Proffs för mig är någon som tjänar pengar på fotograferandet. Om du tittar runt här så ser du att det är många amatörer som har dessa kameror (vilka också marknadsförarna vänder sig mot).
Proffs-/yrkesfotografer kan väl tjäna pengar även med kamerahus, i klassen konsument?
Jag har själv ett kamerahus Sony A900, är inte proffs-/yrkesfotograf, men anser ändå att den mera tillhör en klass över konsumentklassen, till detta talar det relativt höga priset och robustheten, kalla klassen då för semi-pro.
Om många amatörer/hobbyfotografer har kamerahusen Nikon D700, Canon 5D och Sony A900 innebär väl inte det, att det representerar just konsumentklassen?
Betydligt flera amatörer/hobbyfotografer har Nikon D40/D50/D70/D80/D90 eller Canon 350D/450D eller Sony A200/A300/A350, detta är den typiska konsumentklassen, rimliga priser i denna klass.
Varför jag gick högre upp, var inte för att bilderna skulle troligen bli mycket bättre, nej, FF bildsensorn var orsaken, sökaren i A900 är precis så stor som en sökare skall vara, värd namnet, likt sökaren till en A-SLR, vilken som helst, sökeren till en D-SLR APS är rena titthålet, rent futtig.
FF bildsensorn kommer snart även i konsumentklassen, med kamerahus runt 15000:-, alltså nästan halva priset jämfört med en semi-pro!
Då vaknar det stora intresset för FF bildsensorn i en D-SLR!