Annons

Kameror med optisk bildstabilisering???

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag undrar vilka digitalkameror som i dagsläget har optisk bildstabilisering (IOS) som funktion. Jag vet att Panasonics F*-serie har detta, men visst borde det finnas fler digitalkameror (ej digitala systemkameror) idag som har det, men vilka?
 
Jag tror att minolta har det på några digitalkompakter t.ex. Men observera att det inte heter IOS hos alla kameratillverkare canon t.ex IS och minolta AS. (Ska kolla upp några modeller.)
 
Minolta har inte optisk i bemärkelsen att de justerar optiken, de flyttar på senssorn istället.

Har inte de flesta kameramärken stabiliseringsfunktion?
 
Jaha du, IOS är panasonics egna beteckning för funktionen. Det var kanske därför jag inte fann de andra tillverkarna då jag endast letade efter det ordet =). Tackar för researchen!
 
Nome Nescio skrev:
Minolta har inte optisk i bemärkelsen att de justerar optiken, de flyttar på senssorn istället.

Har inte de flesta kameramärken stabiliseringsfunktion?

Jo, i optiken (VR, IS, osv), men frågan gällde kameror som jag uppfattade det.

//Lasse
 
Att de inte kunde enas om en gemensam benämning! Men de kanske använder sig av lite olika tekniker som då ger upphov till olika benämnigar då förstås.. Tack iaf!
 
dobos skrev:
Jo, i optiken (VR, IS, osv), men frågan gällde kameror som jag uppfattade det.

//Lasse
Det heter detsamma även på kameror, men då är det ju i kompaktkameror vi talar om.

Canons S1 IS, etc.

Canon IS
Nikon VR
Minolta AS
Panasonic OIS
Sigma OS
 
Det är inte av någon direkt oförmåga att standardisera egentligen. Dessutom lär ju samtliga namn vara varumärkesskyddade, så de skulle åka på däng om de använde samma förkortning.

Bara att alla vill vara herren på täppan. Men den enda riktiga herren på täppan idag är nog Sandisk som har varit met att utveckla samtliga standarder sånär som på SM och xD. T.o.m. Sony som annars är rätt inskränkta tog hjälp av Sandisk för Memorystick Pro. Personligen tycker jag man kan lägga ner alla andra standarder utom CF och SD med avhäng.
Men det vill inte kameratillverkarna som självklart vill ha kontroll över sina saker för att tjäna en extra hacka. Vissa kameror har ju funktioner som inte är tillgängliga med alla kort utom tillverkares egna t.ex.

Sandisk uppfann CF och överlät sedan standardern till CFA.

SD togs fram av Toshiba och Panasonic och är för mindre kameror vad CF är för större. Transflash baserad på miniSD och används främst i mobiltelefoner

MMC är egnetligen framtaget av Infineon och Siemens för andra enheter såsom musikspelare, GPS'mottagare, och det gäller även de underenheterna till detta, RS-MMC och HS-MMC som oftast återfinns i telefoner.

Sony håller fast vid sitt Memorystick.

Olympus och Fuji håller fast vid sitt xD, som är en ersättare för SM.
 
mattias_johnsson skrev:
Att de inte kunde enas om en gemensam benämning! Men de kanske använder sig av lite olika tekniker som då ger upphov till olika benämnigar då förstås.. Tack iaf!
Ska man vara riktigt petig brukar de flesta faktiskt säga Image Stabilization, men nu har ju Canon patent/märkesskydd på just IS som står för Image Stabilzation.

VR = Vibration Reduction
OIS = Optical Image Stabilization
OS = Optical Stabilizer
AS = Anti Shock.

Generellt sett fungerar de alla på samma sätt, utom just AS som rör sensorn istället för att röra ett optisk element i objektivet. Men det är fortfarande samma grundtanke. Gyro-sensorer som mäter rörelsen, skakningar, skickar data till en processor som avgör hur mycket det ska kompenseras. Sedan kan det skilja lite i motorval och liknande. Canon och Nikon och troligen de andra använder EMD-motorer, som fungerar likt ett högtalarelement, spole + magnetfält. Minolta använder Piezo-elektriska element.

Funktioner skiljer sig åt en del, men Canon och Nikon är ganska lika överlag. Båda har funktioner för att kunna känna av om du använder stativ. Båda har olika lägen för om det rör sig mycket eller lite och för att kunna känna av panorering i olika ledder. Iofs återfinns de sakerna oftast på dyrare objektiv.

Sedan finns ytterligare en lösning som använts i videokamror i många år. Sensorn har fler pixlar och är större än vad den sparade bilden är. Så på en videokamera så har du mjukvara som läser av bilden och lagrar vissa kännetecken, sedan förflyttar den bara det sparade utsnittet från sensorn som egentligen är stöttre. En del videokameror använder dock optisk stabilsering eller både och.
 
ANNONS