Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan ni nåt om Canon EF 70-200mm f4L USM???

Produkter
(logga in för att koppla)
I ditt förra inlägg skrev du att ""Sen måste man inte ha snabbplatta (speciellt ingen arca-swiss) för att använda stativfot effektivt""

nu skriver du att du föredrar en kula med snabb-platta :)

du får gärna förklara hur du använder den effektivt utan platta :)

Precis så =)

Det är inget måste med snabbplatta för att dra nytta av det förbättrade handhavande man får med en stativfot när man använder stativ.

Jag föredrar en snabbplatta för att jag har två objektiv med stativfot, och jag vill då kunna skifta objektiv snabbt utan att börja skruva. Jag har givetvis en platta per stativfot.



Det jag menar är att en stativfot gör hela ekipaget lättare att arbeta med när man sitter med stativ. Det kanske ska nämnas att jag inte menar just vibrationsdämpning, utan bara smidighet.

Om jag sitter i mitt gömsle har jag kulan olåst och jagar omkring efter motiven.
Att ha stativfot monterad har då flera fördelar.
*Den största är enligt mig att man kan växla mellan stående och liggande bilder ytterst smidigt.
*Sen är det mycket stabilt att kunna vila objektivarmen mot stativhuvudet, och ändå ha handen lämpligt placerad mitt under optiken.
*Sen det här med med jämvikten. Med min kamera får jag en mycket bra balans med stativfot. Både med 70-200/4 och 300/4 (+1,4x). Med din kamera gick det ju lite sämre =).
*Har man dessutom batterigrepp blir det lätt svajigt om man monterar i huset.

Jag finner det lite svårt att förklara, men du kanske har testat att arbeta med en 70-300 på stativ. Det är markant svårare att vara stabil utan stativfot, och då är ett 70-300 något lättare än 70-200/4.

Allt detta har väl mindre betydelse vid relativt goda ljusförutsättningar, men när tiderna ligger kring 1/60 och under vill man gärna ha bort alla små saker som gör det obekvämt.
 
Men hur fäster du canons stativfot utan platta. Jag har kulleder från Arca-Swiss, Markins o RRS. Innan hade jag Manfrotto och Velbon. Inga av de fem tillverkarna kan du fästa den utan platta. Heller inte i Acratech, FML, Gitzo, Kirk, PhotoClam, Benro eller Feisol.

Så hur fäster du den ???

Foten är ju inte jämn heller utan rundad..........???
 
Men hur fäster du canons stativfot utan platta. Jag har kulleder från Arca-Swiss, Markins o RRS. Innan hade jag Manfrotto och Velbon. Inga av de fem tillverkarna kan du fästa den utan platta. Heller inte i Acratech, FML, Gitzo, Kirk, PhotoClam, Benro eller Feisol.

Så hur fäster du den ???

Foten är ju inte jämn heller utan rundad..........???

Jag fäster den med hjälp av skruven i skruvhålet =)
 
Så du vill han ska skaffa en kulled med en skruv rakt upp från kulan som han sen ska skruva in i foten. I stället för en platta. Och sen sitter objektivet helt orörligt fast-skruvat....ha ha ha

Plus att då mister den ju helt sin funktion. Den blir helt orörlig och du kan heller inte justera jämvikten som du var så noga med.....skulle inte tro att du använt någon heller..


Vi får nog avsluta denna löjliga diskussion nu. Det märks tydligt att du aldrig använt ett större objektiv med stativ-fot :)
 
Och återigen spårade tråden ur pga ett vendetta mellan två etablerade fotografer.....suck..... Tror nog trådskaparen är jättenöjd med detta.
 
Så du vill han ska skaffa en kulled med en skruv rakt upp från kulan som han sen ska skruva in i foten. I stället för en platta. Och sen sitter objektivet helt orörligt fast-skruvat....ha ha ha

Plus att då mister den ju helt sin funktion. Den blir helt orörlig och du kan heller inte justera jämvikten som du var så noga med.....skulle inte tro att du använt någon heller..


Vi får nog avsluta denna löjliga diskussion nu. Det märks tydligt att du aldrig använt ett större objektiv med stativ-fot :)


Du tycks inte lyssna alls på vad jag säger, eller så har du lässvårigheter.

God kväll!
 
Behöver man ha stativ till objektivet? Verkar som om folk pratar om det, blir det så tungt utan att det kan gå sönder? Vad är en converter och behövs det. Och hur klarar man sig utan IS på detta objektiv, blir det inte suddigt?

Jag har ett 70-200/4L, och är supernöjd med det! Kompletterade dock med ett stativfäste från tredje part. Du plåtar lätt på frihand med det i normalt ljus (vilket jag oftast gör). Men ett stativfäste tillsammans med ett enbensstativ, gör dig ännu tryggare.
Du kommer vara jättenöjd utan vare sig IS eller converter eller stativfäste!

P.S Men visst är ett stativfäste "bra att ha", ex när du vill plåta kvälls/ - nattbilder.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1557451.htm
 
Senast ändrad:
Och återigen spårade tråden ur pga ett vendetta mellan två etablerade fotografer.....suck..... Tror nog trådskaparen är jättenöjd med detta.

Håller med att den spårade ur. Men vad bidrog du själv med? Tror du trådskaparen lärde något av ditt inlägg eller?
Och Vendetta !!! antingen förstår du inte vad det betyder eller så är du helt fel på det.
 
Det där med balans eller att hitta tyngdpunkten så hörde jag av en inom "stativbranchen" att för stabiliteten (minska virbrationerna) så är det inte optimalt att fästa en kamera så den balanserar utan det var bättre att den var något framtung eller baktung.
 
Tack för alla tips, bra samt urspårade. Beställde och fick ett 70-200 igår. Testade det bara lite men ska ta det på en tur i em. Tycker det verkar helt kanon än så länge!!
 
Med detta väder kommer du inte att sakna stativfot. BTW har jag faktist två, en orginal och en pirat. De funger båda utmärkt på den till monopoden medföljande snabbplattan och nä - stativfötter är platta med ett gängat hål på undersidan och inte runda...
 
Och återigen spårade tråden ur pga ett vendetta mellan två etablerade fotografer.....suck..... Tror nog trådskaparen är jättenöjd med detta.


Jag tror nog Björn Rohdin fått svar på sina frågor vid detta laget, de är väl bättre dom diskuterar vidare i tråden, än att starta en ny.
 
Kör en 70-200/4L IS + 30D + Grepp utan stativfäste på ett joystickhuvud från Manfrotto (222 heter det tror jag)...

Jag har inte hittils saknat fästet iaf.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.