Annons

Kitzoomens vara eller icke

Produkter
(logga in för att koppla)

lindjoakim

Medlem
Jag är sugen på ett normalzoomobjektiv med bra prestanda för <5000kr. Har kollat runt lite på olika "reviews" och kan konstatera att kitzoomen (ef-s 18-55is) trots allt duger ganska bra? Självklart vill jag ha en 7d med 17-55 2,8 men har inte den budgeten.

Om man enbart tar hänsyn till ren bildkvalitet i min prisklass (och bortser från plastighet, kvalitetskänsla o. s. v.); finns det något objektiv som egentligen är bättre än kitzoomen? Jag är t. ex. lite sugen på sigmas 17-70

http://www.photozone.de/Reviews/312-sigma-af-17-70mm-f28-45-dc-macro-test-report--review?start=2

men enligt tester presterar det sämre än kitzoomen?
http://www.photozone.de/Reviews/181-canon-ef-s-18-55mm-f35-56-is-test-report--review?start=2

Kan någon hjälpa mig att reda ut begreppen? Eller är det bara så att kitzoomen har ett oförtjänt dåligt rykte?
 
Det dåliga ryktet kitzoomen har brukar förknippas med gamla EF-S 18-55 utan IS, en äldre konstruktion som inte var speciellt bra. Den nya varianten med IS bygger på en ny konstruktion och brukar få bra betyg i tester.

Det som de dyrare zoomobjektiven framförallt brukar har till fördel är att deras bländare är större än det i kitzoomen (Det finns undantag). Det finns zoomobjektiv som är bättre optiskt, men dessa kostar betydligt mer än kitzoomen.

Om detta är enda objektivet du har så hade jag föreslått att du skaffar andra typer av objektiv innan du uppgraderar ditt zoomobjektiv (så som objektiv med fast brännvidd (~50 mm) och stor bländare (~1.8) för snygg bokeh vid porträtt, teleobjektiv (brännvidd över 50 mm för cropkamera) eller vidvinkelobjektiv (brännvidd under 18 mm).

Denna typ av uppgradering med nya typer av objektiv bör kännas som ett betydligt större lyft än att uppgradera till ett nytt zoomobjektiv med ungefär samma brännvidd som det du redan har.
 
Varför inte 15 - 85?

Jag köpte min 7D med Canons 15 - 85 och är väldigt nöjd. Skarpt och rejält byggt och det till ett hyggligt pris. Visst skulle jag önska det något ljusstarkare och även vädertätat, men man kan ju inte få allt. / Christer
 
Billigast först:
EF-S 18-55/3,5-5,6 IS är riktigt bra men plastigt
Sigma 17-70 är ljusstarkare, skarpare och mer välbyggt. Skarpast i versionen 2,8-4,5 utan OS och HSM, men då får man ju inte det.
Sigma 17-50/2,8 DX HSM är mycket skarpt och välbyggt
EF-S 15-85/3,5-5,6 är ungefär lika skarpt som Sigma 17-70 men med längre omfång
EF 17-40/4L är mycket skarpt, men kort omfång och inte så ljusstarkt
EF-S 17-55/2,8 är det bästa du kan ha.
 
Kan verkligen rekomendera sigma 18-50 2,8, varianten innan den med bildstabilisering. Den är skarpast och kan fås billigt. Skarpare normalzoom behöver du inte kan jag säga! Tidningen Foto använde den tillexempel som referensobjektiv när de testade kameror.
 
I teorin verkar Tamron- och Sigma-gluggarna vara ganska lika skarpa enligt följande sajt http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=3&APIComp=1. Tamron utan VC då alltså som dessutom är hälften så dyrt.

Är det någon som har det och kan rekommendera det till oss som inte har råd att köpa standarden EF 17-55?

Har själv ett Tamron 17-50/2.8 utan VC.
Det är en trevlig glugg som jag upplever som skarp så det räcker till.
AF är aningen bullrig om man är känslig för sånt.
Jämföra det med 17-55 kan jag inte rakt av eftersom jag har för ringa erfarenhet av det objektivet.
 
Tack för alla svar!

Jag har idag ef-s 18-55is, 55-250is och 50mm 1,8.
Tror trots allt det får duga tills jag har råd med finare optik. Hade förut ett 24-70 2,8 Sigma vilken jag bittert ångrar att jag sålde. Å andra sidan så var det inte tillräcklig vidvinkel...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.