Johan__P skrev:
ja, jag håller med. Om man ska ut och fota så pallar ju inte de här expeditionskläderna ett skit. Åk till Ö&B och köp ett regnställ istället de är ju mycket bättre....
Jag håller med DELVIS . . .
Dunjackor är NATRuligtvis mer ömtåliga om vi bortser ifrån vissa parkas som är rättså ok.
Jag menar att ett bra skalplagg håller för oerhört mycket stryk.
Jag har länge i andra "normalt slitstarka" plagg undvikit att kräla ibland tång, sten och strand.. sliter på alla plagg..
Jag saknade länge ett riktigt skalplagg av bättre kvalitet och köpte nu i höst en klättermusenjacka som heter Bifrost. Jag kan säga att den så här långt är det bästa jag klätt på mig av ytterplagg.
Förstärkta armbågar och 99,9% ren genomtänkt funktion! Smuts, och diverse skit låter man torka och borstar sedan av. HELT komplett otroligt vad mycket den tål utan att få en skråma i materialet! Andra jackor suger ju åt sig vatten och skit.. och hur praktiskt är det i alla lägen med täta regnplagg??
Nej, nog får man bilderna med många typer kläder men jag kan bara säga som så att det är skillnad på kläder och kläder, hujjhujj..
Men för den som sitter stilla i ett gömsle så visst rekommenderar jag dun, utan tvekan dun.
Köper man ett högkvalitativt dunplagg och använder det selektivt och sköter det fint så håller det i suveränt många år...så är det.
Men är man som jag, krälar runt och åmar mig i terrängen så funkar inte det, då är det skalplagg som gäller. Enligt mig.
Mvh Niclas,