Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kan man få hjälp till panoramavärlden?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotokula

Aktiv medlem
eländes eeeeeeeelände. att det är så svårt att hitta en kamera man är nöjd med.

jag har tittat efter kompaktkameror med panorama men tycker att alla tar för för breeeeeeeda bilder. finns det ingen som tar en bild som är ungefär två normala bilder bred...är det panorama?..tycker att 360graders,180 och kanske tom 120 är för mycket . 90 graders panorama vore bra då man kan filma en gata och få med en allt till sidan också på bilden. men finns väl ingen sådan här smalare panorama på kompaktkameror???

jäkligt irriterande :p

google streetview är riktigt skönt och titta på. kan man ta bilder som liknar google street views ? med vilken utrustning? ..google street view rules!

ja...vad behöver jag för utrustning ..ge tips ...:p

har en resa att göra väldigt snart men utan en bra kamera kanske den inte blir av...jävligt irriterande:(

vill vill vill ta bilder som google street view ser ut på skärmen:)

Nu har jag ingen kompaktkamera så jag kanske är ute och cyklar. Är det inte så att det egentligen är en normal bild som beskärs som ett panorama, dvs långsmal? I så fall är det bara att beskära bilden till det format du vill ha.

Vill du ha full kontroll är det bäst att fixa det själv i datorn. Sätt kameran på ett stativ och vrid kameran mellan varje tagning (se till att ha stort överlapp mellan varje bild). Sedan kan de bilderna sättas ihop av mer eller mindre smarta program, det finns gratis och billiga till avancerade och dyra som klarar flera tusen bilder. (fungerar även i Photoshop om du har tillgång till det).

Själva visningen som liknar Google Street View innebär en del kunnande i programmering, Om man nöjer sig med att kunna flytta runt, zooma in och ut finns en programuppsättning från Krpano som är smidigt att använda. Även i det programmet bör man vara kunnig i programmering om man vill kunna bygga in virtuella visningar med flera bilder och lägga till "hotspots" m.m.

vill inte hålla på med att klippa bilder smalare. borde väl finnas nån kamera som tar bilder som google street view visar världen på skärmen. illa det här. går inte ta bilder som jag vill se dem. inte på ett enkelt sätt iallafall.

vem vill se bilder i superlånga panorama som är superlåga, ser inte bra ut, opraktiskt osv. en bild som är ca 90 grader...kan man inte ta en sån? som i google street view.....

hmm.mycket besviken nu på kameramarknaden...dem gör medvetet kassa grejer. :(

vill inte hålla på med att klippa bilder smalare. borde väl finnas nån kamera som tar bilder som google street view visar världen på skärmen. illa det här. går inte ta bilder som jag vill se dem. inte på ett enkelt sätt iallafall.

vem vill se bilder i superlånga panorama som är superlåga, ser inte bra ut, opraktiskt osv. en bild som är ca 90 grader...kan man inte ta en sån? som i google street view.....

hmm.mycket besviken nu på kameramarknaden...dem gör medvetet kassa grejer. :(

Jahaja, du får väl konstruera en sådan själv då.
Synd att mitt svar inte var till hjälp.

jag har tittat efter kompaktkameror med panorama men tycker att alla tar för för breeeeeeeda bilder. finns det ingen som tar en bild som är ungefär två normala bilder bred...är det panorama?..tycker att 360graders,180 och kanske tom 120 är för mycket . 90 graders panorama vore bra då man kan filma en gata och få med en allt till sidan också på bilden. men finns väl ingen sådan här smalare panorama på kompaktkameror???

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, menar du att panoramafunktionen hos kompaktkameror ger för breda bilder eller tycker du at de vanliga bilderna från kompaktkameror är för breda?

google streetview är riktigt skönt och titta på. kan man ta bilder som liknar google street views ? med vilken utrustning? ..google street view rules!

Det som krävs för det är väl ungefär dåligt ljus, ett oskarpt objektiv med mycket förvrängning och en dålig kamera ;-)

"hmm.mycket besviken nu på kameramarknaden...dem gör medvetet kassa grejer. :("

Gå in till en välsorterad kamerabutik så får den hjälp du behöver!

Han vill ha något som inte finns och aldrig kommer att finnas. En kamera som tar panorama, men ändå inte, plus att den ska producera Google Street View bilder också.

Av trådskaparens svar att döma känns det inte längre som en seriös fråga.

ja...vad behöver jag för utrustning ..ge tips ...:p

har en resa att göra väldigt snart men utan en bra kamera kanske den inte blir av...jävligt irriterande:(

vill vill vill ta bilder som google street view ser ut på skärmen:)

Ta två bilder och sätt ihop dem i gratisprogrammet Hugin. Blir perfekt.

om man tar två bilder brevid varandra., ungefärligt....utan stativ alltså....så fogar hugin ihop dem alltså och klipper av ojämnheterna" uppe och nere...är det så hugin fungerar=?

Ett vidvinkelobjektiv kan ju fånga 90 grader utan problem på en gång. Men det blir ju skillnad på perspektivet om man tar en bild, eller fogar samman två bilder där det används 45 grader från varje.

Ett vidvinkelobjektiv kan ju fånga 90 grader utan problem på en gång. Men det blir ju skillnad på perspektivet om man tar en bild, eller fogar samman två bilder där det används 45 grader från varje.

vid kraftig vidvinkel ser äl allt bara avlägset ut? två ihopfogade bilder verkar som en bättre ide:p

men grejen att man måste "klistra ihop" när man ihopfogar två bilder o klippa vid panorama är inte så kul...

Perspektivet är ju bara beroende av var kameran är placerad i förhållande till motivet. En vidvinkel som täcker 90 grader, eller två ihopklistrade bilder på 45 grader vardera borde inte ge någon skillnad.

Ett tips när man tar flera bilder som ska sättas ihop till ett panorama är för övrigt att ta bilderna i stående format. Bilden blir så väldigt långsmal annars.

Perspektivet är ju bara beroende av var kameran är placerad i förhållande till motivet. En vidvinkel som täcker 90 grader, eller två ihopklistrade bilder på 45 grader vardera borde inte ge någon skillnad.

Ett tips när man tar flera bilder som ska sättas ihop till ett panorama är för övrigt att ta bilderna i stående format. Bilden blir så väldigt långsmal annars.

Om man fotar två bilder a 45 grader för att få 90 roterar man ju kameran varvid perspektivet ändras och även skärpeplanet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar