fukt.

Nu handlade det snarare om långvarigt stillasittande än om veckolånga skidturer, och då kan ett ull-underställ fungera alldeles utmärkt. Det är dock bra att känna till de olika materialens egenskaper så man använder rätt material till rätt aktivitet.
 
Hej,

Det kanske är påpekat redan, har inte lusläst alla inlägg, men är man stilla är det mycket viktigt med isoleringen från marken.

Skaffa ett liggunderlag av enklare typ och vik dubbelt, eller flerdubbelt, att sitta eller stå på. Marken kyler mycket mera än luften.
Thermarest har mera avancerade lösningar om du skall sitta eller ligga, men ett enkelt liggunderlag är bra mycket bättre än att stå direkt på marken.

MvH
Göran R
 
PMD skrev:
Inga kläder värmer (såvida de inte har inbyggda värmeslingor). De isolerar mer eller mindre bra.

I ett välisolerat plagg stannar värmen kvar längre i isoleringen och kroppsvärmen "studsar" tillbaka mot kroppen i större drag än mot ett oisolerat plagg. Därför kan man mycket väl påstå att ett välisolerat plagg värmer bättre.

Så meningslöst att försöka anmärka på sånt här, vill du försöka glänsa med ngn sorts kunskap? Eller förstod du inte vad jag menade? Kanske du bedömmer dina kläder efter välisolerade och dåligt isolerade medan normalt folk säger varma eller kalla.

Ull kan binda ganska stora mängder fukt och fortfarande behålla sin isolerande förmåga. Syntet kan inte binda fukt alls. Fukten transporteras bort om det finns en temperaturgradient, och materialet isolerar alltså alltid lika mycket..[/B]


Det tar tid för fukten att transporteras bort, detta går inte på nolltid. Så länge det finns fukt kvar så isolerar synteten inte lika bra.
Därför isolerar inte synteten alltid lika mycket.

(Det är inte riktigt sant att syntet inte kan binda fukt. Det kan vanligen binda någon fukt till någon procent av sin egen vikt, och isolerar då marginellt sämre, men så länge det finns en temperaturgradient så försvinner fukten...[/B]


Du missar det där med isoleringen under tiden det tar att transportera bort fukten igen.


(I praktiken isolerar alltså syntet minst lika bra som ull.).[/B]


I teorin kanske du menar. I praktiken håller jag inte med. Inte i teorin heller för den delen.

Sen verkar du missa att fukten transporteras bort även från ullen, även om den inte är lika snabb som synteten.
 
Eeros skrev:
Håller med, varför skulle man inte kunna satsa några tusenlappar på att få rätt kläder, när man lägger ner tiotusentals kronor på objektiv för att få rätt bilder?

Jag blir så väldigt trött på att höra detta argument.

Om man har en kamera för 500 000 så betyder inte det att man även kan köpa sig en bil för 500 000, etc. etc

De allra flesta har en begränsad budget och måste prioritera, efter sina egna val. Man kan inte bara köpa.
 
Underställ.

Nu använder inte jag mitt underställ till att sitta stilla, men det har funkat bra då med, jag är i norge och jobbar med lossing, då kan vi i bland befinna oss i frysen, 30-, i 14-16 timmar, men ett bra underställ kosstar, jag rekomenderar det. du behåller dinrörlighet och kan fortfarande ta på dig mer om du vill, det andas bra och behåller inte fukten i sig...

ja, jag ser att tråden är lång, så det är säkert redan ngn som nämnt det...
 
Jacka med gore tex

Hej

Själv letar jag efter en vinterjacka, dun med bra skydd mot regn och vind. har en Goose, funkat bra, men känner att jag vill hitta någon annan!

Någon som har något tips!??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.