Annons

Kille från danmark som fått sin 5D nu :)

Produkter
(logga in för att koppla)
jtkarlsson skrev:
Tack.
Ska kolla lite i den.
Allt som finns på D5D borde väl finnas på D7D.

Förmodligen. Dock så kanske inte handgreppen är helt lika.

För övrigt så var det just den engelska versionen till D7D jag drog hem.

//Larsa
 
Bekymrar mig inte så mycket om det finns en svensk manual, däremot en trykt på Engelska är uppskattat, frågan är bara hur mycket mer den skulle kosta?

Jag fick tillfälle att kläma lite på en 5D med 18-70 objektivet idag.
Knappar och vred verkar sitta på rätt plats, de mesta går att göra direkt med knapparna, dock så hittade jag ingen snabbvariant för att ändra ISO.
Men kameran var inte alls lika bekväm att hålla i som 7D, det kanske är personligt men för mina långa smala fingrar kändes kamera hård och kantig.
 
KM:s hemsida är mycket grötig & uppdelad i regioner & länder. Tror att jag drog hem manualen till D7D från den amerikanska sighten & där finns även valet att dra hem D5D-manualen, funkar dock ej?

Kan det vara så illa att KM haft så bråttom att få ut D5D så att man inte gjort manualen klar!

//Larsa som snart inte förvånas över nåt inom den digitala världen...
 
Nome Nescio skrev:
Men kameran var inte alls lika bekväm att hålla i som 7D, det kanske är personligt men för mina långa smala fingrar kändes kamera hård och kantig.

Här själv inte klämt på D5D men självfallet så "får" den ju inte kännas ergonomiskt bättre än storebror...

För övrigt så är ju KM-modellerna lite kantigare än sina konkurrenter, både D7D & tydligen även D5D. Canon har ju mest kurvor, om man bortser från katastrofvertikalgreppen förstås ;-)

//Larsa
 
Sökaren fick klart godkänt, väldigt enkelt att se AF punkterna även fast jag stod i ett inomhus köpcentrum med dunkel belysing. Men ett 2.8 objektiv så borde det bli ännu bättre.
 
Nome Nescio skrev:
Bekymrar mig inte så mycket om det finns en svensk manual, däremot en trykt på Engelska är uppskattat, frågan är bara hur mycket mer den skulle kosta?

Jag fick tillfälle att kläma lite på en 5D med 18-70 objektivet idag.
Knappar och vred verkar sitta på rätt plats, de mesta går att göra direkt med knapparna, dock så hittade jag ingen snabbvariant för att ändra ISO.
Men kameran var inte alls lika bekväm att hålla i som 7D, det kanske är personligt men för mina långa smala fingrar kändes kamera hård och kantig.

Själv har jag inte klämt på en d5d än. Finns en ISO-knapp på ovansidan till höger (iaf på bilderna på kameran). Att det inte är lika bra grepp som d7d förstår jag. Men hur är det om man jämför med t.ex. 350d och 50D?
 
Den missde jag, det sitter så många olika knappar så att man måste nog ha några timmar på sig för att hitta snabbt.
Jag har inte haft äran att känna på 350 eller D50. men D70 kändes lite mjukare och bekvämare, men å andra sidan så har D70 inte alls lika många dedikerade knappar/vred.
 
Är det bara jag som fått svensk bruksanvisning till D5D?
Jag köpte den idag och håller som bäst på att plöja manualen under tiden batteriet laddas.
 
Själv sitter jag och väntar på att någon ska lägga ut några bilder samt skriva vad dom får för intryck av kameran! Så kom igen nu alla lyckliga som har köpt en ny leksak! ;)
 
thewalrus skrev:
Själv sitter jag och väntar på att någon ska lägga ut några bilder samt skriva vad dom får för intryck av kameran! Så kom igen nu alla lyckliga som har köpt en ny leksak! ;)
Jag sitter också och väntar...
/Fredrik
 
Fortfarande inga bilder!

Är dom som köpt en D5D i dagarna ute och fotar eller? Får man väl inte göra? Man ska bara bränna av 10-15 kort, sen snabbt ut på fotosidan med bilderna samt en a4 skriven om fördelar och nackdelar med den nya kameran! ;)
 
Har inte hunnit tagit så många testbilder och laddar batteriet nu.
Här kommer i alla fall en.

Fjuttigt med 400 px, men...
 

Bilagor

  • pict0022.jpg
    pict0022.jpg
    57.9 KB · Visningar: 339
ZlatanI skrev:
Köpte du också din hos Fotokungen.com?

Näe hos Scandinavian Photo men det lät nästan som om alla skulle vara utan bruks. Fotokungen kanske har parallellimporterat eftersom de verkade vara först med att få den i lager.

I övrigt verkar kameran lovande, jag är ingen erfaren fotograf men anser mig ha koll på det grundläggande så ta inte mina utlåtanden på alltför stort allvar.
Greppet är bra, nära D50. Funktioner verkar finnas i överflöd och det viktigaste finns på ratt-/knappavstånd. Skärmen är stor och tydlig och menyerna är nog lättjobbade när man vant sig.

Just nu är jag förkyld som en dansk bergsget så fotograferandet får vänta lite.
 
Senast ändrad:
Färgläge mm

Någon som vet vilken skillnad det är på "AdobeRGB" och "EmbedAdobeRGB"?
Har provat båda och PS öppnar snällt bilderna utan att klaga på profil.
Har AdobeRGB som arbetsrymd.

AcdSee visar AdobeRGB som profil, för den tagen med "EmbedAdobeRGB".
För den andra visar det inget.


Varför kan man styra bländare och slutartid i Auto- och P-läge?
Jag menar, vad är då skillnaden att köra på A istället för P?
 
En sak till.

Kameran verkar behålla alla inställningar när batteriet har varit ur, förutom en.
Valet för om man vill prioritera AF eller exponering.
Dvs. om AF ej hittar fokus, om man då vill förhindra exp. eller ej.
 
Ingen som vet skillnaden mellan AdobeRGB och EmbedAdobeRGB?
Som sagt, PS tolkar båda som AdobeRGB, men AcdSee tolkar inte den tagen i AdobeRGB, som AdobeRGB.
 
Ingen aning vad skillnaderna är.

Nu har ni haft kameran ett par dagar. Vad har ni fått för intryck? Hur snabb är autofocusen? Är det någon slutarfördröjning (läste en recension där det stod som minus att den hade lite lång slutarfördröjning, är säkert någon teknik-nisse som mätt upp i millisekunder.. Märks det i praktiken?)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.