ANNONS
Annons

kan 1ds rotera bilden i kameran direkt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alex Dawson

Aktiv medlem
kan 1ds rotera bilden i kameran direkt?
Vilket program är det bäst att göra det med om man har ett bildflöde på 1000 bilder om dan?

Jag vet inte hur 1ds fungerar men 300D har en läges-sensor. Informationen lagras i EXIF-datan och program som kan hantera den informationen kan automatiskt rotera så att bilden blir rätt. Jag använder GQView i Linux för att titta igenom bilderna och det roterar bilderna rätt.

Har för mig att den har en sensor som känner av om du tar bilder på höjden och sparar dom på rätt håll. Det ligger sedan i bildinformationen och alla bilder hamnar således rätt även när du tankar in dom i datorn.

//David

Om kameran mot förmodan inte vänder bilden som sägs i ovanstående svar, kan man ju alltid använda photoshop för att vända dem. Skapa en action, och en droplet till det. Sen kan du köra alla 1000 bilderna på en gång utan att du behöver sitta vid datorn.

PN

Obs att om det är JPG bilder så kommer normalt bilderna att sparas om om de bara öppnas roteras och sedan (just det) sparas om. Det medför förstås en försämring av bilden eftersom en redan komprimerad bild komprimeras igen

Det finns algoritmer för att rotera jpg utan att dekomprimera (och sedan återkomprinera) som funkar på bilder av vissa antal pixlar (typ en 2-potens, eller nåt). Jag vet dock inte om Photoshop innehåller dylika algoritmer.

AcdSee (bildvisningsprogram...) har en väldigt bra fungtion för detta. Man markerar alla bilder och då vänder progammet de bilder som ska vändas automatiskt (kräver att kameran har lägessensor) och sparar det som kopia eller skriver över orginalfilen (det står att det är "lossless")

Det finns minst en anledning till att bilderna inte roteras direkt i kameran, utan bara ges en sk.'tag' för detta i bildfilen:
Vid ex. beställningar av kopior är det inte säkert att kopiatorn (printern) vrider bilden korrekt till önskade proportioner.
Alla(?) tillverkare verkar åtminstone varit konsekvent med detta.
Vet någon om en kamera som vrider själva bildfilen korrekt på en gång?

Hmm..

Tack för svaren,

Det är inte riktigt vad jag tänkt mig. En droplet funkar och det är så jag kör nu men även om det mesta är automatiskt så är det ändå ett extra moment. Jag tänkte på Canons egna programvaror typ Canonview fast där sparas inte bilderna efter rotering.

Hoppas på fler svar

Mvh // Alex

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar