ANNONS
Annons

kan ej öppna raw trots adobe-nerladdning.

Produkter
(logga in för att koppla)
ska testa. men då blir det väldigt mycket större bilder och väldigt mycket mindre plats på minneskortet. men är detta verkligen nödvändigt? vad betyder s:et framför RAW?

Small RAW. Har för mig att det är 10 mpixel.
Och varför i hela fridens namn köpa en 5Dmk2 och inte utnyttja hela upplösningen ?
Hade det inte varit bättre att i så fall spara pengar på att köpa en 10 mpxel kamera ?

Small RAW. Har för mig att det är 10 mpixel.
Och varför i hela fridens namn köpa en 5Dmk2 och inte utnyttja hela upplösningen ?
Hade det inte varit bättre att i så fall spara pengar på att köpa en 10 mpxel kamera ?

Jag har fotat i snart tio år, detta är min tredje systemkamera så jag är inte någon liten tjej som inte kan något och köper en ny kamera. Jag har kört på de inställningarna för jag inte fotat något som jag behöver använda till något större än bilder på nätet än så länge. De bilder jag haft som fotouppdrag har även de funkar prima vid förstoring och liknande. Det handlar även om att min dator är fruktansvärt seg just nu, att min photoshop lever ett eget liv, att jag inte har någon ordning på mina bilder (eftersom allt går så jäkla långsamt) = jag har inte orkat sätta mig och ta största storlek och köra superjätteseriöst fören allt är klart. Dvs, min dator samt mitt photoshop.

Men varför ska inte sRaw funka som vanligt i ps cs5?

Jag har fotat i snart tio år, detta är min tredje systemkamera så jag är inte någon liten tjej som inte kan något och köper en ny kamera. Jag har kört på de inställningarna för jag inte fotat något som jag behöver använda till något större än bilder på nätet än så länge. De bilder jag haft som fotouppdrag har även de funkar prima vid förstoring och liknande. Det handlar även om att min dator är fruktansvärt seg just nu, att min photoshop lever ett eget liv, att jag inte har någon ordning på mina bilder (eftersom allt går så jäkla långsamt) = jag har inte orkat sätta mig och ta största storlek och köra superjätteseriöst fören allt är klart. Dvs, min dator samt mitt photoshop.

Men varför ska inte sRaw funka som vanligt i ps cs5?

Ta det inte som kritik. Blev bara förvånad över att man inte använder kamerans hela potential.

Men till frågan.
I princip har du rätt. Adobe borde öppnat sRAW också. Men har du sagt åt datorn att den ska öppna sRAW med Adobe ?
Ladda över bilder till en mapp och högerklicka på en dom. Välj "Öppna med" och välj Photoshop. Glöm inte klicka i rutan som säger att den alltid ska göra så.
Skulle det inte funka så får du göra som i tidigare råd att installera om Photoshop för i så fall måste felet vara med programvaran.
Lycka till.

det funkar! guud jag är så glad att jag hoppar upp och ner i stolen ;)

jag har provat med tre olika versioner, eller fyra? och nu, tillslut så funkade det. så det måste vara något som fattats i de andra jag provat, men äntligen en som funkar som den ska!

tusen tack alla ni för all hjälp!
kika gärna in på min blogg om ni vill se något jag gjort :)
http://suddenlythough.blogg.se

det funkar! guud jag är så glad att jag hoppar upp och ner i stolen ;)

jag har provat med tre olika versioner, eller fyra? och nu, tillslut så funkade det. så det måste vara något som fattats i de andra jag provat, men äntligen en som funkar som den ska!

tusen tack alla ni för all hjälp!
kika gärna in på min blogg om ni vill se något jag gjort :)
http://suddenlythough.blogg.se

Härligt !
Fina bilder på bloggen !

Härligt !
Fina bilder på bloggen !

Till "Motvind": Måste bara fråga; Hur fick du det att fungera sedan? Vad var det som inte stämde? Har läst igenom allt ni skrivit (för sitter nämligen på samma problem). Jag har en Nikon D60 och testade innan idag att fota i RAW (brukar inte göra det) och samma felmeddelande kommer upp i mitt photoshop. Jag har CS4.

Jag har en Nikon D60 och testade innan idag att fota i RAW (brukar inte göra det) och samma felmeddelande kommer upp i mitt photoshop. Jag har CS4.

Till CS4 är senaste Camera Raw version 5.7 och den hanterar Nikon D60. Version 6 fungerar bara med CS5. Du laddar ner från någon av nedanstående länkar beroende på operativsystem:

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4681
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4680

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar