Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan sensorn skadas om man exponerer fel?

Produkter
(logga in för att koppla)
UV-filter plockar bort UV-strålning...IR plockar väl bort det mesta utom just IR.

Vore skoj att prova.
Näe, det finns både lågpass- och högpassfilter av båda typerna, liksom bandpass och bandspärrfilter, och för alla möjliga frekvenser/våglängder.

Digitala kameror för vanligt fotobruk är alltid försedda med ett IR-filter i packen framför sensorn, som filtrerar bort huvuddelen av just IR-ljuset. När man ska modifera en kamera för astro-fotografering, så består detta i att man plockar bort IR-filtret, just för att detta filter plockar BORT IR-ljuset!

Var givetvis ingen kommentar till huruvida det skulle vara skoj att prova eller ej, sådant brukar oftast vara skoj! :)
 
Nähä, men detta är ju en avsevärd modifiering av ditt ursprungliga inlägg, vilket knappast går att tolka på annat sätt än att du är säker på att detta är helt riskfritt för kameran. Hade du lagt till dessa reservationer i ditt nlägg då, skulle jag aldrig ha blivit "provocerad" att be dig förtydliga vad du menade. :)
Mitt ursprungliga inlägg är #11, där Nikon själva säger att värme kan skada om det börjar brinna i kameran.
Så jag tror inte svetsning har ngn påverkan på kameran, om du inte är FÖR nära.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.