ANNONS
Annons

Kan sensorn skadas om man exponerer fel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
jag nämndes i början Jag har nog aldrig skrivit om just detta ämne.
Med ett ljusstarkt tele riktat mot solen kan man säkert förstöra ett och annat, låter dock som ett rimligt antagande.
Bästa hälsningar
Brutus

Varför pajar en sensor när den belyses av laser då? De anses ofarliga för ögat men jag såg en MkII som dog på konsert.
Ett rejält missförstånd om man anser laser vara ofarligt.

Ögat är tvärtom väldigt känsligt för laserljus. De lasrar med väldigt låg effekt som används i leksaker är ofarliga. Inte ens vissa laserpekare får längre användas utan tillstånd - enbart de med en maximal uteffekt av 1 mW, eftersom ögats blinkningsreflex är tillräckligt snabb för att förhindra skador från dessa. Men även en 1 mW laser skulle skada näthinnan ifall man fick för sig att sitta och glo i den.

Lasrar med lite högre uteffekt används ju vid kirurgi. Inga svårigheter att klyva ett öga med en sådan!

För att inte tala om de lasrar som används FÖR ATT SKÄRA I METALL.

Av säkerhetsskäl vore det lämpligt att du informerar dem som gett dig så fel och farlig information om hur det faktiskt ligger till (om du kan få tag i dem).
.

Jag kom att tänka på detta igår. Senariot var att jag använt utrustningen för kvälls fotografering (f4, sluttid 80, iso 200) och dagen efter så skulle en polare ta några bilder på mig till sjös (mitt på dagen i motljust). De första bilderna blev kraftigt överexponerade innan det upptäcktes. Tror inte att något har hänt men intressant att vet om det kan ha någon påverkar.
Den överexponeringen är inte värre än att sensorn ska klara den utan problem.

Men hur skadlig är solen för sensorn då? Tänker att jag kan tända cigaretter på inte alls lång tid med min 85/1.4, så hur länge vågar man egentligen rikta kameran mot solen med det objektivet fastskruvat?
Det betyder en temperatur på minst 180-185° C. Använder du EVF eller Liveview så är slutaren öppen, och sensorn kan definitivt skadas.Använder du OVF/DSLR (och inte kör i LV-läge), så är bildsensorn tämligen väl skyddad (förutom under exponeringen förstås). Det mesta ljuset reflekteras upp till sökaren, och där ska du nog inte placera ögat... Möjligen kan också AF-sensorerna komma i farozonen efter en stund.

Men bättre att en sensor ryker än att ett öga gör det!

Det är nog över 50 år sedan jag första gången hörde att man kunde få ögonskador ifall man tittade på solen med en OVF/SLR-kamera med teleobjektiv.

Och jag vet att man kan drabbas av näthinneskador / blindhet ifall man tittar på solen genom en kikare eller ett teleskop - blinkreflexen är inte tillräckligt snabb för att hinna skydda ögat. Det går väldigt mycket snabbare att skada näthinnan än att bränna ögonlocket, eftersom ögats lins fungerar precis som ett brännglas.

Min första kompaktkamera som jag köpte 2003(?) hade naturligtvis liveview då det var just en kompakt. En gång stod jag på gotlandsfärjan och skulle fånga solnedgången och riktade därför kameran mot solen en liten stund. Efter det fick jag en stor mörk fläck på bilderna där jag hade placerat solen den kvällen. Till min förvåning så försvann fenomenet efter nån månad. Det var inte någon dammfläck för fläcken betedde sig inte på det sättet alls.
Det här var runt 2003 och sensorerna har ju utvecklats en hel del sen dess så jag tror inte det kommer att hända igen. Det jag vill få fram är att det alltid finns en chans även om nej-sägarna menar annat. Använder man sunt förnuft så bör det inte hända.
Vanlig överexponering utan direkt sol kan däremot knappast skada sensorn hur mycket man än försöker.

i BRÄNNPUNKTEN men nu ligger ju inte brännpunkten på sensorn. OM den gjorde det så vore stora sensorer väldigt ointressant.

Är objektivet fokuserat på oändligheten och dess optiska axel riktad mot solen så hamnar centrum av den skarpa solbilden på sensorn exakt i objektivets bakre brännpunkt.

Solbilden ifråga blir för övrigt med en 85:a ca 0,8 mm i diameter och eftersom ingångspupillen vid f/1,4 är ca 60 mm i diameter så koncentreras ljuset nästan 6000 ggr (d v s ljusintensiteten på sensorn blir densamma som på ca 2 miljoner km avstånd från solens centrum). Samma sak med alla f/1,4:eek:r oavsett brännvidd (ingångspupillerna ändras med brännvidden men det gör ju solbildens storlek också så ifråga om ljusintensiteten är det ett nollsummespel). Eftersom långa teleobjektiv har lägre ljusstyrkor så ger de lägre maximal ljusintensitet trots att de samlar in mer ljus totalt sett.

Värt att notera är att vid solytan (0,7 miljoner km från centrum) är ljusintensiteten ca 46 000 ggr högre än på jorden vilket vi teoreiiskt sett skulle kunna åstadkomma med ett tänkt f/0,5-objektiv (detta är ingen slump, f/0,5 är den teoretiska gränsen för skarpa avbildningar).

Man kan också lägga till att vid f/107,5 är ingångspupillen på vårt avstånd från solen lika stor som bilden av solen på sensorn (d v s vi får ingen ökning av ljusintensiteten) och att skillnaden mellan f/107,5 och f/0,5 är 15,5 steg (om solen hamnar i bild så är den alltså 15,5 steg ljusstarkare än en perfekt mattvit solbelyst yta i medljus).

Ljusförluster i atmosfären, diffraktion vid små bländaröppningar o d friskriver jag mig ifrån.

Detta borde alltså innebära att eftersom en kamera med live view normalt skulle blända ner när man riktar den mot solen, för att på så sätt kunna visa bilden i den elektroniska sökaren eller bakre skärmen, så kommer ljuset att bli så pass svagt att sensorn inte blir skadad. Om man däremot tvingar kameran att visa bilden med full bländaröppning så borde risken finnas där för att sensorn blir skadad. Att sökarbilden blir mer eller mindre oanvädbar är ju en annan sak...
Nästan så att man blir lite sugen på att prova med nån gammal skrotkamera! :)

Eftersom jag är intresserad av fakta så ställde jag frågan till Eric Fossum, aktiva cmosens fader och svaret blev
Mikael, Yes, strong overexposure (e.g. concert laser) can damage an image sensor. This has to be a very strong signal, lots of energy focused to a single pixel or so. Normal, natural lighting except perhaps pointing the camera at the sun, is not a problem. Neither are focused headlights etc.
-Eric

möjligen kan en sensor skadas av att exponera solen väldigt länge, var och en kan ju prova vilken energi det behövs för att skada en pixel

Då stämde Nikons svar.

Och Pupillens.

Vanlig överexponering är inget problem. Det måste vara extremt intensivt, typ solen eller laser. (Mitt id här är isolen och annars ofta olaser, och innan någon frågar, ja det är slump)

Vad som återstår då är om överexponering och lång tid är ofarligt. Om någon blockerar kameran i avtrycksögonblicket kan det bli kanske 30 ggrs överexponering. Istället för den planerade tiondelen håller kameran på flera sekunder. Det händer mig lite då och då när jag fotar motion blur i folkmassa. Bilden blir då 100% vit även när jag avbryter exponeringen.

Lasers Keep Killing Image Sensors
The unexplained effect of laser causing a dead row or, less often, a dead column in image sensors keep appearing in more and more Youtube videos. Most videos show damage in larger sensor cameras, while smartphone image sensor damage is a rarity. The larger lens probably collects more laser energy. Or the higher quality lens might be able to focus light into a smaller spot. Still, in theory, the on-chip microlens should sway the light away from the metals and pixel transistors, so the damage should be limited to the PD and TG. This is local to the affected pixel and should not affect the full row or column.

http://image-sensors-world.blogspot.se/2015/07/lasers-keep-killing-image-sensors.html

Jag kom att tänka på detta igår. Senariot var att jag använt utrustningen för kvälls fotografering (f4, sluttid 80, iso 200) och dagen efter så skulle en polare ta några bilder på mig till sjös (mitt på dagen i motljust). De första bilderna blev kraftigt överexponerade innan det upptäcktes. Tror inte att något har hänt men intressant att vet om det kan ha någon påverkar.

Det berodde säkert på något annat. Som flera har nämnt kan man inte skada en sensor genom normal fotografering.
Det enda kända jag har hört talas om är just fotografering vid konserter där man använder starka lasrar.
Jag har fotat på konserter där man använder lasrar men aldrig fått några problem.
Samtidigt bör ju sådana vara garanterade för att inte skada några hornhinnor även om man använder kikare. Tänk er skandalen om alla som använt kikare på en konsert kom ut blinda.
En kikare koncentrerar ljuset mycket mer än något objektiv.
Så jag är tveksam även till att lasrar kan skada sensorn.
Det susar runt så många idiotiska rykten på internet att man måste ifrågasätta det mesta.
Så jag brukar vilja ha bevis innan jag tror på något. Tills dess är rykten just bara rykten.

Att sensorn inte tar skada av kraftig överexponering vid NORMALT ljus torde alla vara klara över.

--- Jag har fotat på konserter där man använder lasrar men aldrig fått några problem. ---
Det normala är förstås att man inte får några problem i detta fall heller. Men här KAN DET INTRÄFFA. Det finns gott om videoklipp på YouTube där man visar sekunderna just före och efter det ögonblick då lasern träffar sensorn och denna skadas, så detta behöver du knappast tvivla på. Du kan också hitta flera redogörelser från experiment där man riktat laserljus mot diverse kameror och sedan stegvis ökat exponeringstiden tills en rad eller en kolumn i sensorn pajar. Eller t.o.m. bådadera, så att man får ett "korsfel".

Uppenbarligen kan det användas lasrar vid konserter o.d. som kan paja sensorer. Speciellt hög risk för att kraftiga lasrar används är det vid utomhusevenemang, skulle jag säga.

Det normala är förstås att man inte får några problem i detta fall heller. Men här KAN DET INTRÄFFA. Det finns gott om videoklipp på YouTube där man visar sekunderna just före och efter det ögonblick då lasern träffar sensorn och denna skadas, så detta behöver du knappast tvivla på.

Jag tycker att det verkar rätt uppenbart att sensorn kan skadas om man FILMAR laserljus, inte när man FOTOGRAFERAR.

ANNONS