ANNONS
Annons

kan någon förklara hur man byter huvud från en bild till en annan i ps?

Produkter
(logga in för att koppla)
Markera på ett ungefär huvudet. Kopiera och pejsta in i det nya dokumentet. Justera storleken på huvudet ( sänk opaciteten så du ser bägge ). Sen får man eventuellt färgjustera huvet så det stämmer överens med färger och så med bilden i övrigt.

Sen skapar man en lagermask ( alternativt suddar med suddgummit ) och målar bort icke önskvärda delar på skallen. Ibland vill man bara byta ansiktet , ibland hela huvet.

klipp ut ett huvud, klistra in i den bilden som ska innehålla kroppen.
sudda.

lagermasker kommer göra jobbet lättare.

Jag föreslår at du tar dig lite tid med de grundläggande verktygen och funktionerna i Photoshop så blir det lättare att förstå de svar du sen får via forum och dylikt.

Bra saker ( ovärderliga är tex lager, lagermasker, blandningslägen för lager ).

Om man ska skriva mer detaljerat blir det som att skriva om delar ur manualen.

Du hittar massor av matnyttigt om Photoshop på tex www.moderskeppet.se ( och i manualen förståss ).

Sen får man eventuellt färgjustera huvet så det stämmer överens med färger och så med bilden i övrigt.

Jag bränner lätt halva tiden på att få rätt färger i montaget. Det finns förvisso en funktion för detta, Match Color, som jag helst undviker av en rad anledningar.

Spontant upplever jag att Kurvor ger maximal kontroll, men är (för mig) också det mest tidsödslande.

Så kan någon tipsa om en "algoritmisk approach" till färgjusteringar? Vad använder ni (nyans/mättnad, kurvor, selektiv färg)? Hur? Tips?

Bra bildmaterial är nästan ett måste för att det ska bli bra. Som cla skriver är tar det mycket tid att jämka ihop skillnader i exponeringar, så att ha så lika bilder som möjligt att jobba med är ju att föredra.

En arbetskompis undrade för en tid sen om jag kunde fixa till deras bröllopsbilder. Det innebar till slut att byta ansikten och halva huvuden då deras fotograf inte riktigt hade det där konceptet med ljuset i ansiktet och inte bakhuvudet riktigt klart för sig. En blixt hade säkert räddat situationen en smula, men någon sådan tycktes inte ha nyttjats på för ögat märkbart vis. Det blev (tillräckligt) bra till slut, men tog riktigt mycket tid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar