** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billigt krafs 18-55IS bättre än 24-105L?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan bara sälla mig till hyllningskören för EF 24-85, jag köpte ett champagnefärgat ex. till min hustru för 1000 kr och det är skärpemässigt lika bra som EF 24-70/2.8 på en fullformatare, det är bara vinjetteringen och distorsionen som är något sämre på 24-85. Men jämfört med min fasta optik i samma brännviddsområden så står sig 24-85'an ganska så slätt. Men för att vara en smidig standardzoom så är 24-85'an trots allt ett mycket bra köp om du hittar ett ex till rätt pengar!
//Chasid

Ska man fotografera också?

Jag köper så påkostade prylar jag har råd med för att sitta och pillra på dem. Som man klappar en katt, ungefär. Inte för att det gör någon nytta, utan för att det är så man gör, bara.

Ska man gosa med den är en EF 24-105 mm f/4L IS USM trevligare att känna på än en plastoptik som 18-55.

Apropå mitt resonemang om upplösning och kontrast är det alltså min uppfattning att det är det ena gånger det andra som ger en bild. Går man till ytterligheterna blir något av det noll, och noll gånger mycket är fortfarande noll. Alltså gäller det att hitta det optimala mellantingen, där produkten blir så stor som möjligt. Där är det ju då fullt tänkbart att en EF-S optmieras annorlunda än en EF, vilket kan visa sig i tester, där en parameter som är lysande på ett EF-S hade varit fantastisk på fullformat, men det går inte, för då hade den parametern inte varit lika fantastisk längre.

Bortsett från den annorlunda brännvidden inbillar jag mig inte att EF 24-105 mm f/4L IS USM kommer att vara bättre på min 40D än vad EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM är. Men på min EOS 30 är det en annan sak (inte 30D, alltså, bara 30. Film.)
Jag fotograferar flitigt på avstånd där brännviddsomfånget 24-105 på en 1,6-crop är perfekt, så det är inget problem för mig. Ska bli intressant att se om jag ser någon skillnad på 24-105 och den EF 28-135 f/3,5-5,6 IS USM som jag använt hittills.

visst har man suttit och pillat på prylar genom åren,, men seriöst.. jag får en större kick av att pilla på en pryl som varit med om det helt speciella (som tex att ha fotat en favoritbild eller tre) i stället för en pryl som bara förblir en slags teoretisk hypotes..en slags prylsaga.

Har man inte råd att använda prylen så borde man nog tänka om..

Därmed inte sagt att det är fel att vara fotointresserad pga prylarna.

MVH Niclas,

apersson850 skrev:
Ska bli intressant att se om jag ser någon skillnad på 24-105 och den EF 28-135 f/3,5-5,6 IS USM som jag använt hittills.

Jag sålde min 28-135 IS till fördel för 24-105 när 24-105 L var helt ny. Jag blev inte besviken vad gällde skärpan men helt klart så uppfyllde inte 24-105 L de höga krav och förväntningar jag hade på objektivet.

Ett 28-135 IS med snäppet bättre skärpa hade helt klart varit en tokhet kandidat som enligt många hade piskat 24-105 L på fingrarna.

24-105 är helt klart ett fint allroundobjektiv. Men jag föredrar helt klart 18-55. Inte minst på resande fot.. kan ju ha ett par tre likadana för bara en del av priset för 24-105..

MVH niclas,

Min EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM fick jag för 1300 kronor, så det anser jag den definitivt vara värd.

14-105 går väl löst på knappt 6500, skulle jag tro, så skillnaden är ju avsevärd. På priset, alltså.
Byggkvalitén på objektiven skiljer också massor, men ännu har jag som sagt inga åsikter om bild-dito.

perstromgren skrev:
Jamen, det är intressant med ingenjörskap också! Det ena förskjuter inte det andra, väl?

Jag har inte råd att välja optik efter egenskap utan måste optimera utläggen. Då passar det fint att jaga billiga objektiv som befunnits optiskt goda. Inbitna fotgrafer brukar lägga nästan lika mycket vikt vid objektivets användning, om jag förstått rätt, som på bilden som blir resultatet. Jag, som enkel amatör, kan leva med att objektivet är uselt, om det är optiskt bra.

Och då kommer mätningarna in. Jag använder Nikon, och äger alltså inget 18-55 IS, men är mycket imponerad av den verkar kunna, och vill veta om det stämmer med praktisk användning. Då kommer ägare till denna och säger att ett annat objektiv (24-105) visserligen inte mäter lika bra, men ger bättre resultat. Det tror f-n det att ingenjören i mig vaknar och vill veta varför! Är det konstigt?

Jo, jag fotograferar också.

Per,
nyfiken.

Såsant. Men att Canons EF 50 f/1.8 lovordas i diverse forum är för mig en gåta. Det är ett skitobjektiv på samtliga punkter men ändå säger många att den gluggen är otrolig och fantastisk på alla de sätt. Inte ens prisvärt om du frågar mig. Men det är en smula subjektivt var vad jag menar med optiskt bra.

Dockland skrev:
Såsant. Men att Canons EF 50 f/1.8 lovordas i diverse forum är för mig en gåta. Det är ett skitobjektiv på samtliga punkter men ändå säger många att den gluggen är otrolig och fantastisk på alla de sätt. Inte ens prisvärt om du frågar mig. Men det är en smula subjektivt var vad jag menar med optiskt bra.

Det verkar som att du har ett måndags exemplar av gluggen. Om inte så kolla testerna som finns. Själv rekommenderar jag varmt 50/1,8 för den ger mycket bra resultat för det priset.

Jag har haft två, den första var med metallfattning och kändes mer stabil, men den här plastbiten jag har nu har aldrig gjort mig glad. Visst är den skarp, men färger och annat ser ut som jag fotat genom en biltvätt

Jag jämförde bilder från 24-105 IS med 50 1,8 (plastbiten..) och helt uppenbart så ger 50ian bättre bildkvalitet jämfört med zoomen på samma bländare (från f/4 alltså). Möjligen så ger zoomen skönare färger..

Nej, 50ain är helt klart fenomenal. Man kan ju dessutom ha tre fyra reserver med sig på resan.. tar lite plats och väger typ nada.

Jag skulle inte tveka många sekunder att resa och dokumentärfota (seriöst foto alltså!) med tre 50ior på fullformatshus..

Zoomen är mer allround, såklart.. men är inte alls lika rolig att använda. Hellre ett 18-55 då! :)!

MVH niclas,

Visst 50mm 1.8 är skarp och visst, 18-55 är kanske lika skarp som 24-105 4L IS.

MEN jag tycker många borde börja fokusera på är oskärpan istället. Det är kontrasten mellan oskärpan och skärpa som har betydelse. Det är trots allt oskärpan(bokehn) som får det skarpa att se skarpt ut...

18-55 och 50 1.8 har inte mycket att hämta där i jämnförelse med 24-105

Skönt att jag inte är den enda som verkligen gillar 24-105L! :) Brännvidden passar mig perfekt trots att jag har en 1.6 crop. Jag skulle inte tveka att åka på semester med bara det här objektivet.

Jag har två fasta objektiv också (50/1.4 och 135L) som jag älskar och som är ännu roligare att fota med, men 24-105L sitter på större delen av tiden för att den är så flexibel och pålitlig.

(Jag kanske skulle tillägga att jag har köpt i stort sett alla mina objektiv begagnade till bra priser. Annars hade jag nog inte kostat på mig så pass dyra objektiv så här tidigt, men nu när jag har provat dem kan jag inte nöja mig med mindre...)

Niclas: Du nämnde att du provade 24-105L när det var nytt. Jag har läst nånstans att det var lite problem med den första generationen, men att det är åtgärdat nu. Det kanske är därför du inte är lika positivt inställd som vi andra?

Chasid skrev:
Jag kan bara sälla mig till hyllningskören för EF 24-85, jag köpte ett champagnefärgat ex. till min hustru för 1000 kr och det är skärpemässigt lika bra som EF 24-70/2.8 på en fullformatare, det är bara vinjetteringen och distorsionen som är något sämre på 24-85. Men jämfört med min fasta optik i samma brännviddsområden så står sig 24-85'an ganska så slätt. Men för att vara en smidig standardzoom så är 24-85'an trots allt ett mycket bra köp om du hittar ett ex till rätt pengar!
//Chasid
Om man har en 350D då? Blir den jämförbar med ett nytt 18-55 IS då?

24-85:an ger finare färgåtergivning än 18-55IS, vardera objektiv har ju sina fördelar, men jag som har båda (men precis sålt 18-55IS) och 24-105L och är fullkomligt övertygad om att 24-85 ger enormt mkt finare färgåtergivning och högre upplösning och kontrast i övrigt än vad 18-55IS gör. Ligger närmare L-optiken faktiskt. Lite som tidigare inlägg här vad gällde 50/1.8. Den är skitskarp men håller även där med om att färgerna ser ut som genom en biltvätt, den saknar helt enklelt "plinget" i återgivningen. Men jag vet att en massa inte håller med om det sistnämnda vad gäller 50/1.8, men jag tycker det verkligen.Men köp 18-55IS, den är billig och bra, ungefär som att köpa en LCD-tv, eller ett par högtalare, har du inget bredvid att jämföra med så blir man oftast nöjd.

HNormark skrev:

Niclas: Du nämnde att du provade 24-105L när det var nytt. Jag har läst nånstans att det var lite problem med den första generationen, men att det är åtgärdat nu. Det kanske är därför du inte är lika positivt inställd som vi andra?

Jo mitt objektiv var ett av de första i sverige.. och var också ett av de objektiv som togs tillbaka av Canon. Men enligt mina tester när det hela var aktuellt uppvisade inte de kända problemen. Alltså så är inte mina erfarenheter färgade av de problemen.

Oskärpan är helt klart fin med 24-105 IS men helt klart fin också i 18-55.. beror till mångt och mycket på vad man fotar tycker jag.

24-105 IS hade helt klart varit prisvärd om den hade behållit sina optiska egenskaper i ett spann på 24-135mm! Som det är nu så är jag splittrad.

MVH Niclas,

Jag tog just några bilder ut på gården här, för att kunna jämföra. Jag är inte kapabel att se någon skillnad på två bilder, tagna på ungefär 50 mm brännvidd, den ena med EF 24-105 mm f/4L IS USM, den andra med EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM. Bländare 8 använd på båda bilderna och ISO 200.
På något ställe kan jag få för mig att den ena bilden är bättre, på något annat den andra.

Nu är ju inget av dessa två objektiven något budgetobjektiv precis, men jag har inget annat att jämföra med här. Jo förresten, det har jag ju visst, när jag tänker efter.
Sådär, en bild till på ca 50 mm brännvidd, med EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM. I stora delar av den bilden ser jag inte någon skillnad jämfört med de andra två heller, trots att här kan man ju i alla fall prata om prisskillnad. I vissa delar är det dock så att 28-135 har sämre skärpa, och därmed detaljåtergivning. Men det är ju inte så lätt att veta om det beror på objektivets förmåga eller på autofokusen. Jag använde autofokus på samma ställe alla gångerna. Egentligen skulle jag ju haft kameran på stativ och fokuserat manuellt, via Live view, men nu har jag inget stativ att tillgå. Inte är det riktigt rättvist mot 28-135 heller, då det gick en stund innan jag kom på att jag hade det här, så jag fick ändra från 1/80 s till 1/50 s, för att få samma exponering. Solen går ner.

Sedan tog jag två bilder på ungefär 100 mm brännvidd, med EF 24-105 mm f/4L IS USM och EF 70-200 mm f/4L IS USM. Även här på bländare 8, men det motivet krävde 1/30 s för vettig exponering. Här är det däremot ingen tvekan på vilken som är skarpast, men det var väl knappast förvånande heller. Den ena anses ju allmänt vara ett av världens bästa zoomobjektiv i den brännvidden, kapabel att slå en hel del fast objektiv på fingrarna också. När jag ändå var igång, och nu insett att jag ju har en 28-135 här också, rantade jag ut och knäppte en bild på runt 100 mm med den också. Nu fick jag öka till ISO 400 och gå till 1/25 s för att få en likvärdig exponering.

Noggrannt gluttande visar nu att höger sida av bilden från 28-135 är helt likvärdig med vänster sida från 24-105. Dessa är respektive objektivs bästa sidor. På sina sämsta sidor är de också likvärdiga. EF 70-200 mm f/4L IS USM är däremot minst lika bra som 24-105 och 28-135 när de är som bäst, men 70-200 är det över hela bildytan.
Trött som jag är ska jag kanske tillägga att jag ställde kameran på RAW innan jag tog den från C3 till M, så det glömde den raskt och återvände till jpeg. Kanske skillnader skulle bli lättare att hitta i en RAW-bild, men nu är det för sent att göra om idag.

Slutsummeringen av detta enkla test blir att för allt praktiskt fotograferande som jag gör spelar det ingen roll vad som sitter på kameran, när det gäller bildkvalité, av dessa fyra objektiv. Jag kan plocka den brännvidd som passar bäst.

Ska det till extremt noggrannt pixelgluttande ligger 12000-kronorsoptiken EF 70-200 mm f/4L IS USM högst i listan, förmodligen tätt följd av EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM, ett objektiv som ju också spränger 10000-kronorsvallen med 700 tillgodo. De är lite svårare att jämföra, då de inte har någon överlappande räckvidd.

På delad tredjeplats kommer EF 24-105 mm f/4L IS USM och EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM, då de ger likvärdiga bildresultat. Prismässigt är dock skillnaden avsevärd, med 11000:- för 24-105 och 4600 kronor för 28-135. Ett objektiv som jag dessutom fick för 1300 kronor i merpris, i paket med EOS 40D.

Ser man till pixlar per krona blir ju svaret helt uppenbart: Slänga alla idéer om L-optik och annat dyrt så långt du orkar och köp mellanklassoptik i stil med EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM, ett objektiv som många anser vara lite lätt mediokert.

Däremot är det inget alls tvivel om att utförandet är betydligt mer gediget på L-optiken. De håller säkert längre och tåler väder och vind bättre. Dessutom är det ju inte alls otroligt att de är även optiskt bättre, om man systematiskt provar sig genom alla bländarsteg på många olika brännvidder. Mitt test är ju jämförelsevis enkelt. Priserna är förresten från Scandinavian Photo.

I rättvisans namn ska jag ju också påminna om att 70-200 levererar mer. Sen är det ju då frågan om ifall det är värt priset, speciellt gentemot en paketprissatt 28-135.

Men så är det ju den där röda ringen, förstås...

apersson850 skrev:

Men så är det ju den där röda ringen, förstås...

Såsant. Men det ÄR defacto skillnad på glas och glas.
Om vi pratar 50mm så slår f/1.2:an 1.8:an med hästlängder i bildkvalosort och 85:an f/1.2 klår 1.8:an med ett par mil. Om båda gluggarna kostar lika mycket, vilken hade jag valt? Självklart 1.2 orna

Bra sammanfattning, Anders. Någon som vet hur 28-135 presterar på en 5D, jämfört med 24-105?

Mvh Jimmy

Precis hemkommen efter en tur där endast 18-55 användes. Så fenomenalt bra bilder. En lyxig zoom hade inte uppfyllt mina krav bättre.

Så enormt skönt att slippa känslan av att allt blir bättre med "L"-yxet :)

Fick i veckan också ruggigt ok betalt av en spansk tidning för en serie bilder, alla fotade med den nämnda budgetzoomen :)

MVH Niclas,

Kul att du är så nöjd!

Min sambo ser inte skillnad mellan mitt 18-55mm IS och 24-105L trots att han själv fotar en hel del (dock med en kompaktkamera), medan det för mig är en enorm skillnad. Andra jag har frågat ser skillnaden direkt och ytterligare andra tycker båda är lika bra. Tänk vad man skulle spara pengar om man inte såg skillnaden, så jag är lite avundsjuk faktiskt. (Jag menar det ärligt - är inte ironisk.)

Hur det kan vara så olika mellan olika människor vet jag inte. Men, om vi går tillbaka till min sambo: Han har ett bra musiköra och hör stor skillnad i ljudkvalitet med olika utrustningar (t.o.m. billiga vs. dyra högtalarkablar), medan allt låter ungefär samma för mig. Nu pratar jag alltså om teknisk ljudkvalitet - inte om musiken i sig eller artistens kunnande. Detta gör att han måste ha dyra stereoprylar medan jag kan nöja mig med billiga saker. Kanske det funkar likadant med foto; att inte alla kan uppfatta alla aspekter av de tekniska kvaliteterna? Det skulle vara intressant med en diskussion om detta.

Sen måste man ha i åtanke variationer mellan olika exemplar. Du kanske helt enkelt har en mycket bättre kopia av 18-55 än jag, och/eller en sämre 24-105? Det jag skrev ovan behöver alltså inte passa in på dig, men det gör det på många människor, så det skulle ändå vara kul att diskutera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar