** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Kikar runt och tittar på era kameror...

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Tittar runt lite, och alla har så fina kameror och fin optik. Inser att min D50 börjar kännas lite....ja, framförallt brusig (brusar redan vid iso 400, framförallt i rött), men även rätt långsam.

Men den har funkat bra hittils. Kan liksom, utöver det jag skrev ovan, inte komma på någon jättegrej varför man ska byta... Vad kommer jag få störst "aha" upplevelse över om jag går upp till D80, D90 eller...ja...D300?

- Mer megaknussels
- Större sökare

What more? =) Kul att få höra! Måste i ärlighetens namn även säga att jag har sett bilder som är tagna med "sjuperduperkameran", som kanske inte imponerar lika mkt på mig. Klurar på om man klarar sig ändå...om skiten (jag) bakom spakarna, ändå är det i slutändan som gör bilden (inte att glömma motivet då..hehe).

må bäst!
/Fredrik

Kanske skulle ett bra objektiv tillföra mer till din D50 än ett nytt hus, eller en kombination av hus (D80/D90) och objektiv (~18-50/2.8)?

Tittar runt lite, och alla har så fina kameror och fin optik. Inser att min D50 börjar kännas lite....ja, framförallt brusig (brusar redan vid iso 400, framförallt i rött), men även rätt långsam.

Men den har funkat bra hittils. Kan liksom, utöver det jag skrev ovan, inte komma på någon jättegrej varför man ska byta... Vad kommer jag få störst "aha" upplevelse över om jag går upp till D80, D90 eller...ja...D300?

- Mer megaknussels
- Större sökare

What more? =) Kul att få höra! Måste i ärlighetens namn även säga att jag har sett bilder som är tagna med "sjuperduperkameran", som kanske inte imponerar lika mkt på mig. Klurar på om man klarar sig ändå...om skiten (jag) bakom spakarna, ändå är det i slutändan som gör bilden (inte att glömma motivet då..hehe).

må bäst!
/Fredrik

Jag kan bara tala för mig själv men jag är en av dom som bytt kamera typ vartannat år. För min del så är det en del av utvecklingen. Det är otroligt viktigt för mig att utvecklas och när jag tittar på mina första bilder här på FS så ser jag väldigt stor skillnad, både när det gäller kvalitén på pixlarna och mitt sätt att fota. Jag är av den åsikten att jag har blivit bättre pga att jag bytt upp mig till bättre kameror - det är väl i alla fall min förhoppning med tanke på att det kostar skjortan att byta kamera;))) Det är i och för sig inte bara kvalitén på kameran som gjort att jag utvecklats men det har sporrat mig att gå framåt och gjort det mycket roligare - otroligt mycket roligare faktiskt;)

//Bee

Man brukar ju läsa ibland att folk skriver något i stil med "du tar inte bättre bilder bara för att du har dyrare/finare kamera", fast jag vet inte. Sätter du Mika Hakkinen, eller vad den finska F1-killen nu heter, i en Skoda så går det inte speciellt fort. Med en dyrare/bättre/nyare kamera kommer det helt enkelt funktioner och prestanda som gör att det blir lite lättare att få den där bilden. Bättre/mindre brus på höga ISO, snabbare och träffsäkrare autofokus, vädertätning osv osv. Mattias Klum skulle säkert kunna ta bilder som man gärna tittar flera gånger på även med en engångskamera, men står du bredvid med en D90, eller dyrare, så är jag rätt säker på att din bild blir bättre =)

Så vad vill jag komma fram till? Tja, har du råd och känner att du vill lägga pengarna så köp en ny kamera. Jag vet att jag skulle ha gjort det =)

Allt handlar väl om vad du själv känner att du i dagsläget saknar.

Behöver du vädertätat hus? Behöver du snabbare autofokus? Behöver du bättre brusegenskaper på höga ISO? Behöver du fler megapixlar för att kunna förstora/croppa bilderna? Behöver du snabb seriebildstagning?

Det finns en mängd frågor, och du nämner långsamhet och brus som två nackdelar med din nuvarande D50. Fundera på hur stor vikt dessa två faktorer har för ditt praktiska fotograferande och ta sedan beslutet! Om svaret är nej på de flesta frågorna kanske du kommer ha mycket roligare med ett nytt objektiv i dagsläget?

Vad du än väljer om det så blir ett nytt objektiv eller ett nytt hus är jag övertygad om att det kommer främja din kreativitet på ett postitivt sätt! :)

Jag är nog i dagsläget mest nyfiken. Vad som fått Er som bytt att byta upp er osv. Har varit sugen länge nog på att byta, men jag är rädd att det blir just "för bytandets skull". Kanske skulle man sakna saker i sin nuvarande kamera om man testade en modernare sak under en dag. *s* Intressant det ni skriver, tack! =)

/Fredrik

Jag har faktiskt gått lite i motsatt riktning. Köpte en kompaktkamera i förra veckan, och även om jag inte på något sätt kommer att ge upp mitt system så kommer jag nog att använda kompakten betydligt mer än vad jag trodde innan jag köpte den (kan iofs vara nyhetens behag, det får framtiden utvisa).

Brusnivåer och super-duper-kameror är inte allt här i livet :)

Men det är klart, väldigt mycket beror ju på vilken typ av bilder man främst tar. För vissa typer av bilder är det ju viktigt att kunna hålla nere slutartiderna utan en massa brus, så du får nog fundera lite själv över hur du fotar och hur mycket brus etc stör den typen av bilder som du tar. Är du nöjd med kameran så finns det ju egentligen ingen anledning att byta. D50:n är ju inte sämre nu än när den kom (även om det nu finns bättre kameror) utan är fortfarande en utmärkt kamera.

Jag har själv en D50 och en D80. Främst är det hanteringen (främst belyst toppdisplay och två inmatningshjul) och den större sökaren som skiljer. Brusmässigt så är D80:n något bättre rent brusnivåmässigt (D90 och D300 har naturligtvis ännu bättre brusegenskaper), men D50:ns brus är, enligt mig, snyggare och mer filmkornlikt.

D50:n har nog faktiskt ett av det "snyggaste" bruset som jag sett på en digitalkamera.

Senast ändrad:
Nikon

Skälv har jag en D70 och en D80. har ju bl.a upptäckt att det är viktigt med gluggarna. Håller på att byta upp mig till från 11 till 200 / 2,8 ett vidvinkel zoom till två vanliga. Visst om man ska byta så är nog D80 eller 90 att föredra. men visst allt är ju relativt och finns ekonomi så kan man dra på // lycka till

Sätter du Mika Häkkinen (stavning) i en skoda så kör han ifrån dig även om du kör en F1-bil =D

Till frågan:

Förut tyckte jag själv ungefär som du. Tyckte att min 400D brusade mycket. Faktum är att den inte brusar speciellt mycket mer än sin storebror 40D. På ISO1600 är det naturligtvis skillnad, men annars är skillnaden inte så stor.

På senare tid har jag lärt mig hur man brusreducerar på ett bra sätt, och då är 400D plötsligt inte så hemsk längre. Brusreducering och skärpning av vissa delar förekommer bland nästan alla duktiga fotografer.
När jag kikade i en fågelbok av en av våra duktiga svenska fotografer såg jag att även han gjorde på detta vis. Själv levde jag i tron om att med sådan utrustning skulle inte det behövas =)

Det brus som stör mest är färgbruset, vilket ofta kommer fram som rött.
Chrominance noise tror jag det heter på engelska.
Resten av bruset stör inte lika mycket, och kallas luminance noise.
Testa att ta en bild i svartvitt så ser du att bruset är mycket mindre störande där, då färgbruset saknas.

Det är hur som helst mycket lätt att ta bort bruset, och få en kamera som presterar mycket bättre.

Själv kör jag Noise Ninja i kombination med photoshop, vilket jag tycker fungerar mycket bra för brusreducering.
Jag markerar motivet (brusreducering tar bort mycket detaljer så man vill inte göra detta på motivet i onödan) och inverterar sedan denna markering. Kör noise ninja på markeringen, och vips är bruset borta.
Kör jag på ISO1600 (som är ganska hemskt på min kamera) kör jag en lättare reducering över hela bilden först.

Du kan ladda ner en testversion av noise ninja gratis. Det blir ett rutnät över bilden, men det kostar inte så mycket att köpa upplåsningsnyckeln om du vill det.
Annars finns det andra fina programvaror som gör samma sak.

Min personliga uppfattning, och erfarenhet, är att det ofta är "skit bakom spakarna", tyvärr =)

Hej! Kör faktiskt med Noice Ninja idag. Men ja..det blir ju "ett steg till", så att säga. Jag jobbar ju inte professionellt, så egentligen borde jag ha all tid att fixa med mina bilder. Dock blir det oftast så att jag "brusar ner den" med LightRoom 2 istället. Lazy me.

Vad jag KAN känna är att jag har ju inga marginaler och croppa bilden med. Vips är jag nere på en upplösning motsvarande en utskrift på 10x15 (typ). Inget vidare.

Men annars...ja...min D50...känns rätt OK. Vitbalansen är väl lite gul ibland när den inte ska vara det (mm..lathet att inte ställa den manuellt..raw fixar ju biffen). Men annars..den funkar ju liksom. =) 2gb som limit på minneskortets storlek är däremot tragiskt. Hörde dock att man ev. kan köra 4gb om man formatterar i datorn (som vad?).

Åker till USA i höst och då får jag se om D50'n kommer med eller om jag latar mig och tar min (i jämförelse helt värdelösa) IXUS 70. Känns som att det blir lite mandomsprovet för kameran. Därefter för en eventuell bila falla.

Fredrik

Hej! Kör faktiskt med Noice Ninja idag. Men ja..det blir ju "ett steg till", så att säga. Jag jobbar ju inte professionellt, så egentligen borde jag ha all tid att fixa med mina bilder. Dock blir det oftast så att jag "brusar ner den" med LightRoom 2 istället. Lazy me.

Vad jag KAN känna är att jag har ju inga marginaler och croppa bilden med. Vips är jag nere på en upplösning motsvarande en utskrift på 10x15 (typ). Inget vidare.

Men annars...ja...min D50...känns rätt OK. Vitbalansen är väl lite gul ibland när den inte ska vara det (mm..lathet att inte ställa den manuellt..raw fixar ju biffen). Men annars..den funkar ju liksom. =) 2gb som limit på minneskortets storlek är däremot tragiskt. Hörde dock att man ev. kan köra 4gb om man formatterar i datorn (som vad?).

Åker till USA i höst och då får jag se om D50'n kommer med eller om jag latar mig och tar min (i jämförelse helt värdelösa) IXUS 70. Känns som att det blir lite mandomsprovet för kameran. Därefter för en eventuell bila falla.

Fredrik

Jag använder ett program som heter OnOne Fractals PrintPro för att förstora mina bilder. Helt super! Jag kan få upp en bild nästan 50% utan att det ger så stort avkall på kvalitén. Det kan jag verkligen rekommendera.

//Bee

Fredrik

Så illa är det väl inte =)
Du får ju iaf ut ett A4 i 250PPI, eller ett A3 i 180PPI.

Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag har känt att jag får ut mer av att köpa optik. Nu har jag all optik jag vill, men jag tänker inte byta kamera för än det verkligen blir en stooor skillnad mot min nuvarande. Möjligtvis blir det en begagnad 40D om ett par år, men bara för att den är rejälare isf.

Det är ju hemskt personligt hur man värdesätter detta, men så tänker jag =)

Ibland är det kul med nya prylar också!

Japp, så är det. Jag är en tämligen medioker fotograf, men jag tänker inte beskylla min D50 för det. Om det inte regnar, och ISO200 duger, så hänger det nog mest på fotografen hur bra bilderna blir. Men jag tänker köpa en D90 i alla fall!

Per.

Utrustningen gör väldigt stor skillnad, men det gäller ju att man lär sig hantera den också. När man vet vad det är man vill ha och framför allt varför, så är man nog mogen för en uppgradering. Att bara uppgradera för att man är "sugen" är inte särskilt rationellt, även om det också kan vara kul. Risken är dock att man slänger pengarna i sjön för att det blir fel och dyrt.

Förvånansvärt ofta handlar trådarna på Fotosidan om att skribenten söker råd om vad den ska köpa, utan att ha en aning om vad den är ute efter, eller varför.

Förvånansvärt ofta handlar trådarna på Fotosidan om att skribenten söker råd om vad den ska köpa, utan att ha en aning om vad den är ute efter, eller varför.

Jag kan hålla med och erkänna att jag köpte kamera utan att riktigt veta och nu vill jag ha en D300 med en ljuskänsligare glugg.
Jag hade en Canon ixus och ville ha mer zoom och tittade på en Nikon medelcompakt, eller vad dom kallade den.
Jag var i 3 affärer och det slutade med ett D80 kit med 2 gluggar och batteripack.
Visst....jag kollade inte riktigt och kunde nog inte förklara vad jag ville ha.
Nu vet jag att jag vill ha en vädertätad kamera, då jag vill vara ute en del i naturen i ur och skur. Och så är det annat objektiv jag behöver, för att kunna ta bilder på snabbare saker i dåligt ljus.
Men få se om D400 kommer. :)

jag bytte från en D70 till D300 för att jag ville ha en bättre sökare ,
en bildskärm som det går att se något på, ett större användbart brusomfång och högre serietagning, bildkvaliten var inte avgörande och vädertätning kunde jag klara mig utan jag kunde ha klarat mig med en D90 men då jag fick tag på en lätt beg D300 till samma pris som en D90 så
blev det en sådan när jag väl lärt mig använda den så hittade jag fler grejor som jag gillar bla dom olika inställnings bankarna som gör den lätt att växla mellan olika typer av fotografering som sport. porträtt
som jag vill ha det och inte dom förinställda vari prog som D90 har.
Har du råd köp en D300 eller vänta tills erättaren kommer och köp en D300 då dom reas ut. Jag vet inte vad en D400 skulle kunna tillföra som skulle kunna motivera mig att skaffa en sån då måste dom komma med något revultionerande. Jag är så nöjd med min D300

Utrustningen gör väldigt stor skillnad, men det gäller ju att man lär sig hantera den också. När man vet vad det är man vill ha och framför allt varför, så är man nog mogen för en uppgradering. Att bara uppgradera för att man är "sugen" är inte särskilt rationellt, även om det också kan vara kul. Risken är dock att man slänger pengarna i sjön för att det blir fel och dyrt.

Mycket bra sammanfattning, Martin!

/Fredrik

Jag känner en yrkesfotograf, som använder två Canon 5D kamerahus, sedan de köptes nya, har inte hört att de skulle hämma de fotografiska möjligheterna, efter nu flera års användande.

Hobbyfotografer kanske ställer högre krav, byter därför oftare, i takt med att nya modeller kommer ut.

Men att äga två 5D hus är ju inte fy skam, eller hur menar du? De har väl rätt mycket som man kan begära från start, så att säga? Jag kanske missförstod dig?

/Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar