Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Kan jag redigera film med formatet AVCHD med Adobe Premiere 4?
- Trådstartare anpahl
- Start datum
non-fiction
Medlem
Köpte i höstas en ny filmkamera en Sony Hdr-cx130 och upptäckte idag att mitt redigeringsprogram Adobe Premiere inte kunde hämta detta formatet. Finns det något sätt att komma runt detta eller måste jag köpa nytt redigeringsprogram.
Du kan konvertera materialet till mer redigeringsvänliga format. De två bästa är förmodligen cineform och DNxHD. Den sistnämnda är gratis och cineform har trialversion.
Rekommenderar annars CS5.5, Premiere 6 har väll precis släppts också. De hanterar material filmat med DSLR lite bättre.
Edit: Har du Premiere Elements 4 eller Premiere CS4?
Rempe
Aktiv medlem
Alla mina filmer från min kamera (Canon 5d) konverterar jag till smidigare format med hjälp av gratisprogrammet MPEG streamclip. Fungerar väldigt bra och sökte runt lite på nätet efter lämpliga filsystem att konvertera till. När detta väl är gjort flyter redigering smidigt även på min gamla macdator.
Mankan G
Aktiv medlem
Ett alternativ är det som Jakob skrev. Då kan du fortsätta med ditt gamla program. Annars blir det till att köpa nytt.
Nya finns givetvis i en uppsjö. Tänk bara igenom ditt val ordentligt. Jag skriver detta för jag har relativt nyligen gjort samma sak. Vissa program, läs proffsvarianterna såsom Premiere CS6 är oerhört avancerade med en ordentligt brant inlärningskurva före du behärskar det. Andra såsom Pinnacle Studio är mycket enklare men samtidigt mer begränsat. Mina behov fick styra och då jag endast använder kameran till familjefilmer så fick enkelheten styra. Pinnacle Studio blev mitt val. Provade även Premiere Elements och den "riktiga" Premiere men orkade inte lära om mig.....
Nya finns givetvis i en uppsjö. Tänk bara igenom ditt val ordentligt. Jag skriver detta för jag har relativt nyligen gjort samma sak. Vissa program, läs proffsvarianterna såsom Premiere CS6 är oerhört avancerade med en ordentligt brant inlärningskurva före du behärskar det. Andra såsom Pinnacle Studio är mycket enklare men samtidigt mer begränsat. Mina behov fick styra och då jag endast använder kameran till familjefilmer så fick enkelheten styra. Pinnacle Studio blev mitt val. Provade även Premiere Elements och den "riktiga" Premiere men orkade inte lära om mig.....
Haraldus
Aktiv medlem
Hur konvertera AVCHD-video från Sony DSC TX10
Jag lånar den här tråden…
Jag tänkte lägga in AVCHD-video från kompaktkameran Sony DSC TX10 i bildspelsprogrammet ProShowGold men det formatet funkar ej där. Kameran ger filformat .MTS vilket inte heller MPEG streamclip förstår. Däremot kan videon visas i Win7, Windows Media Player. Hur konvertera till format som ProShowGold förstår?
/Harald
Jag lånar den här tråden…
Jag tänkte lägga in AVCHD-video från kompaktkameran Sony DSC TX10 i bildspelsprogrammet ProShowGold men det formatet funkar ej där. Kameran ger filformat .MTS vilket inte heller MPEG streamclip förstår. Däremot kan videon visas i Win7, Windows Media Player. Hur konvertera till format som ProShowGold förstår?
/Harald
Irie Micke
Aktiv medlem
Kan mycket väl vara så att om du importerar från kameran (med filstruktur) att det fungerar. MTS filer fungerar inte utan tillhörande styrfiler (inte på Mac ivf)
Irie Micke
Aktiv medlem
Styrfilerna ligger i hela mappstrukturen, dvs man kan inte lyfta över vissa .MTS filer på en disk för att senare importera. (detta gäller iMovie & FCPX) har för mig att Sony Vegas kan klarar av det...
kim_plutonen.com
Aktiv medlem
AVCHD-formatet är byggt för att hålla intakt mappstruktur. Materialet är alltså Root-Mappen och allt under den. Flyttar man en enda fil så riskerar man att sabba allt.
kim_plutonen.com
Aktiv medlem
...
Skall pröva med att importera hela mappen direkt in i premier via premiers media browser.
Det är så det är tänkt att fungera med Premiere.