Bee
Aktiv medlem
Inte f-n köper vi dyrare, nyare utrustning för att ta bättre bilder. Vi köper dyrare, nyare utrustning för att ha roligare när vi tar bilder.
Helt rätt )) //Bee
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inte f-n köper vi dyrare, nyare utrustning för att ta bättre bilder. Vi köper dyrare, nyare utrustning för att ha roligare när vi tar bilder.
De proffsfotografer jag känner, skrattar åt alla hobbyfotografer som hela tiden jagar nya kamerahus, även siar om kommande kamerahus, långt in i framtiden, på FS Forum.
Inser inte hur mycket flis de lägger ner, på nya produkter, som ändå inte förbättrar den färdiga bilden.
Lurade av reklamen eller av sin egen hysteri?
Vadå lurade?
Det du säger är ju ren bullshit. Jag tycker det är roligt att fotografera, och jag tycker det är roligt med prylar. En hobby handlar om att ha roligt. Så länge jag har roligt är jag nöjd. Vad andra tycker jag borde ha roligt åt ger jag blanka fan i.
Ville jag ha riktigt bra bilder på väggarna skulle det ju vara betydligt enklare att köpa bilder tagna av proffsfotografer. Men hur kul skulle det vara? Ibland måste man inse att vägen är målet.
Vad vet du om hur utrustningen förbättrar eller inte förbättrar andras bilder? Jag fotograferar numera under helt andra förhållanden än när jag hade enklare utrustning, av den enkla anledning att det går. Det ger alltså vid dessa tillfällen bättre bilder, då vilken bild som helst är bättre än ingen bild. För att inte tala om lyftet i bildkvalitet, som utan vidare syns redan i webformat, förutsatt att fotografen (jag, i det här fallet) kan något om efterbehandling.Inser inte hur mycket flis de lägger ner, på nya produkter, som ändå inte förbättrar den färdiga bilden.
Allt man gör måste inte inbringa pengar. Får du betalt för att köra bil? Eller för att ta en promenad? Eller för att gå på bio?Vägen är målet, javisst, om andra står för de övriga utgifterna, föräldrarna eller banken?
Vilka argument, bullshit, lysande lätt lurad konsument för marknadsavdelningen, på vilket företag som helst!
Vem har påstått, mer än du själv, att riktigt bra bilder på väggarna, vore enklare att köpa tagna av proffsfotografer?
Nu är det här frågan om utrustningens betydelse, inget annat!
En driven hobbyfotograf kan mycket väl få bilder, minst lika bra som en proffsfotograf, med samma utrustning, däremot inte alltid säkert att hobbyfotografens splitternya utrustning höjer bildkvalitén!
Vägen är målet, javisst, om andra står för de övriga utgifterna, föräldrarna eller banken?
Snälla, låt dem hållas! Det är helt underbart med dessa människor som föder begagnatmarknaden med utmärkta kameror för struntsummor när de hela tiden köper nytt.För att ha roligare än vad då?
Blir bilderna bättre, det är väl ändå viktigast?
De proffsfotografer jag känner, skrattar åt alla hobbyfotografer som hela tiden jagar nya kamerahus, även siar om kommande kamerahus, långt in i framtiden, på FS Forum.
Inser inte hur mycket flis de lägger ner, på nya produkter, som ändå inte förbättrar den färdiga bilden.
Lurade av reklamen eller av sin egen hysteri?
Vad vet du om hur utrustningen förbättrar eller inte förbättrar andras bilder? Jag fotograferar numera under helt andra förhållanden än när jag hade enklare utrustning, av den enkla anledning att det går. Det ger alltså vid dessa tillfällen bättre bilder, då vilken bild som helst är bättre än ingen bild. För att inte tala om lyftet i bildkvalitet, som utan vidare syns redan i webformat, förutsatt att fotografen (jag, i det här fallet) kan något om efterbehandling.
Visst, det är många som köper onödigt dyra saker i förhållande till deras kunskap, men knappast alla. Inte i närheten.
Allt man gör måste inte inbringa pengar. Får du betalt för att köra bil? Eller för att ta en promenad? Eller för att gå på bio?
Jag undrade endast om bilderna blev så mycket bättre, med det senaste kamerahuset, däremot de proffsfotografer jag känner, deras åsikter var följande:
"Inser inte hur mycket flis de lägger ner, på nya produkter, som ändå inte förbättrar den färdiga bilden."
Om allt man gör måste inbringa pengar?
Vem påstår det då?
Ta en promenad till bilen, åka till bion, för att gå på bio?
Sen vad jag gör med mina pengar är väl ändå upp till mig? Nu vet jag inte om det var mig du syftade på men jag har då aldrig lånat pengar eller fått pengar av mina föräldrar för fotoutrustning. FYI så har jag köpt i stort sett all min utrustning begagnad och till priser som gör att jag skulle förlora en ytterst marginell summa om jag sålde allting idag.
...ofta sker finansieringen av prylar, genom föräldrar eller bank.
Bara fakta, så är det...
Vad använder dessa "proffsfotografer" för utrustning?
Är det billigaste instegskameran och kitoptiken?
Köper "proffsfotografer" dyrare kameror för att de får bättre bilder med dem eller för att de tål att misshandlas?Vad använder dessa "proffsfotografer" för utrustning?
Är det billigaste instegskameran och kitoptiken?
De använder ett lämpligt kamerahus, ofta med en FF bildsensor, byter inte när nästa modeller kommer, om de inte anser bytet vara starkt motiverat.
För övrigt pratar de mycket lite i termer om en speciell tillverkare, bara att bildsensorn bör vara FF, eftersom de flesta kommer från analog småbild eller analogt mellanformat.
Köper "proffsfotografer" dyrare kameror för att de får bättre bilder med dem eller för att de tål att misshandlas?
Men när de väl byter antar jag att de köper ett proffshus.
D700, 5D och A900 är alla tänkta för amatörer lika mycket som för proffs. Dock kostar de ju mellan 20-30 tkr.
Vad jag vet har de flesta "proffs" det senaste huset. Kanske inte de som jobbar på Nerikes Allehanda, men de som jobbar för bildbyråer eller lite mer seriösa frilansare.