Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan sensorn skadas om man exponerer fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

joloo

Medlem
Om man använder en lång slutartid på dagen så bilden blir väldigt överexponerad kan då kamerasenosorn eller något annat ta skada?

Mvh, Johan
 
Exponering

Undrar lite samma sak, men har för mig att jag har läst i någon bok från någon naturfotograf (Brutus Östling?) att detta är en myt. Personligen känns det osannolikt att dagens avancerade digitala systemkameror för tusentals kronor skulle besitta kameradelar som tog skada av över- eller underexponering. Jag menar, man måste ju få experimentera som nybörjare med exponeringarna innan det blir rätt utan att behöva frukta bestående skador på sensorn
 
Sensorn tål nog rätt så mycket. När man filmar med kameran blir det ju väldigt långa exponeringar av sensorn ...
 
Nej den tar inte stryk av exponering. Förr när man hade tygridåer så kunde man bränna hål på tyget om man riktade kameran direkt mot solen. Men det är få som har det idag.
 
Klart sensorn kan skadas. Kameran tål mycket ljus men 300/2.8 riktad rakt mot solen och 30s slutartid kan jag slå vad om släpper ut den magiska blå röken ur sensorn.
 
Om man använder en lång slutartid på dagen så bilden blir väldigt överexponerad kan då kamerasenosorn eller något annat ta skada?

Mvh, Johan

För att en gång för alla ge ett klart svar: Nej, det kan den inte. När du gör en lång exponering så skickar sensorn ett konstant flöde av signaler till processorn och minnet som i sin tur sparar den [över]exponerade datan. Det är alltså inte så att sensorn i sig kan bli överfull av information.

Däremot finns det andra saker man kan behöva hålla koll på. Att rikta kameran rakt mot en laser är en känd orsak som kan skada sensorn. Även att rikta den rakt mot solen för länge kanske kan vara skadligt, har ingen säker källa på detta.
Långa exponeringar samt video/live-view på under lång tid gör att sensorn blir varm, men om det är direkt skadligt för sensorn har jag ingen säker information om heller.
 
Filmar man med en D3100 en lite längre tid, 1h eller mer, handhållet i en varm lokal så kommer kameran att stänga av sig själv och meddelar overheated sensor.
Ett internt energiproblem, men det har ju inte riktigt med frågeställningen att göra som frågar om extern energipåverkan.
 
Jag mailade Nikon o frågade.
Nej sensorn skadas inte men.... däremot kommer det till slut att utbryta brand i kamerahuset... och DET i sig skadar sensorn.
Så glöm inte kameran i solen riktad mot solen.
 
Om man använder en lång slutartid på dagen så bilden blir väldigt överexponerad kan då kamerasenosorn eller något annat ta skada?

Mvh, Johan

Inte alls av överexponering i sig men av direkt solljus. Du kan exponera i timmar utan problem bara inte direkt solljus står och strålar rakt mot en öppen sensor.


//
 
Eftersom en laser slår ut en sensor så, ja det går.

Men lite vanlig enstaka överexponering på några steg är ingen fara.

Var går då gränsen? Jag skulle inte överexponera mer än 5 steg t ex. Men hur mycket tål sensorn?

Om någon kliver framför kameran precis när jag trycker på avtryckaren så att kameran exponerar efter att det är mörkt och därför drar igång en flera sekunder lång exponering i dagsljus stänger jag omedelbart av kameran.

Varför?

Jo jag fick en gång låna en lånekamera från Nikon och den sensorn var helt full med heta pixlar. Inte en chans att den såg ut så från fabrik. Den var helt enkelt misshandlad.
 
Hur många steg man överexponerar är totalt irrelevant. Inte bara för att vilken exponering som är "korrekt" är rätt subjektivt. Jag har lyckats överexponera porträttbilder fyra-fem steg när jag slagit på upplättningsblixt (och kameran därmed vägrar kortare exponeringstid än 1/250) och glömt att ställa ner bländaren. Bara för att testa så ställde jag kameran på M och rattade in en sekunds exponeringstid och bländare 1,8. Bilden blev förstås helvit, men någon skada på sensorn blev det inte.
 
Tack för alla svar!

Jag kom att tänka på detta igår. Senariot var att jag använt utrustningen för kvälls fotografering (f4, sluttid 80, iso 200) och dagen efter så skulle en polare ta några bilder på mig till sjös (mitt på dagen i motljust). De första bilderna blev kraftigt överexponerade innan det upptäcktes. Tror inte att något har hänt men intressant att vet om det kan ha någon påverkar.
 
Min magkänsla säger att sensorn kan skadas av värme, typ solen. Kisel i sig tål över 200 grader och slutar att funka vid cirka 175 grader, blir då intrinsiskt (googla på det). När temperaturen sjunker så återfår man funktionen. Jag kan dock tänka mig att diverse filter framför sensorn kan skadas av solen.

Ren överexponering är nog ganska harmlöst.
 
Min magkänsla säger att sensorn kan skadas av värme, typ solen. Kisel i sig tål över 200 grader och slutar att funka vid cirka 175 grader, blir då intrinsiskt (googla på det). När temperaturen sjunker så återfår man funktionen. Jag kan dock tänka mig att diverse filter framför sensorn kan skadas av solen.

Ren överexponering är nog ganska harmlöst.

Varför pajar en sensor när den belyses av laser då? De anses ofarliga för ögat men jag såg en MkII som dog på konsert.
 
Men hur skadlig är solen för sensorn då? Tänker att jag kan tända cigaretter på inte alls lång tid med min 85/1.4, så hur länge vågar man egentligen rikta kameran mot solen med det objektivet fastskruvat?
 
Men hur skadlig är solen för sensorn då? Tänker att jag kan tända cigaretter på inte alls lång tid med min 85/1.4, så hur länge vågar man egentligen rikta kameran mot solen med det objektivet fastskruvat?

En klassiker från analogtiden är ju att slutaren får brännmärke. Självklart kan samma sak hända under exponeringen med otur.


Annars...sol i bild har man ju typ hela tiden om man tänker efter. Ofokuserat dock.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.