Annons

Kan man köpa en gps-SÄNDARE?

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst. Men det är, som sagt, många som inte kan skilja en kinesisk 200-kronorskopia från en äkta Rolex heller. Det innebär dock inte att lågprisklockorna är Rolexur.

I praktiken är de ju det. Om det inte går att skilja två objekt från varandra så är de samma sorts objekt.

(Jag är alltså av åsikten att det inte finns någon "objektiv" värld. Allting är beroende av observatören.)

Det blir ju en tidsfördröjning när repeatern skickar signalen vidare. Denna fördröjning borde väl påverka positionsbestämningen?

Okej, du hade ett annat inlägg först men då du nu tydligen förstått vad jag skrev ändrar jag också.

GPS-repeatrar har funnits länge och är väl beprövad teknik. Jag förstår din invändning men förutsätter att en minimal fördröjning som drabbar samtliga signaler likvärdigt inte försämrar positionsnoggrannheten nämnvärt. Jag hade dock med brasklappen att noggrannheten blir försämrad. Hur mycket sämre det blir beror på det du frågar om och en hel massa andra saker men det finns ingen större anledning att spekulera i innan vi vet vad kraven är.

Senast ändrad:
GPS-repeatrar har funnits länge och är väl beprövad teknik.
Sant.
Jag förstår din invändning men förutsätter att en minimal fördröjning som drabbar samtliga signaler likvärdigt inte försämrar positionsnoggrannheten nämnvärt.
Nä, men vilken position blir det man får? Svar: Repeaterns, för det blir ju inte olika fördröjning för olika satelliter inom lokalen beroende på var i den man är.
Det är alltså inte meningsfullt för den här applikationen, men det kan fungera i ett fordon som blockerar signalerna. Eller i ett garage om det man vill ha är en position att utgå från så man kan få en färdbeskrivning redan innan man kommit upp ur det.

Nä, men vilken position blir det man får? Svar: Repeaterns, för det blir ju inte olika fördröjning för olika satelliter inom lokalen beroende på var i den man är.

Nej, det är ju inte repeatern som beräknar positionen, utan det gör varje GPS-mottagare i varje fordon i lokalen precis på samma sätt som om de vore utomhus.

Det enda repeatern gör är att se till att GPS-mottagarna inomhus kan ta emot signalen från satelliterna.

(Jag gjorde samma tankevurpa som du först. :)

Det är ingen tankevurpa.
Om man har en GPS-återsändare, baserad på en antenn, som alltså först tar emot signalerna, då kan den återsändaren inte göra något annat än skicka vidare signalerna så som den tar emot dem.

Men på grund av hur satellitnavigering fungerar innebär det automatiskt att den skickar vidare signaler som gäller för var dess antenn är, så alla mottagare som sen tar emot den återutsända signalen kommer att hamna på samma ställe, alltså där den första mottagaren har sin antenn.

Ett sånt system som Garmin har för att testa sina produkter är funtat så, att de kan lägga in en färdväg som de vill simulera, och sen kan de sitta med en bil-GPS och kolla att den faktiskt fortfarande fungerar i 250 km/h på Autobahn i Tyskland, utan att lämna labbet i Olathe, KS.
Men det är ju inte samma sak.

Det jag vill ha det till är att kunna använda GPS i industrilokaler för lokalisering av truckar. Alternativt sätta upp dem i kyrkor så jag kan gps-tagga mina bilder rätt:)

Om de är lokalisering av truckar du behöver och kommer använda detta i ett industriellt logistiskt sammanhang så kan ja garantera att systemet finns att finna. Dessa system använder säkert nån billigare variant som bygger på radiosändare och mottagare lite här o var i lokalen.

Gpa-tagga bilder i kyrkor ser ja för de första inte poängen med och för de andra. Är de inte ohyggligt lättare att ta penna papper o skriva "de här fotot tog ja här från hörnet i de här rummet." För även om du nu skulle kunna hitta ett fungerande system skulle de med största sannolikhet kosta multum, bestå av minst 3 enheter du måste placera ut i hörn av kyrkan samt att om du nöjer dig med samma nogrannhet som vanliga gps så kan de slå fel med 10 meter varvid alla dina bilders gps taggar kommer berätta att du tagit bilden i kyrkan nånstans. Känns lite som om att man skulle bygga en högteknologisk robot som både kunde prata och identifiera objekt...bara för att använda den via distans för att sätta igång kaffebryggaren.

Det enda repeatern gör är att se till att GPS-mottagarna inomhus kan ta emot signalen från satelliterna
Tänk så här: GPS kan jämföras med att positionera sig genom att ha rep till olika punkter uppmärkta med avstånd. Repeatern är att jämföra med att dra alla rep genom ett hål i taket.

Tänk så här: GPS kan jämföras med att positionera sig genom att ha rep till olika punkter uppmärkta med avstånd. Repeatern är att jämföra med att dra alla rep genom ett hål i taket.

Är du helt säker på det?

GPS-positioneringen bygger, om jag har förstått det hela rätt, på tidsskillnaden i mottagna signaler från olika satteliter. Om repeatern återsänder signaler från x antal satteliter med exakt samma fördröjning så ska inte positioneringen påverkas. Repeatern gör INTE en tolkning av positionen som tidigare har påpekats.

GPS-positioneringen bygger, om jag har förstått det hela rätt, på tidsskillnaden i mottagna signaler från olika satteliter.
Helt korrekt.

Om repeatern återsänder signaler från x antal satteliter med exakt samma fördröjning så ska inte positioneringen påverkas. Repeatern gör INTE en tolkning av positionen som tidigare har påpekats.
Helt korrekt.
Men efter detta kommer det som du inte tänker på, gpsen får bara signaler från repeatern.
Dvs. det blir ingen fördröjningsskillnad eftersom alla satelitsignaler har samma väg att färdas från repeatern, de kommer att således räkna på den fördröjningsskillnad från postitionen där repeatern är.

Dessa system använder säkert nån billigare variant som bygger på radiosändare och mottagare lite här o var i lokalen.
Det går väl knappast att få billigare mottagare än en gps?
Sändaren kan ju inte heller vara dyr, dock så kan klockan kosta en del.

Gpa-tagga bilder i kyrkor ser ja för de första inte poängen med och för de andra. Är de inte ohyggligt lättare att ta penna papper o skriva "de här fotot tog ja här från hörnet i de här rummet."
Nej, det tycker jag inte, tar man ett par hundra bilder och ska markera vars man tar varje bild så tar det tid lust och stör koncentrationen.(men det är oväsentligt, jag vill automatisera allt, oacsett vinst:)

För även om du nu skulle kunna hitta ett fungerande system skulle de med största sannolikhet kosta multum, bestå av minst 3 enheter du måste placera ut i hörn av kyrkan samt att om du nöjer dig med samma nogrannhet som vanliga gps så kan de slå fel med 10 meter varvid alla dina bilders gps taggar kommer berätta att du tagit bilden i kyrkan nånstans.
Nu så behöver man ju inte ha samma fel som från sateliterna när man kan fixa stark och bra signal.

Känns lite som om att man skulle bygga en högteknologisk robot som både kunde prata och identifiera objekt...bara för att använda den via distans för att sätta igång kaffebryggaren.
Exakt!
Nu har du förstått, visst vore det otroligt kul!
(Du menade nog inte att det skulle vara en bra lösning, men jag tycker det:))

Helt korrekt.

Helt korrekt.
Men efter detta kommer det som du inte tänker på, gpsen får bara signaler från repeatern.
Dvs. det blir ingen fördröjningsskillnad eftersom alla satelitsignaler har samma väg att färdas från repeatern, de kommer att således räkna på den fördröjningsskillnad från postitionen där repeatern är.

Ja, det har du ju fullkomligt rätt i! Det tänkte jag som sagt inte på :)

Bra förklarat där! :)

Men på grund av hur satellitnavigering fungerar innebär det automatiskt att den skickar vidare signaler som gäller för var dess antenn är, så alla mottagare som sen tar emot den återutsända signalen kommer att hamna på samma ställe, alltså där den första mottagaren har sin antenn.
Varför det? Mottagarna har ju ingen aning om att signalen går via en repeater. Den enda skillnaden mellan att få signalen via en repeater och att få den direkt från satelliterna är att det introduceras en liten fördröjning av signalen av repeatern. Hur stor den fördröjningen är vet jag inte, så jag kan inte säga något om hur stort positionsfel den introducerar. Hursomhelst så blir det alltid samma fördröjning för alla mottagarna så det kanske går att kompensera för.

Många (alla?) här verkar vara förtvivlat fastlåsta vid tanken på att man bara kan ha en repeater oavsett hur stor byggnaden är. Prova att släppa loss fantasin en aning.

Ja repeatern kommer givetvis bara att sända ut signaler som anger positionen för dess mottagarantenn men sätter man då en en repeater på var femte meter över hela byggandens tak så kommer GPS-mottagaren inomhus att ge en hyggligt korrekt position beroende på vilken av repeatrarna den för tillfället får informationen ifrån. Att skärma av GPS-signaler är lätt så det borde inte vara något större problem att dela upp lokalen i zoner med bara en repeater aktiv i varje zon.

Två väsentliga frågor är dock alltjämt obesvarade:
1. Vilken noggrannhet behövs?
2. Vilken budget är acceptabel för projektet?

Om svaret på fråga 2 inte är många, många gånger högre än indikationen vi fick i trådens första inlägg är det bara att glömma alltihop.

Ja repeatern kommer givetvis bara att sända ut signaler som anger positionen för dess mottagarantenn

Nej, repeatern sänder exakt samma signaler som den har fått av satelliterna (annars är den mer än en repeater). Dessa signaler innehåller (bl.a.) positionsdata för satelliten samt en tidpunkt för den positionen. Utgående från dessa data räknar sen GPS-mottagaren ut sin position (förutsatt att den har data från minst tre satelliter).

Eftersom GPS-mottagaren har en egen klocka så kan den alltså räkna ut tidsskillnaden mellan sändningen och mottagning av data och därmed också räkna ut avståndet till satelliten. Den vet då att den befinner sig på ett klot med ett visst avstånd från satelliten och där (minst) tre sådana klot skär varandra befinner sig mottagaren. (Det finns mer än en lösning, men det går att eliminera de orimliga lösningarna som anger att man befinner sig i yttre rymden.)

Det går väl knappast att få billigare mottagare än en gps?
Sändaren kan ju inte heller vara dyr, dock så kan klockan kosta en del.
Nej sändarna (du behöver flera för att inte säga många) är säkert inte heller jättedyra men systemet som skall räkna fram den signal de skall sända ut lär nog kosta.

Det skulle möjligen vara genomförbart om du kan unna dig lyxen att skapa din egen lilla mikrovärld inne i byggnaden och mata GPS:erna med egna data om hur dina fejkade satelliter flyger omkring i byggnaden. Ett sådant system bedömer jag bara är väldigt dyrt att ta fram och dessutom spräcker det ditt krav på att truckarna skall kunna köra ut och in i byggnaden med bibehållen mottagning därför att mottagarna kan inte snabbt växla mellan din inomhusvärld och verkligheten utanför. Det blir en så kallad kallstart varje gång man kör ut eller in och åtminstone 30 sekunder (förmodligen mer) då mottagarna är vilse.

Om du skall uppfylla dina egna krav måste du i stället fejka verkligheten inne i byggnaden och alltså generera egna data som exakt överensstämmer med de verkliga satelliternas rörelser men kompenserat för hur din infrastruktur av sändarantenner sitter placerade. Kostnaden för ett sådant system bedömer jag som astronomisk.

Mitt repeaterförslag lär vara löjligt billigt i jämförelse med båda dessa alternativ.

Nu så behöver man ju inte ha samma fel som från sateliterna när man kan fixa stark och bra signal.
Begränsningen ligger garanterat inte i signalstyrkan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar