LÅÅÅÅNGT utlägg...
Har nu säkert missa massa detaljer i tråden men efter ett förflutet från det militära (yoff) uppe i de absolut nordligaste delarna av sverige vill jag bara hålla med flera av de föregående av "talarna". Lager-på-lager-principen är den bästa för ett aktivt liv ute, inte bara när det är 30 minusgrader utan också runt nollstrecket. Att klä sig varmt för att BARA sitta stilla är direkt ingen konst, det svåra är just att man inte gör just bara det. Man alstrar värmne som i fel kläder blir fukt oavsett du springer eller inte. Och eftersom vatten transporterar bort värme många 100ggr snabbare än stillastående luft så kan det bli lite kallt. Vad gäller syntet vs. ylle så kan jag av egen erfarenhet hålla med att ull funkar bra när det blir blött, det är ju den stora fördelen med just ull, att den kan hålla lite värme trots att det blir blött. Sedan så kan ull klia lite men det är mer än vanesak. Sedan är jag väl inte helt övertygad om ull är bättre än syntet, syntet har bättre egenskaper att "transportera" funkten bort från kroppen men det förutsätter i sin tur att du har något plagg utanför som kan ta upp den fukten alt transportera det vidare. Tror syntet kan vara bättre för den mer aktive och ull kanske för den mer stillasittande. Båda fungerar dock och är överlägset bomull. I det militära så bestod andralagret vanligen av en bommulsskjorta som man kunde byta och torka, tog upp all fukt.
Nu förefaller det inte handla om att vara SÅ aktiv utan att mest sitta stilla OCH 20-30gr minus skulle jag (inte för att vara kaxig) inte kalla för extrem kyla (om det inte är extremt fuktigt alt blåser ordentligt vilket bidrar till en ökad "köldfaktor, så jag skulle föreslå ett underställ av syntet alt ull, en mellanplagg av bomull samt ett ordentligt ytterplagg. Komplettera detta med ett förstärkningplagg (typ fleece eller ulltröja) som du har med i ryggan och sätter på dig när du stannat still. Skoteroveraller kan vara bra och billiga, finns andra billiga alternativ OCH dyra, en bra jacka och en byxa. Komplettera med bra skor, gärna med innerfiltsocka och riktiga yllesockor och se till att ALLTID ha torra strumpor mot foten. Så fort du blir varm och våt (fuktig), ta av och byt. Torka de blöta på något sätt eller ta med dig några extra. Stå heller inte rakt upp-och-ner på snön eller isen, det kyler också. Bygge en luftspalt mellan fotoen och isen/snön.
(Nu börjar det låta som direktkölipp från soldatreglementet"vintersoldat" som jag förövrigt inte äst på MÅNGA år ;-)
Lycka till!