Proboarder
Aktiv medlem
folk kanske inte ställer skärpan på nåt kontrastrikt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
geronimo13 skrev:
Tjena!
Jag kör canon 10d + 80-200 2,8 L och tamrons 28-75 2,8 har även en fast 50mm 1.4
kör mkt med autofokus och har aldrig haft några problem, af sitter alltid dead on
Kanske ni andra sitter med måndags batchen?
Stabben skrev:
FOTO vill antagligen inte gräva alltför djup, då de delvis lever på annonsintäkter från Canon...
Stabben skrev:
FOTO vill antagligen inte gräva alltför djup, då de delvis lever på annonsintäkter från Canon...
dapa skrev:
...på drygt två meters avstånd så ligger fokus ca 2-3 cm framför
Stabben skrev:
Med tanke på det (för amatörer) höga priset för en 10d så kanske man bör förvänta sig bättre precision.
mrelbe skrev:
Har du provat att scanna in negativ/positiv exponerade med din EOS50, och betraktat dem likadant som du betraktar bilderna från 10D'n?
mrelbe skrev:
Bättre precision än 1% ???
Det är knappast tekniskt möjligt i alla övriga sammanhang...
Stabben skrev:
Mikael, Niclas:
Jo jag brukar skanna in negativen och innan det så gjorde jag mina egna förstoringar upp till 40x50 cm och jag upplevde inga problem med skärpan då heller.
mipert skrev:
Finns ju en klassiker när man pratar kvalitet.
Det handlar om det svenska företaget som valde en japansk underleverantör.
Svenskarna var stenhårda i förhandlingarna och satte ett krav på högst 1 % fel i det som levererades.
Japanerna började leverera och månad efter månad höll de exakt kravet på 1 % felaktiga varor.
Svenskarna förvånades över att de klarade de tuffa kraven och när de frågade leverantören hur det var möjligt blev svaret;
”vi har aldrig förstått varför ni vill ha 1 % felaktiga produkter men är det ett krav så levererar vi enligt önskemål”.
Den är klockren, har hört den tidigare också! Det är väl något i den japanska mentaliteten... Det finns en annan historia om en gammal kyodo-mästare (bågskytt) som på frågan om han var medveten om vad omgångens måltavla var, som var en karp, svarat "ögat på karpen såklart!" eftersom han inte kunde tänka sig att hela firren var målet. Det är precision det!mipert skrev:
---
”vi har aldrig förstått varför ni vill ha 1 % felaktiga produkter men är det ett krav så levererar vi enligt önskemål”.