Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kan man få hjälp till panoramavärlden?

Produkter
(logga in för att koppla)
Svep-panorama är en funktion som nyare kameror har inbyggt. Det innebär att man kan föra kameran i en riktning som man ställt in och sedan tar kameran ett antal bilder som sedan laggs ihop till ett panorama, antingen horisontellt eller vertikalt. Stativ behövs ej för dessa kameror har ofta en avanserad bildstabilisering.
//Bosse

kan inte du TS länka till en bild som du menar är panorama o vad du söker? finns en väldigt bra sida om panorma bilder utav alla dess slag.
http://www.panoramas.dk/
jag körde (vanliga panorman) på analoga tiden med hasselblads x-pan kamera dom mäter 6,5x2,4 o ser ut som på bilderna från stockholm.
Bilden från miami är tagen med 6 bilder stående tagan med ett panorama huvud från manfrotto. Optiken var canon 16-35mm 2,8L II . om du vill undvika spökmänniskor på bilderna så får du helt enkelt se till att dom står still o inte hamnar mitt i skarven mellan bilderna dom som sammanfogas.
uppladdningen på fs brukar inte vara bra på småbilder men jag hoppas du kan se formaten.

Bilagor

• Stockholm 3 .jpg
    Stockholm 3 .jpg
    13.5 KB · Visningar: 80
  • Stockholm ingång.jpg
    Stockholm ingång.jpg
    85.3 KB · Visningar: 80
  • 6 bilder .jpg
    6 bilder .jpg
    96.2 KB · Visningar: 80
När jag sveper sakta i normalläget med vår DSC-HX100V får man en bild som är ungefär 2 bilder bred och panoramat har en avslutande svart del som är lätt att klippa bort. Du kanske inte har provat detta själv.
//Bosse

Nej, jag litade på TS att det fanns problem. Men han kanske har dålig koll. Kanske det inte är något problem? Vill man ha ett smalare panorama så är det väl bara att låta bilderna överlappa mer?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar