Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan Canon svara på Nikon D3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gäddfiskarn

Aktiv medlem
Sitter och funderar på att uppgradera min Canon kamera med ett 135L objektiv, men kan inte slita mig från tanken att jag kanske borde strunta i det och köpa mig en D3a?

Varför? Finns väl ingen kamera som hanterar höga ISO ens i närheten av vad Nikon D3 gör nu och i min bok finns det inget värdefullare än bra ljuskänslighet.

Men å andra sidan... Om Canon har ett svar i nästa modellprogram med samma smarta större pixlar i sensorna och kan nå nån liknande ISO-prestanda så skulle jag slippa dumpa min Canon-utrustning(som väl är värd nära noll idag).

Så kan Canon ignorera D3ans prestanda eller ska man sitta lugnt i båten och vänta in kommande modeller?
 
Nope... Enligt säkra källor hos Canon i Japan så har dom lagt ner all framtida utveckling. Nikons D3 gjorde att Canon helt kände sig omkörda för tid och evighet och dom råder alla fotografer att sälja av sin utrustning.
År 2009 var det året då all teknik helt plötsligt inte längre gick att utveckla. Bruset på höga ISO har nått sin kulmen och antalet pixlar man får plats med är så packade på sensorn att inte en pixel går att trycka in.
Någon mer utveckling från Canon är alltså inte möjlig.

Så mitt tips är: KÖP INGA FLER OBJEKTIV TILL CANON!!
Det är kört!
 
Kalle_B skrev:
Nope... Enligt säkra källor hos Canon i Japan så har dom lagt ner all framtida utveckling. Nikons D3 gjorde att Canon helt kände sig omkörda för tid och evighet och dom råder alla fotografer att sälja av sin utrustning.
År 2009 var det året då all teknik helt plötsligt inte längre gick att utveckla. Bruset på höga ISO har nått sin kulmen och antalet pixlar man får plats med är så packade på sensorn att inte en pixel går att trycka in.
Någon mer utveckling från Canon är alltså inte möjlig.

Så mitt tips är: KÖP INGA FLER OBJEKTIV TILL CANON!!
Det är kört!

Intressant läsning! Finns källan någonstans på internet att läsa? Canon kanske kommer på en bra lösning till slut. Källan kanske är helt säkra men samtidigt så ljuger de så att Nikon kan känna sig lugna sen får de en stor överranskning vem vet? :)
 
IRONI...Mikael... :)

Självklart kommer Canon tillbaka, frågan är väl om du har tid att vänta Andreas, det lär väl dröja ett tag eftersom Canons pro modeller är rätt nya, kommande 5D kanske blir något att hoppas på.

/kent
 
Jag hoppas att det finns något mer insiktsfullt folk här än lustigkurrarna för frågan även om det inte är självklart så är det väl troligt att Canon kommer med ett svar nån gång. Frågan ligger i hur snabbt Canon kan ändra intriktning och få fram en egen sensor med större pixlar. Jag har följ utvecklingen av panel-chip för hemmabioprojektorer i snart 10 år så jag vet att ibland kan det vara svårt för en viss tillverkare att få tillgång till en viss panel och det kan ta flera år innan de lyckas ta sig tillbaka. Om det skulle ta typ 3-4 år för Canon att få fram motsvarande teknik så kanske man inte ens får fem spänn för dem ;)
 
Byt system idag! Vad hindrar dig egentligen? Du hade väl inte fått mer för din 20d om du skulle köpa en 5dmk2 idag? Och de andra objektiven hade du ändå behövt byta ut.. (iaf enligt vad du igår hade i din kameraväska..)
 
Visst skulle du kunna byta system. Men varför inte vänta tills Canons svar på D3 kommer, så vet du själv om det är värt att stanna kvar eller inte?
 
Tja, ett Canon objektiv går ju i a f att sätta på en 5d även om mina nuvarande kanske inte är idealiskt för den. På en Nikon är det ju odugligt.

Huvudanledningen till att inte byta till D3 idag är framför allt pengar. Den kostar ju bra mycket mer än en 5d. Men det är ju en berättigad prislapp i och för sig.

Men efter lite övervägande har jag kommit fram till att jag ska behålla min 20d och ha den till Telearbeten i bra ljus och vänta in 5d och se om jag ska byta till Nikon elelr inte när det gäller mörker och vidvinkel.
 
Gäddfiskarn skrev:
Tja, ett Canon objektiv går ju i a f att sätta på en 5d även om mina nuvarande kanske inte är idealiskt för den. På en Nikon är det ju odugligt.

Huvudanledningen till att inte byta till D3 idag är framför allt pengar. Den kostar ju bra mycket mer än en 5d. Men det är ju en berättigad prislapp i och för sig.

Men efter lite övervägande har jag kommit fram till att jag ska behålla min 20d och ha den till Telearbeten i bra ljus och vänta in 5d och se om jag ska byta till Nikon elelr inte när det gäller mörker och vidvinkel.

Teknikutveckling sker ryckvis och ojämnt över tid och det kommer alltid vara så att det ena märket ligger lite före det andra märket i några avseenden.

Skall du byta system varje gång det växlar vem som råkar ha ett litet försprång lär du få ägna mycket av din tid och din energi till att köpa och sälja utrustning och lära dig nya kameror.

Det vore ju annorlunda om ett märke verkade vara på väg att tappa greppet fullständigt om utvecklingen. Men det finns inget som tyder på att Canon kommer att ha något större tålamod med att betraktas som efter (skriver "betraktas som" eftersom mycket handlar om subjektiva skillnader).

5D är idag en av de "äldsta" kameramodellerna på marknaden, men fortfarande en ruggigt bra kamera för vidvinkelfoto i dåligt ljus. Dessutom tyder mycket på att Canon snart presenterar en efterföljare till den. Så snart de gör det kommer du kunna köpa en begagnad 5D till rena reapriset vilket gör den till ett svåröverträffat budgetalternativ för den som vill ha mycket bra lågljusegenskaper och stor sensor.

Hälsningar från en nöjd D3-ägare :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.