Annons

Kille från danmark som fått sin 5D nu :)

Produkter
(logga in för att koppla)
thewalrus skrev:
Ingen aning vad skillnaderna är.

Nu har ni haft kameran ett par dagar. Vad har ni fått för intryck? Hur snabb är autofocusen? Är det någon slutarfördröjning (läste en recension där det stod som minus att den hade lite lång slutarfördröjning, är säkert någon teknik-nisse som mätt upp i millisekunder.. Märks det i praktiken?)

Mina intryck är enbart positiva.
Nu har ja iofs. bara min gamla Olympus 2100UZ att jämföra med och det är ju inte samma division.
Jag upplever ingen slutarfördröjning.
Någon annan mer van DSLR fotograf kanske har en annan uppfattning.
 
Många trådar om d5d nu men jag skriver väl här. Har iaf varit och kännt på en nu. De säljer för 7995:- med sigma 18-50 på expert.

Tyckte den kändes rejäl, tung (på ett bra sätt) och inte så plastig som jag trodde. Knapparna satt på rätt ställen tycker jag.

Dock så velade AF:en lite. Var iof inne i affären (där det inte var bra belysning) och inte värdens bästa optik direkt. Hur snabb tycker ni AF:en är ni som äger kameran och provat betydligt mer än mig?

Iof så var D50 lika velig med samma optik på.

Sökaren tycker jag var helt OK.
 
thewalrus skrev:
Många trådar om d5d nu men jag skriver väl här. Har iaf varit och kännt på en nu. De säljer för 7995:- med sigma 18-50 på expert.

Flera butiker/nätbutiker säljer D5D med KM 18-70 för samma pris eller ett par hundringar mer.
De objektiven bör väl vara ganska likvärdiga kvalitetsmässigt och då är det ju inte fel med lite längre brännvidd.
 
Fick tag på en ny kamera med kitobjektivet för 6700. Rätt bra pris tycket jag :) Ska bli spännande att få prova den när den anländer i början av nästa vecka..
 
aragorn skrev:
Fick tag på en ny kamera med kitobjektivet för 6700. Rätt bra pris tycket jag :) Ska bli spännande att få prova den när den anländer i början av nästa vecka..

Hupp.. var då, om man får fråga?

Jag skulle vilja veta *allt* om kitobjektivet också. Jämfört med t ex D70 så sparar man ju inte lika mycket pengar (inte mer än 300-400 kr eller?) på att köpa kitet jämfört med att köpa objektivet löst, så jag undrar om det är smartare att köpa enbart hus. Jag har några objektiv sedan tidigare, men inget under 28 mm, så man skulle ju sakna vidvinkeln i början. Men jag sparar gärna 1000 kr om kitobjektivet ändå bara är sådär..

MvH
 
Köpte KM 5D i förrgår

Att 5D:s kamerahus var bra förstod jag tidigare, tjocka släkten till 7D ju! Storleken passar mig perfekt trots att jag har rätt stora händer. Blev glatt överraskad redan vid första greppet, lillfingret passar perfekt som stöd under kameran!
Jag har än så länge mest testat kitobjektivet KM 18-70 eftersom det har framskymtat att det skulle vara av lite sämre kvalitet. Och säkert kan man mäta sig fram till att det finns bättre optik, men för praktiskt bruk kan jag inte finna att det är sämre än andra objektiv jag provat. En glad överraskning alltså.
Närgränsen för makrot är ju inte imponerande men lingon i tredubbel storlek är inga problem och reultatet blir mycket bra.
Resultatet från mitt gamla 70-210 f4 verkar också bra och autofokusen sitter snabbt och säkert.
50 f1,4 verkar också ge bra bilder fast här känns autofokusen lite kinkigare, det kan ta lite tid innan den hittar rätt.
Nåväl, det här är bara första intrycken, men som helhet är jag mycket nöjd med kameran.
Möjligen tycker jag ljudet från avtrycket är väl högt om man t.ex skall smyga fram några bilder på ett böllop i kyrkan...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.