Erik Schalin
Aktiv medlem
Prova så märker du det brinner!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ett rejält missförstånd om man anser laser vara ofarligt.Varför pajar en sensor när den belyses av laser då? De anses ofarliga för ögat men jag såg en MkII som dog på konsert.
Den överexponeringen är inte värre än att sensorn ska klara den utan problem.Jag kom att tänka på detta igår. Senariot var att jag använt utrustningen för kvälls fotografering (f4, sluttid 80, iso 200) och dagen efter så skulle en polare ta några bilder på mig till sjös (mitt på dagen i motljust). De första bilderna blev kraftigt överexponerade innan det upptäcktes. Tror inte att något har hänt men intressant att vet om det kan ha någon påverkar.
Det betyder en temperatur på minst 180-185° C. Använder du EVF eller Liveview så är slutaren öppen, och sensorn kan definitivt skadas.Använder du OVF/DSLR (och inte kör i LV-läge), så är bildsensorn tämligen väl skyddad (förutom under exponeringen förstås). Det mesta ljuset reflekteras upp till sökaren, och där ska du nog inte placera ögat... Möjligen kan också AF-sensorerna komma i farozonen efter en stund.Men hur skadlig är solen för sensorn då? Tänker att jag kan tända cigaretter på inte alls lång tid med min 85/1.4, så hur länge vågar man egentligen rikta kameran mot solen med det objektivet fastskruvat?
Ögat är tvärtom väldigt känsligt för laserljus. De lasrar med väldigt låg effekt som används i leksaker är ofarliga.
...
Av säkerhetsskäl vore det lämpligt att du informerar dem som gett dig så fel och farlig information om hur det faktiskt ligger till (om du kan få tag i dem).
.
i BRÄNNPUNKTEN men nu ligger ju inte brännpunkten på sensorn. OM den gjorde det så vore stora sensorer väldigt ointressant.Det betyder en temperatur på minst 180-185° C.
i BRÄNNPUNKTEN men nu ligger ju inte brännpunkten på sensorn. OM den gjorde det så vore stora sensorer väldigt ointressant.
Då stämde Nikons svar.
Jag kom att tänka på detta igår. Senariot var att jag använt utrustningen för kvälls fotografering (f4, sluttid 80, iso 200) och dagen efter så skulle en polare ta några bilder på mig till sjös (mitt på dagen i motljust). De första bilderna blev kraftigt överexponerade innan det upptäcktes. Tror inte att något har hänt men intressant att vet om det kan ha någon påverkar.
Det normala är förstås att man inte får några problem i detta fall heller. Men här KAN DET INTRÄFFA. Det finns gott om videoklipp på YouTube där man visar sekunderna just före och efter det ögonblick då lasern träffar sensorn och denna skadas, så detta behöver du knappast tvivla på. Du kan också hitta flera redogörelser från experiment där man riktat laserljus mot diverse kameror och sedan stegvis ökat exponeringstiden tills en rad eller en kolumn i sensorn pajar. Eller t.o.m. bådadera, så att man får ett "korsfel".--- Jag har fotat på konserter där man använder lasrar men aldrig fått några problem. ---
Det normala är förstås att man inte får några problem i detta fall heller. Men här KAN DET INTRÄFFA. Det finns gott om videoklipp på YouTube där man visar sekunderna just före och efter det ögonblick då lasern träffar sensorn och denna skadas, så detta behöver du knappast tvivla på.
Jag tycker att det verkar rätt uppenbart att sensorn kan skadas om man FILMAR laserljus, inte när man FOTOGRAFERAR.