ANNONS
Annons

Kan jag ta fullt betalt för min hobby?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Perw

Aktiv medlem
Hej!

Jag har jobbat i Norge under sommaren, för 4e året, och under tiden haft all möjlighet att ta mängder utav bilder på fantastiska vyer, vilket jag även gjort föregående år men nu med en systemkamera á Canon 60D istället för en kompaktkamera.

För ett par år sedan gav jag bort bilder som jag tog med kompaktkameran, vilka senare trycktes upp, tillsammans med andra bilder, på kartor som gavs till turister, med mitt namn på dessa såklart.

Nu vill samma företag KÖPA bilder jag tagit i år med systemkameran, även turistkontoret för området har frågat om jag är villig att sälja bilder till dem.

Bifogar en exempelbild.

Bilderna kommer då alltså tryckas upp i turistbrochyrer/magasin och de kommer att användas för att visa vad området har att erbjuda för turister.
De kommer även att tryckas upp i större format för att visas upp på expo'n där världens ledande kryssningsföretag deltar för att välja ut nästkommande års kryssningsdestinationer.

Så min fråga är alltså: Kan jag ha SFF:s prisguide 2013 som riktmärke och sedan dra av pris/bild för att få sålt bilderna samt för att jag har detta som hobbyverksamhet?

Vad rekomenderas?

Tack på förhand!

Bilagor

• exempel.jpg
    exempel.jpg
    553.3 KB · Visningar: 254
Ingen som har någon bra rekomendation?

Är 800:-/bild OK för 10Mb stora digitala kopior med en öppen licens för ett år, exclusive vidareförsäljning såklart.

Det är ju inget uppdrag jag har haft för dessa kunder, utan dom gillar helt enkelt mina bilder och vill köpa dom som arkivbilder.

Om du och kunden tycker det är okej är det okej. Summan låter inte helt orimlig.
Hej Erik!
Rekommenderar SFF 800 kr/bild?
Kanske ok om det är arkivbilder men vad ska de med arkivbilder till?
Kommer de att gå i tryck t.ex. reklamkattaloger?
Hur många bilder gäller det?
Är du själv nöjd med 800/bild?
Kanske vill de betala mer för fri användning utan tidsbegränsning?(då talar vi om en hel del mer en 800 kr/bild)
Bara lite funderingar som jag själv skulle tagit upp i sammanhanget.

SSF:s prisgudie är en guide för yrkesverksamma fotografer med egen rörelse och alla de kostnader och skatter som kommer till. Det är egentligen bara i dagspress där det finns en prislista som verkligen gäller. Medieutgivarna har nämligen avtal med BLF.

Jag har jobbat som frilans i 20 år och jag får bedöma fall till fall. Jag vill ha ut en vettig timpenning, men är det mer omfattande uppdrag kan jag gå ner mer i pris eftersom andelen riktpriserna tar höjd för odebiterbar tid mellan uppdrag. Det jag försöker säga är helt enkelt att allt beror på. Är jag nöjd så är jag nöjd, men åren har jag skaffat mig en mer detaljerad uppfattning om vad jag är nöjd med och vad jag är extra nöjd med.

Mitt korta svar är att 800 kr/bild för ett år är helt okej, särskilt om det gäller flera bilder. Arkivpriset för dagspress ligger på ca 750 kr/bild. Jag känner till turistbyråer som erbjudit betydligt sämre till fullt professionella fotografer. Vi lever i en värld där de allra flesta arkivbilder säljs från royaltyfria sajter för några tior styck.

Tillägg: Vill samtidigt protestera lite mot tankesättet att en amatörtagen bild skulle vara mindre värd än en som ett proffs tagit. Om kunden tycker den är rätt för dem så är de ju också redo att betala fullt pris. Finns ingen anledning att ha någon amatörrabatt i detta avseende (kan vara lite skillnad när det gäller timdebitering). Däremot kan kunder ha olika uppfattning av vad som är fullpris. En tidning och en reklambyrå lever i olika verkligheter.

Om du och kunden tycker det är okej är det okej. Summan låter inte helt orimlig.

Tack för svaret =)

Ser på SFF:s prislista att deras riktpris för en royaltyfri arkivbild á 10Mb ligger på 3500:-för 1 år.
Jag lägger mig ju alltså otroligt långt under detta riktpris, men antar att dessa priser riktar sig mot proffesionella fotografer som tar det som ett jobb?

Tack för svaret =)

Ser på SFF:s prislista att deras riktpris för en royaltyfri arkivbild á 10Mb ligger på 3500:-för 1 år.
Jag lägger mig ju alltså otroligt långt under detta riktpris, men antar att dessa priser riktar sig mot proffesionella fotografer som tar det som ett jobb?
?????
Vad jobbar du med annars?
Jag jobbar som fotograf men jag är kanske även duktig på det du sysslar med?
Kanske någon kund gillar mitt arbete så då gör jag det för 1/3 av vad du tar betalt, för jag är ju inte du!
Men om de gillar mitt jobb varför då inte ta betalt för det?
Varför hjälpa till att dumpa marknaden?
Företag som själv ska känna sina pengar utnyttjar möjligheter att dumpa priser men sänker inte sina egna!
Vill de nu ha dina bilder så ta betalt!
Vist kan du ge ett bra pris men 800 kr känns som att utnyttja dig!
Jag förstår man blir glad och smickrad att någon gillar och vill betala för ens bilder men ska man för den saken prostituera sig? Det är ju sedan möjligt att de inte tycker dina bilder är värda mer en 800 kr?
Men känn dem på pulsen! Skriv till dem vas SFF rekommenderar och försök känna av var deras nivå ligger.

Vad vill de betala?

Att det skulle vara skillnad på amatöt och proffsbild är väl det första jag tänker på - nedvärdera inte din bild ... sen var du vill lägga dig är helt och hållet upp till dig men börja inte med det här med amatörbild ... det är tyvärr bara ett skäl att sänka priserna men det funkar inte när en bild är bra ..
Ta i ordentligt och se vad de säger ..
Lycka till och tro på dina bilder - de gör ju det??

Glenn

Hej Erik!
Rekommenderar SFF 800 kr/bild?
Kanske ok om det är arkivbilder men vad ska de med arkivbilder till?
Kommer de att gå i tryck t.ex. reklamkattaloger?
Hur många bilder gäller det?
Är du själv nöjd med 800/bild?
Kanske vill de betala mer för fri användning utan tidsbegränsning?(då talar vi om en hel del mer en 800 kr/bild)
Bara lite funderingar som jag själv skulle tagit upp i sammanhanget.

SFF rekommenderar 3100:- för en royaltyfri bild á 10MB, 300 dpi.

Det jag vet säkert är att företaget som frågat mig vill ha bilderna till tryck på USBminnen som ska användas som "give-aways" med information om området bilderna är tagna i och ska ges till dessa stora kryssningsföretag för att locka dem till att lägga sina rutter via området.
Sen ska dom även tryckas på kartor (storlek A4) som ges till turister som åker på guidade bussturer i 8 timmar, dessa trycks upp i storleksantal 15-20000st/säsong
Dom ska även visas upp på hemsidan för företaget.

Turistkontoret som också vill köpa bilder kommer sannolikt att använda dessa tryckta i magasin som posters. Sannolikt även här: http://www.nordfjord.no/no/ för att locka turister som ändamål.

Antalet bilder är ännu inte sagt, men över 10 verkar osannolikt även om jag har många fler.

?????
Vad jobbar du med annars?
Jag jobbar som fotograf men jag är kanske även duktig på det du sysslar med?
Kanske någon kund gillar mitt arbete så då gör jag det för 1/3 av vad du tar betalt, för jag är ju inte du!
Men om de gillar mitt jobb varför då inte ta betalt för det?
Varför hjälpa till att dumpa marknaden?
Företag som själv ska känna sina pengar utnyttjar möjligheter att dumpa priser men sänker inte sina egna!
Vill de nu ha dina bilder så ta betalt!
Vist kan du ge ett bra pris men 800 kr känns som att utnyttja dig!
Jag förstår man blir glad och smickrad att någon gillar och vill betala för ens bilder men ska man för den saken prostituera sig? Det är ju sedan möjligt att de inte tycker dina bilder är värda mer en 800 kr?
Men känn dem på pulsen! Skriv till dem vas SFF rekommenderar och försök känna av var deras nivå ligger.

Ett mycket bra inlägg, detta sporrar mig!

Dom bad mig att säga ett pris, vilket jag ville tänka på (rådfråga här t.ex) Så någon prisuppgift av mig har dom ännu inte fått.

Och som du säger så vill dom ha mina bilder.
Dom bor i området och rör sig där året om, vilket innebär att dom har all möjlighet att ta egna bilder, men dom vill ha mina, det säger ju en del.

Jag har plockat ihop en .pdf-bok som jag har tänkt skicka som innehåller ca 25 bilder som jag tänkte att dom får för att kolla i och välja bilder därifrån, samtliga är redigerade och klara.

Stort tack för ditt inlägg!

Att det skulle vara skillnad på amatöt och proffsbild är väl det första jag tänker på - nedvärdera inte din bild ... sen var du vill lägga dig är helt och hållet upp till dig men börja inte med det här med amatörbild ... det är tyvärr bara ett skäl att sänka priserna men det funkar inte när en bild är bra ..
Ta i ordentligt och se vad de säger ..
Lycka till och tro på dina bilder - de gör ju det??

Glenn

Ett härligt sporrande inlägg! Stort tack för det!

Jo att dom tror på mina bilder och att jag ska göra detsamma har du helt rätt i.

Som jag skrev i tidigare inlägg, dom bor i området året om och har all möjlighet att ta bilder på samma ställen som jag, men dom vill ha just mina, det säger ju en del.

Stort tack för din lyckönskan!

jag har sålt bilder till resetidningar som tex omslag o då låg priset på 4000 kr + moms o priset är dyrare om bilden är tagen utomlands. Småbilder inne i tidningen fick jag 700 + moms för. Om vi ser till dagspress så ger dom sällan några vettiga pengar pga att dom oftast har avtal med bildbyråer etc. Kolla prislistan på blf/sf o följ minst den för varför köra röda kors verksamhet? Dom kör inte billiga priser i Norge för turister ;-)

SSF:s prisgudie är en guide för yrkesverksamma fotografer med egen rörelse och alla de kostnader och skatter som kommer till. Det är egentligen bara i dagspress där det finns en prislista som verkligen gäller. Medieutgivarna har nämligen avtal med BLF.

Jag har jobbat som frilans i 20 år och jag får bedöma fall till fall. Jag vill ha ut en vettig timpenning, men är det mer omfattande uppdrag kan jag gå ner mer i pris eftersom andelen riktpriserna tar höjd för odebiterbar tid mellan uppdrag. Det jag försöker säga är helt enkelt att allt beror på. Är jag nöjd så är jag nöjd, men åren har jag skaffat mig en mer detaljerad uppfattning om vad jag är nöjd med och vad jag är extra nöjd med.

Mitt korta svar är att 800 kr/bild för ett år är helt okej, särskilt om det gäller flera bilder. Arkivpriset för dagspress ligger på ca 750 kr/bild. Jag känner till turistbyråer som erbjudit betydligt sämre till fullt professionella fotografer. Vi lever i en värld där de allra flesta arkivbilder säljs från royaltyfria sajter för några tior styck.

Tillägg: Vill samtidigt protestera lite mot tankesättet att en amatörtagen bild skulle vara mindre värd än en som ett proffs tagit. Om kunden tycker den är rätt för dem så är de ju också redo att betala fullt pris. Finns ingen anledning att ha någon amatörrabatt i detta avseende (kan vara lite skillnad när det gäller timdebitering). Däremot kan kunder ha olika uppfattning av vad som är fullpris. En tidning och en reklambyrå lever i olika verkligheter.

Stort tack för ditt utfyllande inlägg, värdesätter information och rekommendationer från yrkesverksamma högt!

Och du har helt rätt i detta med amatör vs proffs-tänket jag har, beror helt enkelt på osäkerheten jag känner inför denna branch då jag inte har fotat "på riktigt" med en dslr förns i Januari i år och att jag nu "redan" har fått förfrågan om att sälja bilder.

I ett tidigare inlägg har jag nämnt var dessa bilder sannolikt kommer användas till.

Tack för din syn på detta!

däremot är jag lite osäker på om bilden du visat håller för tryck du har ett stort blåstick i skuggorna o molnen ser inte normala ut o trycker du in gammut warning/tryckbarhetsvarning så varnar den typ över hela bilden. Jag vet att dom flesta gillar rikliga färger men det är bra att kolla att det går att trycka eftersom dom ska kör trycksaker från bilderna. Ingen kritik utan i all välmening. Lycka till

däremot är jag lite osäker på om bilden du visat håller för tryck du har ett stort blåstick i skuggorna o molnen ser inte normala ut o trycker du in gammut warning/tryckbarhetsvarning så varnar den typ över hela bilden. Jag vet att dom flesta gillar rikliga färger men det är bra att kolla att det går att trycka eftersom dom ska kör trycksaker från bilderna. Ingen kritik utan i all välmening. Lycka till

Stort tack för din hjälp!

Molnen är sådana tack vare canons 10-22mm objektiv, högdagarna är sänkt för att plocka fram mera detalj i dom.

Ursäkta en tråkig kommentar.*
Tänk på att du måste ta med inkomsten i din deklaration … (… vom den blir för hög, vet inte var gränsen går).
/jonas

*(Tråkig, men viktig … vi skulle inte ha det så bra i Sverige om vi inte betalade skatt … )

Ursäkta en tråkig kommentar.*
Tänk på att du måste ta med inkomsten i din deklaration … (… vom den blir för hög, vet inte var gränsen går).
/jonas

*(Tråkig, men viktig … vi skulle inte ha det så bra i Sverige om vi inte betalade skatt … )

Har läst en del trådar ang. just detta och har la kommit fram till att man inte ska komma över en inkomst på runt 20000:-/år för att det fortfarande ska ses som en hobby samt att man inte får ta uppdrag som hobbyfotograf utan "bara" kan sälja bilder man tagit "frivilligt".... en liten djungel det där.

Stort tack för ditt inlägg iallafall!

Har läst en del trådar ang. just detta och har la kommit fram till att man inte ska komma över en inkomst på runt 20000:-/år för att det fortfarande ska ses som en hobby samt att man inte får ta uppdrag som hobbyfotograf utan "bara" kan sälja bilder man tagit "frivilligt".... en liten djungel det där.

Finns det någon källhänvisning/sida med konkret fakta angående dessa siffror?

Mvh Henrik

Bara för att undvika olyckliga missförstånd: Inkomsten ska deklareras även om den är under det - den gränsen gäller bar för om man kan räkna sin verksamhet som hobby eller ej. Inkomster ska likafullt deklareras.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar