Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man ångra bildformatinställning från kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stene_68

Aktiv medlem
Fotade i raw med kameran inställd på bildformatet 16/9 men kom sen på att jag ville ha hela storleken på en av bilderna, dvs 4/3. Filerna har samma storlek oavsett bildformat. Testade en gång ett annat konverteringsprogram där man fick fram hela bilden oavsett kamerainställning, men jag minns inte vilket det var.

/Sten

Nu är jag inte expert på just Panasonics bildformat men vet att flera modeller, t ex GH1&2 har det valet. Åtminstone med en dedicerad konverter som direkt behandlar metadata med t ex distorsion, CA vignettering så går det inte mig veterligt att ångra. Det finns emellertid andra program där en heter raw.... Som du borde kunna hitta på nätet gratis. Tänk bara på att alla dessa kortigeringar måste göras manuellt. Jag är inte helt säker på att man kan ångra format (finns det med i råfilen eller är dessa pixlar utanför avsedda ram inaktiva vid fotandet?).

Tack för tipsen. Kom på sen att det går med Samsung RAW Converter som följde med EX1. Brukar använda LR annars.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto