Annons

Kenko telekonvertrar

Produkter
(logga in för att koppla)

ZlatanI

Aktiv medlem
Någon som har erfarenheter av dessa?
Funkar de på tex Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II?
Vilken rekommenderar ni?
Kenko AF Telekonverter 1,4x PRO300,
Kenko AF Telekonverter 2x PRO300,
Kenko AF Telekonverter 1,5x,
eller
Kenko AF Telekonverter 2x.
 
Jag har en Pro 300 1.4x och den funkar på det objektivet (har själv ett sådant samt ett Tamron 200-400). Jag tycker konvertern verkar skarp och bra, utan att ha gjort några direkt vetenskapliga tester.
 
JAg ska inte svära på det, men på många av de billiga telezoomarna så skjuter det bakre linselementet oftast ut så mycket att man inte kan använda telekonverter.

Därtill kommer je det rent praktiska användandet åxå. För att det objektivet ska prestera bra måste det iaf bländas ner ett steg, då har vi f/8 vid max tele. Sätter man på en telekonverter så förlorar man ännu mer ljus. f/11 med en 1.4x eller f/16 med en 2x konverter alltså, i praktiken. Bortsett från att AF:en slutar funka så kommer sökaren att bli ganska mörk, samt att det kommer att vara snudd på att du får använda stativ även mitt på en solig sommardag.
Därtill blir bilden åxå mindre skarp med en telekonverter.

Så även om det skulle passa rent fysiskt så är det kanske inte en så bra lösning i praktiken.
 
Det beror nog på vad som rapporteras till kameran och även vilken kamera. Många kameror, tex 300D (och även D70 tror jag) stänger av AF:en vid bländare mindre än 5.6.
Om objektivet fortfarande rapporterar f/5.6 så kommer den att funka, men sämre, pga att den inte får så mycket ljus. Så med stor sannolikhet så börjar objektivet jaga efter fokus.
 
Jag har haft en Kenko MC7 2x konverter som jag körde med ett CANON EF80-200/2.8L, det funkade men AF-prestanda var inte så lysande.och skärpan blev lidande på det annars superskarpa objektivet.Nu har jag en Canon 1.4x och det funkar kalasbra, både AF och skärpa både tillsammans med 70-200/4L och med 70-200/2.8L.
 
Jag skrev och frågade Cyberphoto och dom svarade att det skulle funka men AF nog inte skulle funka.
Men sedan rekommenderade de att jag skulle köpa soligor istället.
Skulle vara exakt samma konverter men billigare!
 
Är det någon som har en aning om dessa konvertrar passar ihop med Sigma EX 70-200/2.8?

Skälet till att jag undrar är ju att Sigma har en dedicerad konverter till objektivet och jag undrar bara varför?

--jalle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.