Hmm... okej. Låter som att jag nog får behålla åtminstone det stora objektivet...
Tycker jag absolut, finns inget bättre zoomobjektiv att få. Tycker du det är för klumpigt kan du möjligen överväga fasta telen, jag har själv ett 135/2 som jag kombinerar med teleförängare 1,4x och 2x. Det ger mig följande brännvidder när de kombineras; 135, 190, 270 och 380 mm. Objektivet är ungefär hälften så långt som 70-200 zoomen men väger lika mycket (plus vikten för teleförlängarna).
Men ett makroobjektiv (eller ringar/linser för den delen, dem har jag bara ännu mindre koll på men de kanske är ett alternativ), skulle det kunna ersätta mitt lilla objektiv (18-55mm) plus ge 1:1 samtidigt som det kanske når liiite längre än mitt nuvarande lilla?
Svårt att ersätta en 18-55 zoom med ett makro med fast brännvidd, det vidvinkligaste makrot jag känner till är Tokina 35/2.8 (i och för sig ett mycket bra objektiv). Det skulle kunna fungera som ett normalobjektiv såväl som makro, du tappar dock vidvinkelmöjligheterna som zoomen ger.
Ett annat alternativ är ett 50 mm makro, du hamnar då i zoomens längsta ände varför det är svårt att använda som en ersättare för zoomen. Beror förstås på vad du brukar fotografera, 50 mm är lagom för porträtt. Både Canon och Sigma har 50 mm makro, men endast Sigma går hela vägen till 1:1.
Ett tredje alternativ är att du väljer ett lite längre makro som då även kan ersätta telezoomen, finns många att välja på med brännvidderna 70, 90, 100/105, 150 eller 180 mm i olika prislägen från Canon, Sigma, Tamron och Tokina. Du kan även kombinera dessa med Kenkos teleförlängare (1.4x eller 2x) enligt principen ovan.