ANNONS
Annons

Kentmere

Produkter
(logga in för att koppla)
Kentmere är en brittisk papperstillverkare, du hittar dem på: www.kentmere.co.uk

De gör numera även papper för skrivare, men deras silverbaserade papper som Art Classic och Kentona har funnits i många år.

När jag använde Kentmere såldes de av Åsbergs Grafiska i Vedum, men jag tror inte de har kvar agenturen längre.

kameradoktorn i stockholm verkar permanent ha rea på deras papper, i alla fall i de mindre storlekarna. Minns inte exakt vad de hade i lager sist jag var inne så säkrast är nog att slå dom en signal, tyvärr är deras webshop förmodligen en av världens minst uppdaterade så den ger inte så mycket alls för tillfället.... :/

// Mats

Jag har testat ett papper från Kentmere.
Jag måste läsa på kartongen för att veta vilket det är.

Jag har endast använt det ngn gg och tillsammans med Selentonare. Jag ser ingen skillnad mellan detta Kentmerepapper och Ilford Multigrade IV 1K.

De verkar ha ett ganska komplett sortiment av olika paperstyper. Säljer Kameradoktorn deras papper? Har annars fått ett erbjudande av en kompis här på fotosidan att köpa Kentmerepapper av honom men han hade bara deras Art-papper. Enligt Kentmeres hemsida ligger deras olika Art-papper inte särskilt bra till vad gäller D-max och svärta, betydligt lägre än Ilford, Agfa, Fotokemika t.ex. Är därför lite tveksam till erbjudandet, skulle vilja prova några av deras andra papper med bättre D-max.

Tror att Kentmeres Art-collection är specialpapper för t.ex olika ädelprocesser och att ytorna har textur (ojämnheter) som t.ex akvarellpapper. Kan kanske bli snyggt även vid vanlig kopiering och för speciella motiv?

Graal skrev:
De verkar ha ett ganska komplett sortiment av olika paperstyper. Säljer Kameradoktorn deras papper? Har annars fått ett erbjudande av en kompis här på fotosidan att köpa Kentmerepapper av honom men han hade bara deras Art-papper. Enligt Kentmeres hemsida ligger deras olika Art-papper inte särskilt bra till vad gäller D-max och svärta, betydligt lägre än Ilford, Agfa, Fotokemika t.ex. Är därför lite tveksam till erbjudandet, skulle vilja prova några av deras andra papper med bättre D-max.

Kameradoktorn har deras papper i butiken i alla fall, hur komplett uppsättningen är kan jag dock en svara på då jag kör andra märken själv. Sist jag var inne för någon vecka sen hade de dock rea på en uppsättning men det verkade inte direkt vara någon åtgång så det lär finnas kvar.

Deras Fineprint VC är ett jättetrevligt papper att arbeta med. Fina mjuka gråskalor men Dmax kommer bäst fram i splitfilter kopiering. Dock har jag ingen erfarenhet av deras fasta gradationer förutom Bromidpappret gr3 som ger en mycket fin Dmax.
Mvh Eva

Låter intressant! :)
Vet ngn ungefär vad de kostar? Jag ska nog en sväng upp till Stockholm inom en inte för avlägsen framtid.

Erik Schalin skrev:
Jag har testat ett papper från Kentmere.
Jag måste läsa på kartongen för att veta vilket det är.

Jag har endast använt det ngn gg och tillsammans med Selentonare. Jag ser ingen skillnad mellan detta Kentmerepapper och Ilford Multigrade IV 1K.
Läste på Kentemeres hemsida.
Fanns bara ett VC fiber.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.