Några bra tummregler som jag följer.
1. Raka dig aldrig om du skall ut i kyla. Du tar bort det skyddande fettlagret som finns på huden och exponerar dig för köldskador mycket mer på exponerad hud.
2. Många lager av kläder för att kunna ta av och på vid behov. En dödssynd är att plocka på sig alla varma kläder inomhus inklusive skalplagg och där bli jättevarm och sedan knata ut. Då har du en massa fukt innanför kläderna som riskerar att kondensera innanför skalplagg eller liknande och gör att du tappar isolering.
3. Ull eller bra syntet underställ närmast kroppen för att transportera bort fukt från skinnet, fukt och väta leder bort värme 260 ggr fortare än stillastående luft.
4. En BRA mössa, den hundskinnsmössa som visades tidigare i tråden är att rekomendera då den är väldigt varm.
5. Bland det viktigaste som finns är handskar och där finns det inget som slår bäverskinshandskar. Dom är fullständigt överlägsna allt annat på marknaden förekommande. Sydde mina själva från en ett par bävrar som jag skjutit och jag kan använda dom som skalhandskar med fingervantar under om det är extremt kallt -35 och lägre utan att frysa. Varmare än -35 så skippar jag fingervantarna under och vid -20 så börjar dom bli för varma.
6. Bra kängor som du rymmer 2 lager sockar i. Kom ihåg att ta med utbytes sockar då du utsöndrar fukt genom huden och även om sockorna känns "torra" efter 4-5 timmar så är dom inte det, ha ett extra par i en ficka för att hålla dom varm och byt. En känga som jag rekomenderar är Jörn Kängan som tillverkas uppe i Jörn innanför Skellefteå.
7. Viktigaste är att man har sunt förnuft och skippar att man ser ball ut, funktion före utseende
Har testat det mesta under min tid på K4 och under toppjakt på tjäder och orre samt vintervakjakt på bäver.