Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kan man köpa en gps-SÄNDARE?
- Trådstartare bEPH
- Start datum
Melker Humala
Aktiv medlem
Ja, ni läste rätt, jag är intresserad av att köpa en SÄNDARE, dvs. en som sänder en gps-signal.(Jag vill alltså INTE köpa en mottagare av gps-signal).
Nån som vet av om/var man kan införskaffa en sådan och hur många tiotals tusen det rör sig om?
Med risk för att vara lite dryg, hur hade du tänkt att få upp den i rymden? ;-)
eller menar du något i denna stilen:
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=209
M
ROYSAN
Aktiv medlem
GPS sändare finns inte. Förutom de som sitter i sateliterna. dessa måste då oxo innehålla en frekvensnormal, (klocka) som kostar så där en tio mille.
På vargen, älgen eller björnen som har ett GPS-halsband finns en GPS mottagare samt en mobiltelefon.
Med jämna mellanrum ringer vargen upp någon som har en dator med karta på, och meddelar sina GPS positioner sedan sista uppringningen.Vilket då prickas in på kartan.
Att man kallar detta för GPS sändare är således fel.
Jägarens hundpelj funegrar på likande sätt. men istälelt för mobiltelefon sädner den hundens GPS data på en jaktradiofrekvens, 155 MHz.
Vi kan och får bara lyssna på GPS systemets sateliter.
De
Roy
På vargen, älgen eller björnen som har ett GPS-halsband finns en GPS mottagare samt en mobiltelefon.
Med jämna mellanrum ringer vargen upp någon som har en dator med karta på, och meddelar sina GPS positioner sedan sista uppringningen.Vilket då prickas in på kartan.
Jägarens hundpelj funegrar på likande sätt. men istälelt för mobiltelefon sädner den hundens GPS data på en jaktradiofrekvens, 155 MHz.
De
Roy
Helmetrock
Aktiv medlem
Vad tänker du använda den till?
Problemet med en sådan är att du skulle behöva minst tre stycken för att kunna triangulera en position och det skulle bara fungera inom en triangel av de tre sändarna.
Som Melker säger, GPS-sändare sitter på satelliter, de sänder sin position och en tidsangivelse som varje mottagare sedan räknar ut sin egen position efter.
Däremot finns det ju DGPS och liknande system för att korrigera signalen satelliten sänder genom att man har en mottagare med en bestämd position som räknar ut hur mycket satellitens signal skiljer sig från den verkliga och åt vilket håll. Sedan sänder den ut en korrigerande signal som vissa mottagare kan ta emot, men detta har inget med själva GPS-systemet att göra utan är helt fristående.
En viktig grej att tänka på är att satelliten inte sänder din position, utan tre eller fler satelliter sänder sin egen position och därefter räknar din mottagare ut sin position efter det.
Problemet med en sådan är att du skulle behöva minst tre stycken för att kunna triangulera en position och det skulle bara fungera inom en triangel av de tre sändarna.
Som Melker säger, GPS-sändare sitter på satelliter, de sänder sin position och en tidsangivelse som varje mottagare sedan räknar ut sin egen position efter.
Däremot finns det ju DGPS och liknande system för att korrigera signalen satelliten sänder genom att man har en mottagare med en bestämd position som räknar ut hur mycket satellitens signal skiljer sig från den verkliga och åt vilket håll. Sedan sänder den ut en korrigerande signal som vissa mottagare kan ta emot, men detta har inget med själva GPS-systemet att göra utan är helt fristående.
En viktig grej att tänka på är att satelliten inte sänder din position, utan tre eller fler satelliter sänder sin egen position och därefter räknar din mottagare ut sin position efter det.
Kustbo
Aktiv medlem
Ja, ni läste rätt, jag är intresserad av att köpa en SÄNDARE, dvs. en som sänder en gps-signal.(Jag vill alltså INTE köpa en mottagare av gps-signal).
Nån som vet av om/var man kan införskaffa en sådan och hur många tiotals tusen det rör sig om?
Utan att veta vad den ska användas till så bör du kunna nyttja AIS teknik då sänder du din egen position men får den från en GPS mottagare som är kopplad till din sändare, vill du kan du även få en DSC sändning men det kräver en VHF anläggning också som måste kopplas till AIS.en via en antennsplitter och då blir det inte direkt bärbart längre, men ska det monteras i ett fordon så är det ju inga problem.
En AIS sändae kostar mellan 5-10.000 kr beroende på kvalitet och hur mycket den ska kunna kopplas till andra saker (konsumentkvalitet då) men det blir ju enklare att hjälpa om du berättar vad du vill göra.
Kustbo
Aktiv medlem
Vad tänker du använda den till?
Nja DGPS systemet är inte aktivt längre iom att USA stängde av SA störningsfiltret på sina sateliter inför första Irak kriget "dessert storm" sedan när kriget var över så slogs aldrig SA filtret på igen så inget behov av en DGPS anläggning för att få rätt position idag, de flesta konsument GPS.er håller en precision av <10m minst 95% av tiden vilket räcker mer än väl för vanligt folk.
Walle
Aktiv medlem
GPS sändare finns inte. Förutom de som sitter i sateliterna. dessa måste då oxo innehålla en frekvensnormal, (klocka) som kostar så där en tio mille.
De
Roy
Du har helt fel. Det finns portabla GPS-sattelitsimulatorer som får plats i bakluckan på en bil. De finns att köpa men även att hyras. De används normalt för tesning, men ett tänkbart scenario är att använda en sådan för att lura GPS-mottagaren i t.ex. en lastbil eller värdetransportbil.
Edit: http://philosecurity.org/2008/09/07/gps-spoofing
ErlandH
Aktiv medlem
Fast den här tråden handlade ju om gps-sändare, inte om en apparat som låtsas att den sänder ut gps-signaler.Det finns portabla GPS-sattelitsimulatorer som får plats i bakluckan på en bil.
apersson850
Aktiv medlem
På Garmins lab i Kansas City har de byggt upp en simulatoranläggning som gör att de kan inbilla en mottagare att den är varsomhelst i världen. Men speciellt portabelt är det inte.
Gunnar D
Aktiv medlem
Nja DGPS systemet är inte aktivt längre iom att USA stängde av SA störningsfiltret på sina sateliter inför första Irak kriget "dessert storm" sedan när kriget var över så slogs aldrig SA filtret på igen så inget behov av en DGPS anläggning för att få rätt position idag, de flesta konsument GPS.er håller en precision av <10m minst 95% av tiden vilket räcker mer än väl för vanligt folk.
EPOS, Omnistar och WAAS är i högsta grad igâng, och EGNOS vaknar väl snart till liv fâr vi hoppas. Sen kommer Galileo med högre precision än GPS.
skogsbaronen
Aktiv medlem
Nja. Den är numera inbakad i EGNOS.
Kustbo
Aktiv medlem
EPOS, Omnistar och WAAS är i högsta grad igâng, och EGNOS vaknar väl snart till liv fâr vi hoppas. Sen kommer Galileo med högre precision än GPS.
DGPS systemet var radiobaserat och markbundet medans EGNOS/WAAS mfl. är satelitburna även de men visst är de korrigeringsssignaler men med annan teknik.
Nya system för positionsbestämning och navigering är på gång men dagens GPS kommer att hänga med länge ännu.
P.R.
Aktiv medlem
EGNOS är också igång sedan flera år tillbaka. Vissa tider har det legat nere men oftast fungerar det och senast för någon timme sedan hade jag inget problem att få korrigering på samtliga satelliter. För att EGNOS-mottagningen skall fungera behöver man dock helst vara på en plats högt upp och med fri sikt söderut.EPOS, Omnistar och WAAS är i högsta grad igâng, och EGNOS vaknar väl snart till liv fâr vi hoppas.
Gunnar D
Aktiv medlem
DGPS systemet var radiobaserat och markbundet medans EGNOS/WAAS mfl. är satelitburna även de men visst är de korrigeringsssignaler men med annan teknik.
Nya system för positionsbestämning och navigering är på gång men dagens GPS kommer att hänga med länge ännu.
Ska du korrigera mig sâ ska du göra det rätt.
Jag antar att du försöker tala om Lângvâgskorrigeringen som bl a Sjöfartsverket ansvarade för, jag tror faktiskt att lever fortfarande.
DGPS är är ett samlingsnamn för differentiell gps-korrigering, inget eget system.
Alla DGPS-system är radiobaserade, vet inte hur det annars skulle fungera.
Om du menar att man har en sändare pâ marken sâ är det just det som EPOS använder sig av. Omnistar använder reläsateliter.
Ang EGNOS, jo visst, men jag har iallafall dâlig erfarenhet av sytemets tillgänglighet, men mâste nog erkänna att jag endast provat sporadiskt senaste âren.
Anders Norén
Aktiv medlem
1998 var GPS-systemets störsignal i alla högsta grad påslagen och flottan använde därför DGPS. Om flottan fortfarande gör det vet jag inte, men jag kan tänka mig att DGPS har en högre teoretisk noggrannhet än enbart GPS, även utan störsignal.
Anders
PMD
Aktiv medlem
Nja DGPS systemet är inte aktivt längre
Vilket DGPS syftar du på? DGPS är ju en generell term som inte syftar på ett specifikt system.
PMD
Aktiv medlem
USA stängde av SA störningsfiltret på sina sateliter inför första Irak kriget "dessert storm" sedan när kriget var över så slogs aldrig SA filtret på igen så inget behov av en DGPS anläggning för att få rätt position idag, de flesta konsument GPS.er håller en precision av <10m minst 95% av tiden vilket räcker mer än väl för vanligt folk.
För vanligt folk räcker vanlig GPS, men för t.ex. precisionsinflygning och landning krävs mer, så i USA finns WAAS för (bl.a.) detta ändamål.
Det är förvisso inte traditionell DGPS, men visar ändå att det finns ett behov av bättre positionsbestämning än vad (enbart) GPS kan ge.
Mr_H
Aktiv medlem
Det närmsta du kommer är en simulator (som någon mycket riktig skrev). Den används för att mäta upp precision och annan prestanda hos GPS-mottagare.
Ett exempel på tillverkare som har ett visst utbud är Spirent: http://www.spirentfederal.com/GPS/
Även Rohde & Schwarz har sådan produkter.
Ett exempel på tillverkare som har ett visst utbud är Spirent: http://www.spirentfederal.com/GPS/
Även Rohde & Schwarz har sådan produkter.
P.R.
Aktiv medlem
Och motsvarigheten till WAAS på vår kontinent kallas EGNOS. I princip alla något lite mer avancerade mottagare sedan ett antal år (kan det vara 5 år eller något sådant?) tillbaka kan använda WAAS/EGNOS. Det är bara att slå på funktionen och vänta några minuter.För vanligt folk räcker vanlig GPS, men för t.ex. precisionsinflygning och landning krävs mer, så i USA finns WAAS för (bl.a.) detta ändamål.
Kustbo
Aktiv medlem
Det är sant att DGPS är ett samlingsnamn och jag uttryckte mig lite onoga för att inte spåra in på tekniknörderi men visst det ni skriver om olika system är helt rätt och inget okänt alls för mig men jag ville bara försöka hålla tråden på spåret istället för att snöa in på olika tekniker, men så blev det inte tyvärr.
Nåväl nog om detta med olika korrigeringstekniker för mig, hoppas trådskaparen får sitt svar, och en lösning fick han iaf från mig ochh en anna frå nnågra andra sen om det passar för användarens behov återstår att se.
Nåväl nog om detta med olika korrigeringstekniker för mig, hoppas trådskaparen får sitt svar, och en lösning fick han iaf från mig ochh en anna frå nnågra andra sen om det passar för användarens behov återstår att se.