ANNONS
Annons

kan man få hjälp till panoramavärlden?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man fotar två bilder a 45 grader för att få 90 roterar man ju kameran varvid perspektivet ändras och även skärpeplanet.

Det visar sig att de moderna programmen är så pass intelligenta att de ger mycket bra resultat även handhållet, men optimalt sett så bör man ju hålla kameran på samma fläck, helst stativ, speciellt om det är i trånga gatumiljöer. Det spelar mindre roll om motivet är långt bort.

finns det nåt program som enkelt föser ihop två bilder automatiskt:p

såg en exempelbild från nån sida där bilarna blev spöken på bilden..jaja

om du inte tar de två bilderna samtidigt lär det vara svårt att komma ifrån problem med objekt som är i rörelse

hur fungerar den här hugin....har två bilder där man hajar noll hur man ska foga ihop dem...klickar på bilderna och det kommer siffror och rutor å¨ååååh.....skulle den inte sätta ihop bilderna automatiskt

Funkar hur bra som helst för mig. Bara att ladda ner, packa upp zip-filen och köra programmet. Ingen installation behövs. Funkar bara på Windows dock.

Hugin är inte direkt användarvänligt, det är därför jag tipsar om Autostitch.

Microsoft har också ett gratisprogram kallat Microsoft ICE (Image Compositing Editor) som jag har för mig är ganska enkelt och bra.

2 bilder, 2 minuter i Hugin, 5-6 musklick. Verkar inte oöverstigligt.

Bilagor

• IMG_1966-IMG_1967.jpg
    IMG_1966-IMG_1967.jpg
    11.5 KB · Visningar: 92
Senast ändrad:
hur använder man hugin...fick det inte att fungera...måste man klicka på bilden o markera osv.
microsoft ICE fixade allt automatiskt

finns det nån kompaktkamera som gör panoraman av två bilder?..

sony ericsson satio mobilen tar ju bra tvåbildspanoraman utan förvrängningar om jag fattat rätt men den går väl inte och använda i usa bara sådär?

:p

Ja, USA har en annan spänning, 110 V, och annan frekvens, 60 Hz, i sina vägguttag.
Men det klarar de flesta mobilladdare, och jag är rätt säker på att originalladdaren till Satio klarar det.
Kolla själv vad som står på den, borde vara tryckt nåt i stil med 100-240V och 50-60Hz på laddaren.

Hur kommer det sig att ni inte tagit upp svep-panorama i denna tråden. Då behövs inga extra program efteråt.
//Bosse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar