ANNONS
Annons

kan ej öppna raw trots adobe-nerladdning.

Produkter
(logga in för att koppla)

motvind_

Aktiv medlem
Jag har canon eos 5d mark II.
Körde först med annan kamera och ps cs3. då gick det att bara dra in mina raw-filer efter att ha laddat ner det där pluginet från adobes sida. när jag köpte nya kameran gick inte detta. har gång på gång fått konvertera skiten till dng-filer för att kunna öppna dem i camera raw.

nu har jag laddat ner cs5 och tänkte att "nu äntligen!", men nä. samma sak. det funkar inte! har inte testat att konvertera till dng men ska man verkligen behöva göra det varje gång? det kan ju inte vara möjligt?

blir galen!
har laddat ner från: http://www.adobe.com/support/downloa...17&fileID=4581

http://www.adobe.com/se/products/pho...cameraraw.html

Dina länkar fungerar inte så det är inte så lätt att veta vad du har laddat ner.
Däremot ska väl CameraRaw för CS5 klara 5DMk2 utan problem.
Har du Mac eller PC?
Jag har PC och dubbelklickar bara på rawfilen och då öppnas Camera Raw.

Dina länkar fungerar inte så det är inte så lätt att veta vad du har laddat ner.
Däremot ska väl CameraRaw för CS5 klara 5DMk2 utan problem.
Har du Mac eller PC?
Jag har PC och dubbelklickar bara på rawfilen och då öppnas Camera Raw.

konstigt. men det är de där vanliga från adobes hemsida.
dubbelklickar jag får jag upp den som vanligt i ett vanligt bildvisningsprogram.
jag har pc.

har laddat ner inställningar för raw cs5. har uppdaterat adobe application manager. ungefär hundra gånger.
får bara att det inte går att uppdatera. och i ps står det bara att det inte är rätt typ av dokument. blir så trött.

Fast det enklaste är väl att välja updates under hjälpmenyn i PS, då vet du att det blir rätt installerat.
Det ska ju gå bra att installera den nedladdade filen i och för sig, men går du genom menyerna så är du säker på att få rätt version.
När jag kollade nu så har du laddat ner rätt version, men om du säger att rawfilen öppnas i ett bildvisningsprogram istället för att öppna PS när du dubbelklickar så förstår jag inte.
Har du aktiverat din licens? Kan ju vara något sådant kanske?

Senast ändrad:
CS3 har inte stöd för raw för en Canon 5DMKII.
CS4 eller senare har stöd för denna kamera.
CS 5 skall ju absolut fungera med din kamera, låt Adobe uppdatera din programvara via Help samt updates.
Ser att någon hann före mig med tips...

Lite off topic

Men jag kör bara DNG numera i min Pentax K-5, samma RAWmöjligheter, mindre bildfiler. en fil och behöver aldrig oroa mig för att min kameramodell inte finns med vid en ny version av PS/L/AP etc etc

Funkar det inte att köra DNG i kameran på Nikon och Canon???

Med CS4 eller CS5 ska det gå bra att öppna filerna. Jag gör det själv utan problem så det är givetvis inte Adobes mjukvara som det är fel på

Det står att det inte finns några uppdateringar att hämta, men bra tips iafl!

Men varför finns det nerladdningar om att stödja raw-format till cs5 om det ska ingå?

Och det funkar fortf inte :/ Orkar verkligen inte sitta och konvertera alla till dng som jag fått göra innan, det tar så mycket onödig tid när man vet att det ska gå. Kollade på en annan bild nu, då försöker den öppna i ps men det står fortf att programmet inte stödjer detta typ av dokument (engelska då).

Det står även CR2-fil när jag håller musen på bilden, kan det betyda nått?

Har laddat ner raw-uppdateringen och även uppdaterat Adobe application manager. När jag sedan skall köra hela raw-uppdateringen står det något om att det inte går att uppdatera, alltså, sista steget typ. Eller jag fattar ingenting. GAH!

Att man behöver uppdatera Camera Raw då och då beror på att den förbättras och att nya kameror tillkommer som behöver stöd. Den som följer med programmet är äldre.
Prova att avinstallera Photoshop och installera det igen. Något är fel, eftersom CS5 ska stödja Canon 5DMk2 redan med den Camera Raw som ingår vid installationen.

Det står att det inte finns några uppdateringar att hämta, men bra tips iafl!

Men varför finns det nerladdningar om att stödja raw-format till cs5 om det ska ingå?

Och det funkar fortf inte :/ Orkar verkligen inte sitta och konvertera alla till dng som jag fått göra innan, det tar så mycket onödig tid när man vet att det ska gå. Kollade på en annan bild nu, då försöker den öppna i ps men det står fortf att programmet inte stödjer detta typ av dokument (engelska då).

Det står även CR2-fil när jag håller musen på bilden, kan det betyda nått?

Har laddat ner raw-uppdateringen och även uppdaterat Adobe application manager. När jag sedan skall köra hela raw-uppdateringen står det något om att det inte går att uppdatera, alltså, sista steget typ. Eller jag fattar ingenting. GAH!

Kontrollera så att det är rätt Camera Raw.8bi fil som används i din dator. I min dator ligger den på följande plats. C:\Program\Delade filer\Adobe\Plug-Ins\CS5\File Formats\Camera Raw.8bi

Sök i din dator efter filen, för det kan ligga på andra platser. Om du hittar flera eller på andra platser så radera dem och stoppa in den senaste från 18/11 2010 under ovan angiven adress, sen funkar det säkert.

Kontrollera så att det är rätt Camera Raw.8bi fil som används i din dator. I min dator ligger den på följande plats. C:\Program\Delade filer\Adobe\Plug-Ins\CS5\File Formats\Camera Raw.8bi

Sök i din dator efter filen, för det kan ligga på andra platser. Om du hittar flera eller på andra platser så radera dem och stoppa in den senaste från 18/11 2010 under ovan angiven adress, sen funkar det säkert.

jag har ingen fil som heter det vad jag kan se. det står vilka format jag kan öppna, raw finns inte med. kan man fixa detta? lätt! :p

okej, hittar alltså inget raw-format under "files format", utan bara alla andra format som dng och jpeg osv.
Provade då att återigen försöka uppdatera raw-grejen från adobes hemsida, och får då meddelandet "Uppdateringen är inte tillämplig" ... suck!

Har du provat att avinstallera och sedan installera om PS?
Något är ju uppenbarligen fel och har du aktiverat programmet?

Hämta flen: http://download.adobe.com/pub/adobe/photoshop/cameraraw/win/6.x/Camera_Raw_6_3_updater.zip
och spara den på skrivbordet. Öppna och packa upp den i mappen som jag angav innan. Sen skall det fungera.

det är det jag försökt. då står det "Uppdateringen är inte tillämplig"...
på cs3 funkade det inte heller att öppna mina canon-raw bilder utan jag fick alltid göra om dem till dng, även om jag laddat ner den här uppdateringen.

dock, jag har laddat ner ps och har kvar cs3 på datorn. kan det ha med detta att göra?
varför står det bara "Uppdateringen är inte tillämplig" ?

ingenting går som jag vill. har laddat ner på nytt, från ett annat ställe. allt gick kalas. men nej
fel typ av dokument. precis som innan. och ingen raw-filgrej i plug-in'sen. och jag kan inte ladda ner och uppdatera då det står att det inte är möjligt. GAH!!

alltså, felet måste ju vara i antingen mina filer från canon.
jag kör på minsta raw+minsta jpeg just nu.

jag har installerat från flera olika ställen nu och det går inte.
något är tokigt alltså.

och sen, när jag då tänker att jag ska göra det manuellt och ladda ner plug-in'et fast man inte ska behöva göra det, så står det i Adobe application manager att det inte är möjligt att göra uppdateringen. Så då måste det ju vara något fel där också. Har försökt och letat som en galning på min dator efter det programmet för att ta bort och lägga till igen eller whatever, men det funkar inte heller. Det finns inte på datorn utan kommer bara upp när det står att det inte går att uppdatera. Som när jag försöker lägga till camera raw-grejen.

Seriöst, vad ska jag göra? :( Jag orkar inte sitta och göra om alla filer till dng igen, det funkar inte!

alltså, felet måste ju vara i antingen mina filer från canon.
jag kör på minsta raw+minsta jpeg just nu.

jag har installerat från flera olika ställen nu och det går inte.
något är tokigt alltså.

och sen, när jag då tänker att jag ska göra det manuellt och ladda ner plug-in'et fast man inte ska behöva göra det, så står det i Adobe application manager att det inte är möjligt att göra uppdateringen. Så då måste det ju vara något fel där också. Har försökt och letat som en galning på min dator efter det programmet för att ta bort och lägga till igen eller whatever, men det funkar inte heller. Det finns inte på datorn utan kommer bara upp när det står att det inte går att uppdatera. Som när jag försöker lägga till camera raw-grejen.

Seriöst, vad ska jag göra? :( Jag orkar inte sitta och göra om alla filer till dng igen, det funkar inte!

Vad menar du minsta raw? Canons sRaw? Sluta med det, välj vanligt raw och se om det hjälper.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar