Grejen är ju att när signalen går genom en repeater så färdas den ju en längre sträcka än om den hade gått direkt från satteliten till mottagaren. Sträckan som signalen måste färdas mellan repeatern och mottagaren är precis lika stor för varje sattelit/signal, men sträckan mellan satteliterna och repeatern varierar beroende på var satteliten befinner sig i förhållande till repeaterns mottagarantenn. Rör man mottagaren längre bort från repeatern så förlängs sträckan som signalerna måste färdas precis lika mycket, altså kan mottagaren aldrig uppnå "äkta" positionering under en repeater. Med "äkta" positionering menar jag att man får fram mottagarens riktiga position, inte repeaterns position eller någon helt felaktig position. Är vi överrens så långt?
Om vi nu smäller upp ett gäng repeatrar till, som samtliga skickar vidare alla satteliternas signaler, så förstår jag inte hur det skulle kunna ge mottagaren möjlighet att räkna ut sin riktiga position. Eftersom mottagaren inte har någon aning om vart repeatrarna sitter, eller ens vilken signal som kommer från vilken repeater, så kan den i mitt tycke omöjligen räkna ut sin korrekta position. Mottagaren har ju ingen aning om hur lång omväg signalen har tagit! Observera att jag inte pratar om själva delayen i repeatern, utan om den faktiskta omväg i sträcka som det blir för signalen att gå via en repeater (såvida inte repeatern ifråga befinner sig exakt i "line of sight" mellan mottagaren och satteliten).