CaTim
Aktiv medlem
Jag fick för länge sedan lära mig ett rätt bra och enkelt sätt att visualisera olika brännvidders påverkan på ett motiv. Vill minnas att jag var runt 15 år och deltog på en ABF kurs i fotografi. Tänk så länge sedan det var ABF! Finns dom kvar?
Rådet bestod i att ta en tom ram för dia. Titta på ett motiv genom denna och flytta den fram och tillbaka framför ögat för att se hur bilden förändras. Längre ifårn ögat = telebojektiv. Närmare = vidvinklar.
Utsnittet kommer givetvis att förändras. Inget annat! ingen förändring i perspektiv..... Det är egentligen allt olika brännvidder gör om du själv och motivet inte ändrar avstånd. Det är detta vi menar när vi säger att om du beskär en vidvinkelbild så motsvarar det en bild tagen med en längre brännvidd. Inget förändras i själva bilden förutom att någon tagit en sax och klippt bort en massa information i kanterna. Backar du däremot bakåt med ditt teleobjektiv för att få samma förstoringsgrad på huvudmotivet så förändras allt........jämfört med ett kortare motivavstånd och en kortare brännvidd.
Förstår du bättre nu eller skriver jag fortfarande på ett oklart sätt?
ps. Nu är ju dessa ramar gjorda för 35mm formatet såsom 5D så skall du följa detta råd så måste du ta en ram med ett mindre mått som passar till just din sensor. Det går ju precis lika bra att klippa till en bit papper och kika igenom
Ok, jag tror jag förstår, man ändrar inte brännvidd för att slippa flytta sig själv alltså, flyttar man sig själv så är det betydligt mer som ändras, är det rätt uppfattat?
Visst, man kan ge sig ut och testa med, men jag tycker att det känns lättare att få lite teoretisk kunskap samtidigt.