ANNONS
Annons

Kan någon förklara ordet hdr?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, men vilka filformat?
Radiance RGBE (.hdr) and OpenEXR (.exr) är två exempel. Läs den här genomgången av HDR-tekniken, dess tillämpningar och de olika formaten om du är mer intresserad: http://www.anyhere.com/gward/hdrenc/hdr_encodings.html (hittade länken via pellepianos länk, tack).

Att vi idag inte kan på ett korrekt sätt visa en HDR-bild direkt på en monitor betyder inte att vi aldrig kommer kunna göra detta. Själv ser jag ökad dynamiskt omfång som mycket intressantare än högre upplösning, både på kameror och monitorer.

Även dagens RAW-format stödjer högre bitdjup än traditionella 8bit/kanal (0-255). Tänk på att varje extra bit fördubblar antalet möjliga nyanser, så redan en 12bitars RAW kan visa otroligt mycket fler nyanser än 8bit. Sedan om dagens CMOS/CCD kan utnyttja det är en helt annan fråga.
 
Att vi idag inte kan på ett korrekt sätt visa en HDR-bild direkt på en monitor betyder inte att vi aldrig kommer kunna göra detta. Själv ser jag ökad dynamiskt omfång som mycket intressantare än högre upplösning, både på kameror och monitorer.

I dagsläget finns ingen teknik för att återskapa ett så stort färgdjup när bilden ska ner på papper. 70% av mina bilder hamnar i en trycksak och så länge offset är den vanligaste trycktekniken spelar det ingen roll hur stort bitantal bilden har.

Visst, digitaltryck kan ha ett större omfång än offset, men än så länge finns inget bra alternativ till offset (el. djuptryck) när det gäller stora format och kapacitet.

Men, jag hävdar fortfarande att jag får ett större register med HDR (i vardaglig mening), utan att omfång/kontrast ökar det minsta.

Jag ifrågasätter inte era påståenden egentligen, utan försöker bara reda ut de tekniska frågorna.
 
Det du pratar om är endast ett användningsområde för HDR-tekniken. Jag förstår mycket väl att du inte har nytta av äkta HDR-bilder när du använder fotografier i tryck. Däremot används HDR-bilder hela tiden i t ex Pixars 3D-filmer.

En HDR-bild är alltså _inte_ en tone mappad JPG med 8bitars färgdjup. En HDR-bild har 32bitar och använder flyttal som i praktiken kan bli hur stora som de behöver vara. I en sådan fil kan du alltså lagra X antal olika exponeringar och lägga ovanpå varandra. På detta sätt skapar du en fil med större dynamiskt omfång (du har täckning ner till skuggorna på den mörkaste exponeringen och upp till högdager i den ljusaste exponeringen).

Att tone mappade JPG-bilder kallas "HDR" är lite slarvigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.