ANNONS
Annons

Kläder för extrem kyla

Produkter
(logga in för att koppla)
Dessa stövlar finns över hela landet och inte minst här uppe i vinterland.

Jag har själv sneglat länge på ett par Kamik, men jag inser ständigt att jag rör mig för mycket för att de skall komma till sin fulla rätt.

De ser kanske tyngre ut än vad de är men direkt lite väger de inte:)

Perfekta skoterkängor är de, inte ovanliga som sådana heller:)!

Mvh Niclas,

Det finns inga kläder i världen som gör att du kan sitta helt stilla i flera timmar vid -25 graders kyla.

Du blir bara besviken om du tror detta.
Tipsen du fått tycker jag är bra, speciellt Nils Bergkvist.s inlägg.

Detta är min klädsel när jag pimplar vid dessa temperaturer.

Föredrar själv rejäla ullsockor i varma skor (skoterskor) som har utrymme för "tåflörting".

Använder microfleece närmast kroppen då jag inte tål ull. På det har jag fleecebyxor (hemsydda) av polarfleece klass 3. Överst har jag skoteroverallsbyxor (Reima).

Överkroppen likadant. Microfleece, fleecetröja polarfleece klass 3 sedan skoterjacka (Reima).

Trots ansträngning vid hålborrning och därmed svettning håller jag mig varm.

På skallen har jag en "hundmössa".

På händerna har jag vanliga tumhandskar.

Om jag skulle sitta helt stilla i ett gömsle, skulle jag byta ut skoterjackan mot RAB:s Expeditionsjacka.

Det viktigaste dock, är att göra gömslet tillräckligt stort så att du kan röra på dig då och då.

Gore Tex är no, no ,no när det gäller extrem kyla.
Har själv använt det, och det är inte så roligt att upptäcka att insidan av jackan har fått ett nytt foder av is (frost).

Taiga's arctic-jacka som nämnts är mycket bra om man har rätt kläder under, men den är mer för arbete än för stillasittande. Jag hade den när jag var på sydpolen och arbetade utomhus i -25 till -40 grader (torrt dock). Som arbetsjacka fungerade den utmärkt, men däremot var den inte jättebra om man är helt still, då var de dunjackor vi hade bättre. Vi hade sådana som tillhandahölls av den amerikanska stationen jag var på och de var från Canada Goose. Faktum är att de såg väldigt lika ut som de som har varit inne i Sverige på senare år. Om de vi hade var exakt samma som de man kan köpa i affärerna vet jag dock inte. Det är möjligt att våra hade mer/bättre foder.

K4 verkar också tala sig varma för den. Och duger det för dem som bland annat sysslar med att åka skidor långt med bisarr packning för att sedan ligga och vänta på att något lämpligt offer ska passera, så duger det nog för fotografen i gömsle också...

Varma kläder är väl ok, men en fin liten rödspritskamin som värmer är nog oslagbar i ett gömsle.Och då hålls ju kameran varm också, bara ett tips.

L-G

LeadHead skrev:
K4 verkar också tala sig varma för den. Och duger det för dem som bland annat sysslar med att åka skidor långt med bisarr packning för att sedan ligga och vänta på att något lämpligt offer ska passera, så duger det nog för fotografen i gömsle också...

Jörnkängan är inte dum. Det ska då vara antifrysmodellen som har löstagbar filtinnersko. Den är dock inte lika varm som t.ex. Kamik Oslo. Men den passar bra för att utföra aktiviteter vintertid, som att åka skidor och användes också av många vid jägarskolan i Kiruna. Jörnkängan måttbeställes och är av rejäl kvalitét!

Annars kan man ju gå på det mest extrema.. :)

http://www.lasportiva.com/catalogue/catalogo2005.php?cat=1&cod3=290&Language=EN&IDH-100001222003=2

Några bra tummregler som jag följer.

1. Raka dig aldrig om du skall ut i kyla. Du tar bort det skyddande fettlagret som finns på huden och exponerar dig för köldskador mycket mer på exponerad hud.

2. Många lager av kläder för att kunna ta av och på vid behov. En dödssynd är att plocka på sig alla varma kläder inomhus inklusive skalplagg och där bli jättevarm och sedan knata ut. Då har du en massa fukt innanför kläderna som riskerar att kondensera innanför skalplagg eller liknande och gör att du tappar isolering.

3. Ull eller bra syntet underställ närmast kroppen för att transportera bort fukt från skinnet, fukt och väta leder bort värme 260 ggr fortare än stillastående luft.

4. En BRA mössa, den hundskinnsmössa som visades tidigare i tråden är att rekomendera då den är väldigt varm.

5. Bland det viktigaste som finns är handskar och där finns det inget som slår bäverskinshandskar. Dom är fullständigt överlägsna allt annat på marknaden förekommande. Sydde mina själva från en ett par bävrar som jag skjutit och jag kan använda dom som skalhandskar med fingervantar under om det är extremt kallt -35 och lägre utan att frysa. Varmare än -35 så skippar jag fingervantarna under och vid -20 så börjar dom bli för varma.

6. Bra kängor som du rymmer 2 lager sockar i. Kom ihåg att ta med utbytes sockar då du utsöndrar fukt genom huden och även om sockorna känns "torra" efter 4-5 timmar så är dom inte det, ha ett extra par i en ficka för att hålla dom varm och byt. En känga som jag rekomenderar är Jörn Kängan som tillverkas uppe i Jörn innanför Skellefteå.

7. Viktigaste är att man har sunt förnuft och skippar att man ser ball ut, funktion före utseende :D

Har testat det mesta under min tid på K4 och under toppjakt på tjäder och orre samt vintervakjakt på bäver.

Senast ändrad:
Säkert bra. Kräver dock rejäla fleecebyxor, tröja under.

När det gäller kyla och låg aktivitet, så är det nog bara dunkläder som duger.

Har själv provat armens värmekläder. De är varma, men går inte att jämföra med ex.vis RAB:s expeditions jacka. Men det är klart det skiljer några sköna 1000-lappar i pris också.

Laponia skrev:
Säkert bra. Kräver dock rejäla fleecebyxor, tröja under.

När det gäller kyla och låg aktivitet, så är det nog bara dunkläder som duger.

Har själv provat armens värmekläder. De är varma, men går inte att jämföra med ex.vis RAB:s expeditions jacka. Men det är klart det skiljer några sköna 1000-lappar i pris också.

Jo jag har ingen större lust att lägga ut 10 000 för vinterkläder när man bor i Sverige, kan kanske vara värt om man bodde på Grönland =)

En bra dunjacka håller många år om man sköter den rätt.

Fjällrävens expedition är ju en klassiker som inte går av för hackor. Rättså lång är den också.

Mvh Niclas,

Nicklas77 skrev:
Vart hittar man den då?

/Nicklas

Kritik på jackan.
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=834

Finns bla här.
http://www.naturkompaniet.se/index.asp?ItemId=94

Kanske är det för att jag är från Ö-vik som jag gillar F,räven men den jackan är otroligt bra om man skall sitta stilla och det inte är öregn.. (ovanligt om det är så kallt:=)!!)
Själv så kör jag med en Helly Hansen just nu som börjar bli lite hängig i dunet (inte samma kvalitet som Expeditionjackan) så när det blir dags för en ny så har JAG bara ett val och det är Fjällrävens.

Men obeservera att detta inte är ngn promenadjacka,, om det inte är typ -40, 50... + att man är naken under...

Jag lovar att det (på överkroppen) går bra med underställströja under den stillasittande i minus
30... lätt!

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Kritik på jackan.
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=834

Finns bla här.
http://www.naturkompaniet.se/index.asp?ItemId=94

Kanske är det för att jag är från Ö-vik som jag gillar F,räven men den jackan är otroligt bra om man skall sitta stilla och det inte är öregn.. (ovanligt om det är så kallt:=)!!)
Själv så kör jag med en Helly Hansen just nu som börjar bli lite hängig i dunet (inte samma kvalitet som Expeditionjackan) så när det blir dags för en ny så har JAG bara ett val och det är Fjällrävens.

Men obeservera att detta inte är ngn promenadjacka,, om det inte är typ -40, 50... + att man är naken under...

Jag lovar att det (på överkroppen) går bra med underställströja under den stillasittande i minus
30... lätt!

Mvh Niclas,

Tack för informationen =)

/Nicklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar